Elisan osavuosikatsaus Q3 2024

ELISA OYJ OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE 18.10.2024 KLO 8.30

Vuoden 2024 kolmannen neljänneksen keskeiset luvut

• Liikevaihto laski 9 miljoonaa euroa 536 miljoonaan euroon, mikä johtui pääasiassa laitemyynnin laskusta ja säädellystä liikevaihdosta, sekä yritysostojen ja -myyntien nettovaikutuksesta.
  • Mobiilin palveluliikevaihto kasvoi 4,8 prosenttia 254 miljoonaan euroon.
  • Käyttökate kasvoi 7 miljoonaa euroa 206 miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto kasvoi 5 miljoonaa euroa 136 miljoonaan euroon.
  • Vertailukelpoinen kassavirta kasvoi 4 miljoonaa euroa 111 miljoonaan euroon.
  • Suomessa mobiilin postpaid ARPU nousi 23,2 euroon (23,1 edellisellä neljänneksellä) ja postpaid-liittymien vaihtuvuus nousi 16,8 prosenttiin (15,0).
  • Postpaid-liittymien määrä kasvoi neljänneksen aikana 27 700 liittymällä. M2M- ja IoT-liittymien määrä kasvoi 39 800 liittymällä.
  • Prepaid-liittymien määrä kasvoi neljänneksen aikana 14 000 liittymällä.
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 8 200 liittymällä neljänneksen aikana.
  • Käyttökatteen osalta ohjeistusta vuodelle 2024 on nostettu muotoon ”hieman korkeampi” (aiemmin ”samalla tasolla tai hieman korkeampi”).

Milj. euroa 7-9/24 7-9/23 Δ % 1-9/24 1-9/23 Δ %
Liikevaihto 536 545 -1,6 % 1 612 1 617 -0,3 %
Käyttökate 206 199 3,7 % 576 565 1,9 %
Vertailukelpoinen käyttökate (1 206 199 3,7 % 586 565 3,7 %
Liikevoitto 136 131 3,6 % 369 364 1,4 %
Vertailukelpoinen liikevoitto (1 136 131 3,6 % 379 364 4,2 %
Tulos ennen veroja 126 125 0,4 % 343 348 -1,2 %
Vert.kelp. tulos ennen veroja (1 126 125 0,4 % 353 348 1,7 %
Tulos per osake (EPS), euroa 0,63 0,63 0,3 % 1,72 1,76 -2,2 %
Vertailukelpoinen EPS, euroa (1 0,63 0,63 0,3 % 1,77 1,76 0,7 %
Käyttöomaisuusinvestoinnit 93 78 19,7 % 245 213 15,4 %
Nettovelka 1 298 1 356 -4,3 % 1 298 1 356 -4,3 %
Nettovelka / käyttökate (2 1,7 1,8 1,7 1,8
Velkaantumisaste, % 107,5 % 114,3 % 107,5 % 114,3 %
Omavaraisuusaste, % 38,1 % 36,1 % 38,1 % 36,1 %
Kassavirta (3 95 107 -10,7 % 233 286 -18,5 %
Vertailukelpoinen kassavirta (4 111 107 4,1 % 291 286 1,9 %

1) 1-9/2024 ilman 10 milj. euron uudelleenjärjestelykuluja. 2) (Korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökate). 3) Kassavirta ennen rahoitusta. 4) 7-9/2024 ilman 16 milj. euron osake- ja liiketoimintahankintoja ja myönnettyjä lainoja, ja 1-9/2024 ilman 58 milj. euron osake- ja liiketoimintahankintoja ja myönnettyjä lainoja.

Elisa julkaisee myös muita liiketoimintaansa liittyviä operatiivisia lukuja osoitteessa elisa.fi/sijoittajille (Elisa Operational Data.xlsx).

Toimitusjohtaja Topi Manner: Vakaa tuloskasvu jatkuu

Elisan hyvä tuloskunto jatkui kolmannella neljänneksellä huolimatta geopoliittisesta epävarmuudesta ja makrotalouden vaisusta kehityksestä, joka on johtanut yritysten kustannussäästöihin ja henkilöstövähennyksiin. Korkojen laskulla ja inflaatiolla ei toistaiseksi ole ollut vaikutusta kysyntään. Liikevaihto laski 2 prosenttia 536 miljoonaan euroon, mikä johtui pääasiassa yritysostojen ja -myyntien nettovaikutuksesta, laitemyynnin laskusta ja säädellystä liikevaihdosta. Käyttökate kuitenkin parani 4 prosenttia 206 miljoonaan euroon mobiilin palveluliikevaihdon kasvun, tehostamistoimien ja yritysasiakassegmentin kannattavuuden paranemisen myötä. Osakekohtainen tulos oli 0,63 euroa.

Elisan 5G-verkko on nyt tavoittanut kaikki Suomen kunnat ja kattaa yli 95 prosenttia väestöstä. Itsenäistä (standalone) 5G-verkkoa hyödyntävien 5G+ -liittymien kysyntä on kasvanut. Asiakkaat arvostavat itsenäisen 5G-verkon parempaa laatua ja palvelutasoa sekä laitteidensa pienempää energiankulutusta. Heinäkuussa ostimme Kaisanetiltä valokuituverkkoja Itä- ja Koillis-Suomessa, mikä vahvistaa valokuituverkkomme kattavuutta entisestään.

Syyskuussa käynnistimme Suomessa kuluttaja-asiakkaillemme suunnatun Elisa Etuohjelman, jossa palkitsemme asiakkaita pitkäaikaisista asiakassuhteista sekä liittymien ja palvelujen keskittämisestä Elisalle. Tämä kanta-asiakasohjelma on ensimmäinen laatuaan operaattoreiden keskuudessa Suomessa, ja asiakkaamme ovat ottaneet sen hyvin vastaan.

Kansainvälinen digitaalisten palvelujen liiketoimintamme jatkaa kasvuaan. Lokakuussa ilmoitimme ostavamme loput sedApta Groupin osakekannasta. Yrityskauppa nopeuttaa Elisa IndustrIQ -liiketoiminnan kasvua sekä vahvistaa teollisuusautomaation ohjelmistotarjontaamme ja Elisan asemaa globaalissa valmistavan teollisuuden asiakaskannassa. Italialainen sedApta on teollisuuden ohjelmistotoimittaja, joka on erikoistunut innovatiivisiin IT-ratkaisuihin valmistustoiminnassa ja toimitusketjun hallinnassa. Yrityksellä on yli 1 500 valmistavan teollisuuden asiakasta maailmanlaajuisesti.

Elisalla on keskeinen rooli Suomen kyberturvallisuuden ja kriittisen infrastruktuurin turvaamisessa. Heinäkuussa Elisa osallistui Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyöhön liittyvään Cyber Fortress 3.0 -kyberharjoitukseen. Elinkeinoelämän ja viranomaisten yhteistyö on olennaista kriittisen infrastruktuurin suojaamisessa.

Kolmannen neljänneksen tuloksemme osoittaa selvästi vahvan sitoutumisemme kannattavaan kasvuun ja asiakasarvon luomiseen teknologisella edelläkävijyydellä sekä tuottavuuden ja laadun jatkuvaan parantamiseen.

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2024

Yleiseen taloudelliseen kehitykseen liittyy monia epävarmuustekijöitä. Suomen talouden kasvun odotetaan pysähtyvän. Etenkin Venäjän sotaan Ukrainassa ja muihin konflikteihin liittyy edelleen epävarmuutta esimerkiksi inflaation ja energian hintojen osalta. Maailmanlaajuisten toimitusketjujen haasteet voivat aiheuttaa epävarmuutta määrien ja hintojen suhteen. Kilpailu Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu kireänä.

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman korkeampi kuin vuonna 2023. Mobiilidatan ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Koko vuoden vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan olevan hieman korkeampi kuin vuonna 2023. Käyttöomaisuusinvestointien odotetaan olevan 12–13prosenttia liikevaihdosta.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa. Elisan jatkuvat laadun parantamistoimet lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta ja pienentävät kustannuksia.

Elisan kehitys uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja asiakkailleen tarjoavana yhtiönä jatkuu. Liikevaihdon pitkän ajan kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun sekä kotimaisiin ja kansainvälisiin digitaalisiin palveluihin.

Topi Manner, toimitusjohtaja, puh. 010 265 1200
Jari Kinnunen, talous- ja rahoitusjohtaja puh. 010 262 9510