Elisa perustaa uuden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän avainhenkilöille

ELISA OYJ PÖRSSITIEDOTE 31.1.2024 KLO 9.30

Elisa Oyj:n hallitus on päättänyt uudesta konsernin avainhenkilöiden osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä. Järjestelmän tarkoitus on yhdistää omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä sekä sitouttaa avainhenkilöt yhtiön strategian toimeenpanoon, tavoitteisiin ja pitkän aikavälin etuun ja tarjota heille kilpailukykyinen yhtiön osakkeiden ansaintaan ja kertymiseen perustuva palkkiojärjestelmä.

Osakepalkkiojärjestelmässä 2024–2028 on kolme ansaintajaksoa, jotka kattavat kalenterivuodet 2024–2026, 2025–2027 ja 2026–2028. Yhtiön hallitus päättää vuosittain ansaintajakson alkamisesta ja yksityiskohdista.

Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollisuus ansaita Elisan osakkeita yhtiön suoriutumisen perusteella. Yhtiön hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit erikseen kullekin ansaintajaksolle. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan kunkin ansaintajakson päätyttyä.

Mahdollinen palkkio maksetaan osittain Elisan osakkeina ja osittain rahana. Palkkion rahaosuus on tarkoitettu kattamaan avainhenkilölle maksettavasta palkkiosta aiheutuvat verot ja lakisääteiset sosiaaliturvamaksut. Palkkiota ei pääsääntöisesti makseta, jos avainhenkilön työ- tai johtajasopimus päättyy ennen palkkion maksamista.

Yhtiön johtoryhmän jäsenen on omistettava 50 prosenttia saamistaan osakkeista, kunnes johtoryhmän jäsenen koko Elisan osakeomistuksen arvo on 50 prosenttia hänen vuotuisesta peruspalkastaan palkkion maksamista edeltävältä kalenterivuodelta. Vastaavasti toimitusjohtajan on pidettävä hallussaan 50 prosenttia ohjelmasta saaduista nettopalkkio-osakkeista, kunnes toimitusjohtajan omistus Elisassa on 100 prosenttia toimitusjohtajan edellisen vuoden vuotuisesta peruspalkasta. Tällainen määrä Elisan osakkeita on pidettävä hallussa niin kauan kuin johtoryhmän jäsenyys tai toimitusjohtajan tehtävä jatkuu.

Elisa Oyj:n hallitus on päättänyt osakepalkkiojärjestelmän 2024–2028 ansaintajaksosta 2024–2026. Järjestelmän perusteella maksettavien palkkioiden arvo tällä ansaintajaksolla vastaa yhteensä enintään 460 000 Elisan osaketta sisältäen myös rahana maksettavan osuuden. Kohderyhmään ansaintajaksolla 2024–2026 kuuluu noin 220 avainhenkilöä, mukaan lukien johtoryhmän jäsenet ja toimitusjohtaja. Järjestelmän mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2024–2026 perustuu Elisa-konsernin osakekohtaiseen tulokseen (EPS, painoarvo 60 %), kansainvälisten digitaalisten liiketoimintojen kasvuun (painoarvo 20 %), henkilöstötyytyväisyyteen (painoarvo 10 %) ja vuosittaiseen edistymiseen valituissa keskeisissä liiketoiminnan kasvu- ja ESG (ilmasto) -tavoitteissa (painoarvo 10 %).