Elisan osavuosikatsaus Q3 2019

ELISA OYJ OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE 17.10.2019 KLO 8.30

Vuoden 2019 kolmannen neljänneksen keskeiset luvut

• Liikevaihto kasvoi 11 miljoonaa euroa 465 miljoonaan euroon pääasiassa Polystar-hankinnan ja mobiilipalvelujen kasvun myötä
  • Mobiilin palveluliikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia 208 miljoonaan euroon. Kilpailutilanne on edelleen kova.
  • Käyttökate, sisältäen IFRS 16 -muutoksen, kasvoi 10 miljoonaa euroa 179 miljoonaan euroon
  • Liikevoitto, sisältäen IFRS 16 -muutoksen, kasvoi 3 miljoonaa euroa 113 miljoonaan euroon
  • Vertailukelpoinen kassavirta kasvoi 13 miljoonaa euroa 98 miljoonaan euroon lähinnä suuremman käyttökatteen ja nettokäyttöpääoman muutoksen myötä
  • Mobiilin postpaid puhe ARPU oli edellisen vuosineljänneksen tasolla eli 20,3 euroa (20,2)
  • Mobiilin postpaid puheen vaihtuvuus kasvoi hieman ja oli 18,2 prosenttia (18,0 prosenttia edellisellä neljänneksellä)
  • Postpaid-mobiililiittymien määrä kasvoi edellisestä vuosineljänneksestä 18 500 liittymällä
  • Prepaid-liittymien määrä kasvoi vuosineljänneksellä 19 800 liittymällä kausivaihtelun takia
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 8 100 liittymällä vuosineljänneksen aikana
  • Käyttökateohjeistus vuodelle 2019 on päivitetty ”hieman korkeampi” (”vuoden 2018 tasolla tai hieman korkeampi”)

Milj. euroa 7-9/19 7-9/18 Δ % 1-9/19 1-9/18 Δ %
Liikevaihto 465 454 2,4 % 1 356 1 361 -0,3 %
Käyttökate1) 179 169 5,8 % 493 482 2,2 %
Vertailukelpoinen käyttökate1) 179 169 5,8 % 500 481 3,9 %
Liikevoitto2) 113 110 2,5 % 295 305 -3,4 %
Vertailukelpoinen liikevoitto2) 113 110 2,5 % 302 305 -0,9 %
Tulos ennen veroja 107 104 2,5 % 276 288 -4,2 %
Vert.kelpoinen tulos ennen veroja 107 104 2,5 % 283 288 -1,5 %
Tulos per osake (EPS), euroa3) 0,53 0,53 -0,6 % 1,40 1,48 -5,4 %
Vertailukelpoinen EPS, euroa 0,53 0,53 -0,6 % 1,44 1,48 -2,6 %
Käyttöomaisuusinvestoinnit 56 49 14,7 % 173 162 6,8 %
Nettovelka 1 235 1118 10,5 % 1 235 1 118 10,5 %
Nettovelka / käyttökate4) 1,9 1,8 1,9 1,8
Velkaantumisaste, % 115,3 % 107,2 % 115,3 % 107,2 %
Omavaraisuusaste, % 37,6 % 40,4 % 37,6 % 40,4 %
Kassavirta 97 87 11,9 % 202 220 -8,1 %
Vertailukelpoinen kassavirta5) 98 85 15,2 % 268 224 19,6 %

1) Sisältää 5 milj. € IFRS 16 vaikutusta 7-9/19 ja 13 milj. € 1-9/19. 2) IFRS 16 -muutoksella ei ole olennaista vaikutusta liikevoittoon. 3) EPS 0,55 € ilman laskennallisten verosaamisten tarkennusta. 4) (Korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökate). 5) Ilman osakeinvestointeja.

Muita operatiivisia lukuja osoitteessa elisa.fi/sijoittajille (Elisa Operational Data.xlsx).

Toimitusjohtajan katsaus: 5G-käyttäjiä jo tuhansia, Elisan tulos vahvistui

Laadun ja asiakaskokemuksen parantaminen sekä investoinnit uusiin teknologioihin vahvistivat Elisan kilpailukykyä, vaikka haastava markkinatilanne jatkui. Liikevaihto ja käyttökate kasvoivat kolmannella neljänneksellä edellisestä vuodesta. Liikevaihtoa kasvatti pääosin mobiilipalvelut ja yritysosto.

Asiakkaiden siirtyminen yhä nopeampiin mobiililaajakaistaliittymiin jatkuu. Kuluttajat, yritysasiakkaat ja organisaatiot arvostavat nopeita yhteyksiä, jotka lisäävät arjen sujuvuutta. Mobiilin liittymäkanta kasvoi neljänneksen aikana 38 300 liittymällä, josta prepaid-kannan kasvu oli 19 800 liittymää. Kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta kasvoi 8 100 liittymällä.

Suomalaiset ovat edelläkävijöitä 5G-palveluissa ja niillä on jo tuhansia käyttäjiä, jotka haluavat oppia tämän uuden teknologian mahdollisuuksista. Helsingin Satama on suomalaisten yritysten ja koko maailman kärjessä ottaessaan 5G-verkon laiva-matkustajien käyttöön Helsingin Länsisatamassa. Sataman kautta kulkee miljoonia matkustajia vuosittain. Myös Turun kaupunki toimii edelläkävijänä ja on kokeillut esimerkiksi kaupungin ikäihmisten viemistä virtuaaliselle kävelylle Aurajoen rantaan virtuaalitodellisuutta hyödyntäen.

Järjestimme yhdessä Turun kaupungin kanssa hackathonin, missä etsittiin 5G-teknologiaa hyödyntäviä ideoita, esimerkiksi syrjäytymisen kaltaisen yhteiskunnallisen ongelman ehkäisemisessä. Voittaja Know Your Hoodsin palvelu auttaa ihmisiä tutustumaan ennakkoon lähinaapuruston palveluihin virtuaalisesti. Elisan Co-creation Challenge -ohjelmassa on valittu yhdeksän kumppania kehittämään 5G-palveluita. Hakemuksia tuli yhteensä 12 eri maasta.

Elisa Viihteen alkuperäissarja Ivalon oikeudet myytiin yli 20 maahan, muun muassa Saksaan, Espanjaan ja Alankomaihin. Julkaisimme jälleen uuden alkuperäissarjan Kalifornian kommando. Lisäksi menestyssarja Downshiftaajat jatkuu kolmannella tuotantokaudella. Pelimaailman huiput kohtasivat syyskuussa e-urheilun suurtapahtumassa Arctic Invitationalissa, mikä oli myös maailman ensimmäinen 5G-pelaamisen areenatapahtuma.

Kehitämme aktiivisesti ICT-alan toimitusketjujen vastuullisuutta ja liityimme The Joint Audit Cooperation (JAC) -yhteisöön, mikä toteuttaa alan valmistajien ja -toimittajien vastuullisuusauditointeja. Yhteisön avulla on entistä paremmat mahdollisuudet puuttua mahdollisiin valmistajien ja alihankkijoiden tuotannollisiin epäkohtiin.

Asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen ovat keskeinen osa yrityskulttuuriamme ja keskitymme niihin jatkossakin vahvasti. Tuottavuuden lisääminen, digitaalisten liiketoimintojen kansain-välistäminen, arvon tuottaminen datalla sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle arvonluonnille jatkossakin.

Veli-Matti Mattila

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2019

Suomen makrotaloudellisen ympäristön positiivinen kehitys on hidastunut. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu haasteellisena.

Liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2018 tasolla tai hieman korkeampi. Matkaviestinpalveluiden ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan olevan hieman korkeampi kuin edellisenä vuonna. Käyttöomaisuusinvestointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa. Elisan jatkuvat laadun parantamistoimet lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta ja pienentävät kustannuksia.

Elisan kehitys uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja asiakkailleen tarjoavana yhtiönä jatkuu. Pitkän ajan kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin digitaalisiin online- ja ICT-palveluihin.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan osavuosikatsauksesta Q3 2019. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla elisa.fi/sijoittajille

Veli-Matti Mattila, toimitusjohtaja, puh. 010 262 2635
Jari Kinnunen, talous- ja rahoitusjohtaja puh. 010 262 9510