Elisan osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2013

ELISA OYJ OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE 19.4.2013 KELLO 8.30

Ensimmäinen neljännes 2013

- Liikevaihto oli 361 miljoonaa euroa (382)
- Käyttökate oli 109 miljoonaa euroa (121) ja ilman kertaluonteisia eriä 111 miljoonaa euroa
 -Liikevoitto oli 59 miljoonaa euroa (68) ja ilman kertaluonteisia eriä 61 miljoonaa euroa
- Tulos ennen veroja oli 53 miljoonaa euroa (61)
- Osakekohtainen tulos oli 0,26 euroa (0,31)
- Kassavirta investointien jälkeen oli 37 miljoonaa euroa (37)

- Mobiilin liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) oli 15,4 euroa (16,7 edellisellä neljänneksellä)
- Mobiilin vaihtuvuus oli 20,0 prosenttia (19,3 edellisellä neljänneksellä)
- Elisan mobiilin liittymäkanta kasvoi edellisestä neljänneksestä 23 900 liittymällä
- Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 3 600 kappaleella edellisestä neljänneksestä
- Nettovelan suhde käyttökatteeseen oli 1,7 (1,7 vuoden 2012 lopussa) ja velkaantumisaste 119 prosenttia (98 prosenttia vuoden 2012 lopussa)

- Kertaluonteisista eristä puhdistetun koko vuoden käyttökatteen arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman alempi kuin vuonna 2012 (aikaisempi: samalla tasolla)

Keskeiset tunnusluvut

Ensimmäinen neljännes Koko vuosi
Milj. euroa 2013 2012 2012
Liikevaihto 361 382 1 553
Käyttökate 1) 109 121 501
Liikevoitto 59 68 299
Tulos ennen veroja 53 61 269
Osakekohtainen tulos, euroa 0,26 0,31 1,33
Käyttöomaisuusinvestoinnit 47 42 193

1) Ilman kertaluonteisia eriä: käyttökate 111 milj. euroa, liikevoitto 61 milj. euroa, tulos ennen veroja 55 milj. euroa ja osakekohtainen tulos 0,26 euroa

Rahoitusasema ja kassavirta

Milj. euroa 31.3.2013 31.3.2012 31.12.2012
Nettovelka 807 754 839
Nettovelka/käyttökate1 1,7 1,5 1,7
Velkaantumisaste (gearing), % 118,4 84,8 99,3
Omavaraisuusaste, % 33,3 44,8 42,3

Ensimmäinen neljännes Koko vuosi
Milj. euroa 2013 2012 2012
Kassavirta
investointien jälkeen

37

155

1) (korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen käyttökate ilman kertaluonteisia eriä)

Elisa julkaisee liiketoimintaansa liittyviä operatiivisia lukuja www.elisa.fi/sijoittajille Elisa Operational Data Q1 2013.xls.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila:

"Strategian toteuttaminen jatkui kireästä kilpailusta huolimatta

Kilpailu jatkui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kireänä. Yleisen taloudellisen tilanteen epävarmuus näkyi yritysten, ja myös jonkin verran kuluttajien, varovaisuutena. Niistä huolimatta uusien palveluiden kysyntä jatkui vahvana. Elisan tulos ja liikevaihto laskivat neljänneksen aikana. Liikevaihdon pienenemiseen vaikutti yhdysliikenteen hintojen lasku sekä Suomessa että Virossa ja mobiililiittymien aktiivinen hintakampanjointi.

Mobiililiittymäkanta kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 24 000 liittymällä. Kiinteän verkon laajakaistaliittymien määrä jatkoi myös kasvuaan yli 3 000 uudella liittymällä. Mobiilidatapalveluiden kasvu jatkui voimakkaana, mitä vauhditti älypuhelinten ja nettitikkujen käyttö kuluttajien ja yritysasiakkaiden keskuudessa.

Elisa avasi ensimmäisenä Pohjoismaissa mobiilimaksamisen palvelun.  Elisa Lompakko mahdollistaa lähimaksamisen, Elisa Nettimaksukortti turvallisen tavan maksaa verkkokaupoissa. Elisa Rahaviestillä voi siirtää pikkusummia toiselle käyttäjälle. Elisa Viihde-palvelun verkkovuokraaminen on kasvanut merkittävästi. Jo lähes 60 prosenttia asiakkaista on kokeillut palvelun videovuokraamoa ja yli neljännes käyttää sitä viikoittain.

Yritysasiakkaiden ICT-palvelujen kysyntä vahvistui. Elisa aloitti ensimmäisenä operaattorina Suomessa Elisa Toimisto 365 -pilvipalvelujen myynnin ja on tällä hetkellä Euroopan johtavia Office 365-ratkaisujen toimittajia. Asiakkuuksien määrä kasvaa noin yli 10 prosenttia kuukausittain. Verkkoneuvottelujen suosio ja uudenlaiset käyttötavat kasvavat myös vauhdilla, esim. pankkien lainaneuvotteluissa verkossa.

Panostamme Elisassa yritysvastuuseen. Osallistumme valtakunnalliseen nuorten elämää konkreettisesti ja myönteisesti edistäviin tekoihin. Elisa aloitti nuorten opiskelua ja työllistymistä tukevan yhteistyön Keski-Pohjanmaalla Centria ammattikorkeakoulun kanssa. Yhteistyön tavoitteena on kouluttaa asiakaspalvelun ammattilaisia.

Tässä yhä haastavammassa ympäristössä olemme aloittaneet uusia toimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi. Näitä ovat esimerkiksi tuotevalikoimien ja IT-järjestelmien karsiminen, asiakaspalvelun ja myynnin tehostaminen sekä hallintokustannusten leikkaaminen.

Jatkamme määrätietoisesti asiakastyytyväisyyden ja toimintamme tuottavuuden parantamista edistävien toimenpiteiden toteuttamista. Tuottavuuden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen asiakkaille sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle toiminnallemme jatkossakin.”

Näkymät vuodelle 2013

Suomen makrotalousympäristön odotetaan pysyvän heikkona vuonna 2013. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu haasteellisena.

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan edellisen vuoden tasolla ilman vireillä olevan PPO-yritysoston vaikutusta. Mobiiliviestinnän, uusien online- ja ICT-palvelujen odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Kertaluonteisista eristä puhdistetun koko vuoden käyttökatteen arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman alempi kuin vuonna 2012 ilman vireillä olevan PPO-kaupan vaikutuksia. Koko vuoden investointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta. Elisan rahoitusasema ja maksuvalmius ovat hyvät.

Taatakseen hyvän tuloksen yhä haastavammassa ympäristössä, Elisa on aloittanut tehostettuja toimenpiteitä tuottavuuden parantamiseksi, esimerkiksi tuotevalikoimien ja IT-järjestelmien karsimisen, asiakaspalvelun ja myynnin tehostamisen sekä hallinnon kustannusten leikkaamisen alueilla.

Elisan muutosprosessi uusia, kiinnostavia ja merkityksellisiä palveluja tarjoavana yhtiönä jatkuu. Pitkän ajan kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin online- ja ICT-palveluihin. Lisäksi Elisa jatkaa määrätietoisesti tehostamistoimiaan.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan tammi-maaliskuun 2013 osavosikatsauksesta. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla www.elisa.fi/sijoittajat.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila, p. 010 262 2635

Talous- ja rahoitusjohtaja Jari Kinnunen, p. 010 262 9510