Elisan osavuosikatsaus Q1 2021

ELISA OYJ OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE 21.4.2021 KLO 8.30

Vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen keskeiset luvut

• Liikevaihto kasvoi 13 miljoonaa euroa 482 miljoonaan euroon pääasiassa camLine yrityskaupan, Elisa Viihde Viaplay -yhteistyön ja laitemyynnin kasvun myötä.
  • Mobiilipalvelujen liikevaihto kasvoi 0,9 prosenttia 210 milj. euroon.
  • Käyttökate kasvoi 4 miljoonaa euroa 170 milj. euroon.
  • Liikevoitto kasvoi 3 miljoonaa euroa 102 milj. euroon.
  • Vertailukelpoinen kassavirta pieneni 13 milj. euroa 60 milj. euroon pääasiassa nettokäyttöpääoman negatiivisen muutoksen myötä.
  • Mobiilin postpaid ARPU oli edellisen vuosineljänneksen tasolla eli 19,5 euroa (19,3).
  • Mobiilien postpaid-liittymien vaihtuvuus laski 18,3 prosenttiin (19,8 edellisellä neljänneksellä).
  • Postpaid-mobiililiittymien määrä kasvoi edellisestä vuosineljänneksestä 27 100 liittymällä.
  • Prepaid-liittymien määrä väheni vuosineljänneksellä 17 400 liittymällä kausivaihtelun takia.
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä väheni vuosineljänneksellä 31 400 liittymällä pääasiassa raportointimuutoksen seurauksena.

Keskeiset tunnusluvut

Milj. euroa 1-3 2021 1-3 2020 Δ % 2020
Liikevaihto 482 468 2,9 % 1 895
Käyttökate 170 166 2,4 % 685
Vertailukelpoinen käyttökate 170 166 2,4 % 685
Liikevoitto 102 99 3,1 % 409
Vertailukelpoinen liikevoitto 102 99 3,1 % 415
Tulos ennen veroja 99 95 4,5 % 398
Vertailukelpoinen tulos ennen veroja 99 95 4,5 % 399
Tulos per osake, euroa 0,51 0,49 4,7 % 2,05
Vertailukelpoinen tulos per osake, euroa 0,51 0,49 4,7 % 2,05
Käyttöomaisuusinvestoinnit 53 51 4,1 % 266
Nettovelka 1 164 1 117 4,2 % 1 207
Nettovelka / käyttökate1) 1,7 1,7 1,6 % 1,8
Velkaantumisaste, % 92,3 % 91,9 % 101,9 %
Omavaraisuusaste, % 41,1 % 42,4 % 39,1 %
Kassavirta 50 73 -30,9 % 300
Vertailukelpoinen kassavirta2) 60 73 -17,3 % 351

1) (Korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökate). 2) 1-3 2021 ilman osakehankintoja.

Muita liiketoimintaan liittyviä operatiivisia lukuja on osoitteessa elisa.fi/sijoittajille (Elisa Operational and Financial Data.xlsx).

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila: Vahva vuosineljännes haasteellisissa olosuhteissa

Elisan vakaa kehitys jatkui. Liikevaihto kasvoi 3 prosenttia edellisvuodesta ja oli 482 miljoonaa euroa. Käyttökate parani 2 prosenttia 170 miljoonaan euroon ja osakekohtainen tulos parani 5 prosenttia 0,51 euroon. Saavutimme vahvan tuloksen ensimmäisellä neljänneksellä, vaikka koronaviruspandemian aiheuttamat rajoitukset ja sulkutoimet lisääntyivät ja lähes koko Elisan henkilöstö teki etätöitä.

5G-markkinat kehittyvät hyvin ja jatkamme 5G-johtajuutta. Elisalla on Suomen kattavin 5G-verkko, jonka alueella on jo yli 2,5 miljoonaa suomalaista yli 80 kaupungissa. Arviomme mukaan 5G-verkon dataliikenne ylittää 4G:n dataliikenteen määrän vuoteen 2023 mennessä.

Viihtymisen videopalvelujemme asiakaskannassa on jo yli 600 000 maksavaa kotitaloutta. Lanseerasimme menestyksekkäästi uuden digitaalisen tilauspalvelun, jonka avulla asiakkaat voivat kuunnella äänikirjoja ja lukea sähkökirjoja. Elisa Kirja sisältää nyt sekä kertamaksu- että tilauspalvelun ja tarjoaa Suomen suurimman kirjallisuusvalikoiman.

Kansainvälisten digitaalisten palveluiden strategiamme mukaisesti Elisa osti vähemmistöosuuden sedApta Groupista, joka on digitaalisten toimitusketjujen ja älykkään valmistuksen innovatiivisiin IT-ratkaisuihin erikoistunut teollisuuden ohjelmistotoimittaja. Yrityksellä on yli 1 000 valmistavan teollisuuden asiakasta, mikä kasvattaa Elisan tekoälyn, koneoppimisen ja SmartFactory-ratkaisujen globaalia asiakaskantaa.

Elisa on maailman ensimmäinen teleoperaattori, jolle on myönnetty merkittävä kuuden tähden kansainvälinen EFQM-laatusertifikaatti tunnustuksena määrätietoisesta työstä laadun ja asiakaskokemuksen kehittämiseksi.

Elisan missio on digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Turvallisen digitaalisen ympäristön, tasavertaisuuden ja eettisen liiketoiminnan edistäminen ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat yritysvastuumme ytimessä. Suomalaiset kuluttajat valitsivat Elisan jo toisena peräkkäisenä vuotena toimialansa vastuullisimmaksi brändiksi (Sustainable Brand Index 2021).

Asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen ovat olennainen osa yrityskulttuuriamme, ja jatkamme voimakasta keskittymistä niihin. Tuottavuuden parantaminen, digitaalisten palvelujemme parantaminen kansainvälisesti ja arvon luonti datan avulla sekä vahva investointikykymme tulevat jatkossakin luomaan vankan perustan kilpailukykyiselle lisäarvon luomiselle.

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2021

Suomen makrotaloudellisen ympäristön epävarmuus jatkuu. Kilpailu Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu kireänä.

Liikevaihdon arvioidaan olevan hieman korkeampi kuin vuonna 2020. Matkaviestinpalveluiden ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman korkeampi kuin edellisenä vuonna. Käyttöomaisuusinvestointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa. Elisan jatkuvat laadun parantamistoimet lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta ja pienentävät kustannuksia.

Elisan kehitys uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja asiakkailleen tarjoavana yhtiönä jatkuu. Pitkän ajan liikevaihdon kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin digitaalisiin online- ja ICT-palveluihin.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan osavuosikatsauksesta Q1 2021. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla elisa.fi/sijoittajille

Veli-Matti Mattila, toimitusjohtaja, puh. 010 262 2635
Jari Kinnunen, talous- ja rahoitusjohtaja puh. 010 262 9510