Elisan osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2016

ELISA OYJ OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE 15.4.2016 KELLO 8.30

Tammi-maaliskuu 2016

• Liikevaihto oli 390 miljoonaa euroa (381)
  • Käyttökate oli 137 miljoonaa euroa (129) ja liikevoitto 84 miljoonaa euroa (76)
  • Tulos ennen veroja oli 77 miljoonaa euroa (71)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,39 euroa (0,37)
  • Kassavirta investointien jälkeen oli 64 miljoonaa euroa (68)
  • Mobiilin liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) oli 16,3 euroa (16,5 edellisellä neljänneksellä)
  • Mobiililiittymien vaihtuvuus oli 16,1 prosenttia (16,2 edellisellä neljänneksellä)
  • Mobiilin palveluliikevaihto kasvoi 9 prosenttia 186 miljoonaan euroon (171)
  • Mobiilin liittymäkanta pieneni 16 000 liittymällä vuosineljänneksen aikana
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä väheni edellisestä neljänneksestä 5 300 liittymällä
  • Nettovelka/käyttökate oli 1,7 (1,8 vuoden 2015 lopussa) ja velkaantumisaste 118 prosenttia (104 prosenttia vuoden 2015 lopussa)

Keskeiset tunnusluvut

64

68

253

1) (korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen käyttökate ilman kertaluonteisia eriä)

Elisa julkaisee liiketoimintaansa liittyviä operatiivisia lukuja kotisivullaan osoitteessa www.elisa.fi/sijoittajille (Elisa Operational Data.xls).

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila: Nopeiden 4G-mobiilidatayhteyksien käyttäjät tyytyväisimpiä

Elisan liikevaihto ja tulos kasvoivat jälleen kilpailukyvyn vahvistumisen myötä, vaikka yleistaloudellinen tilanne jatkui haastavana. Tulosta paransi erityisesti mobiilin palveluliikevaihdon kasvu viime vuoteen verrattuna sekä Elisan operatiivisen toiminnan tuottavuuden parantuminen.

Älypuhelinten ja sovellusten aktiivinen käyttö siivitti sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden ja organisaatioiden siirtymistä nopeiden mobiililaajakaistaliittymien käyttäjiksi. Mobiililiittymäkanta pieneni neljänneksen aikana 16 000 liittymällä ja kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta 5 300 liittymällä.

Rajoittamaton datan hinnoittelumalli, videopalveluiden yleistyminen ja panostukset 4G-verkon laajentamiseen ovat vieneet Suomen maailman kärkeen mobiilidatan käytössä. Elisan mobiiliverkossa käytetäänkin suurin määrä dataa Suomessa, älypuhelinkäyttö on keskimäärin 7 gigatavua kuukaudessa. Panostamme asiakkaiden parempaan käyttökokemukseen ja pilotoimme ensimmäisenä Suomessa 450 Mbit/s maksiminopeuden kaupallisessa verkossamme.

Mobiilin ja kiinteiden viestintäpalveluiden lisäksi panostimme kuluttaja-asiakkaillemme lisäarvoa tuottaviin palveluihin. Fanseatista on muodostunut suosittu urheiluviihdepalvelu, joka tuo asiakkaillemme tärkeät urheilusarjat ja –tapahtumat katsottaviksi sekä koti- että ulkomailla. Fanseat on katsottavissa Suomessa osana Elisa Viihdettä sekä erillisillä verkko- ja mobiilisovelluksilla Suomessa ja ulkomailla.

Olemme vahvasti kehittämässä ja digitalisoimassa suomalaista yhteiskuntaa ja suomalaisia palveluja. Toteutimme Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS:lle sisätilapaikannuksen järjestelmän lääkintälaitteiden sijainnin reaaliaikaiseen seurantaan. Toteutuksen avulla pystytään parantamaan sekä potilaiden turvallisuutta että tehostaa hoitohenkilökunnan työtä. Elisalle myönnettiin arvostettu tunnustus. Ylen IT-palvelutuotannosta saimme ISO/IEC 20000-1 -sertifikaatin IT-palveluiden johtamisesta ja hallinnan laadusta.

Elisa on aktiivinen yhteiskunnallinen toimija. Tarjoamme nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään ja palkkaamme myös tänä kesänä yhdessä tytär- ja vuokratyöntekijöiden kanssa 200 nuorta kesätöihin. Olemme vahvasti asiakkaiden apuna digitalisoituvassa maailmassa ja tuotamme asiakkaita helpottavia sisältöjä verkkoon mm. tietoturvasta ja arkea helpottavista sovelluksista.

Jatkamme määrätietoisesti asiakastyytyväisyyden ja toimintamme tuottavuuden parantamista edistävien toimenpiteiden toteuttamista. Tuottavuuden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen asiakkaille sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle toiminnallemme jatkossakin.

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2016

Suomen makrotalousympäristön odotetaan yhä olevan heikon vuonna 2016. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu myös haasteellisena.

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2015. Mobiilidatan, ICT-palvelujen ja uusien verkkopalvelujen sekä tehtyjen yritysostojen odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Konsernin kertaluonteisista eristä puhdistetun koko vuoden käyttökatteen odotetaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2015. Koko vuoden investointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta. Elisan rahoitusasema ja maksuvalmius ovat hyvät.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitään esimerkiksi virtaviivaistamalla tuotevalikoimaansa sekä IT-järjestelmiään ja -operaatioitaan. Tämän lisäksi asiakaspalvelun ja myynnin tehokkuutta lisätään sekä yleisiä hallintokuluja vähennetään.

Elisan kehitys uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja asiakkailleen tarjoavana yhtiönä jatkuu. Pitkän aikavälin kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun sekä uusiin online- ja ICT-palveluihin.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan tammi-maaliskuun 2015 osavuosikatsauksesta. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla www.elisa.fi/sijoittajille

Veli-Matti Mattila, toimitusjohtaja, puh. 010 262 2635
Jari Kinnunen, talous- ja rahoitusjohtaja puh. 010 262 9510