Elisan puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2018

ELISA OYJ PUOLIVUOSIKATSAUSTIEDOTE 13.7.2018 KLO 8.30

Toinen neljännes 2018

• Liikevaihto 458 milj. euroa (445)
  • Vertailukelpoinen käyttökate 157 milj. euroa (151) ja liikevoitto 98 milj. euroa (92)
  • Raportoitu käyttökate 160 milj. euroa (148) ja liikevoitto 101 milj. euroa (88)
  • Vertailukelp. osakekohtainen tulos (EPS) 0,47 euroa (0,44), raportoitu 0,49 euroa (0,70)
  • Kassavirta investointien jälkeen 81 milj. euroa (76)

• Mobiilin postpaid puhe-ARPU oli 20,4 euroa (20,4 edellisellä neljänneksellä)
  • Mobiilien postpaid puhe-vaihtuvuus oli 17,4 prosenttia (19,2 edellisellä neljänneksellä)
  • Mobiilin palveluliikevaihto kasvoi 1,6 prosenttia 201 miljoonaan euroon (198)
  • Elisan postpaid-mobiilikanta kasvoi 8 300 liittymällä ja prepaid-kanta pieneni 1 400 liittymällä vuosineljänneksen aikana
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 1 000 liittymällä vuosineljänneksen aikana
  • Nettovelka/käyttökate oli 1,9 (1,8 vuoden 2017 lopussa) ja velkaantumisaste 126 prosenttia (103 vuoden 2017 lopussa)

Tammi–kesäkuu 2018

• Liikevaihto 907 milj. euroa (861)
  • Vertailukelpoinen käyttökate 312 milj. euroa (294) ja liikevoitto 195 milj. euroa (180)
  • Raportoitu käyttökate 313 milj. euroa (291) ja liikevoitto 196 milj. euroa (177)
  • Vertailukelp. osakekohtainen tulos (EPS) 0,94 euroa (0,87), raportoitu 0,95 euroa (1,13)
  • Kassavirta investointien jälkeen 133 milj. euroa (139)

Keskeiset tunnusluvut

Miljoonaa euroa 4-6/2018 4-6/2017 Δ % 1-6/2018 1-6/2017 Δ %
Liikevaihto 458 445 2,8 907 861 5,4
Käyttökate 160 148 8,3 313 291 7,5
Vertailukelp. käyttökate 157 151 4,1 312 294 6,1
Liikevoitto1) 101 88 13,8 196 177 10,5
Tulos ennen veroja1) 95 129 -26,1 184 213 -13,4
EPS, EUR 0,49 0,70 -30,8 0,95 1,13 -15,8
Vertailukelp. EPS, EUR 0,47 0,44 6,2 0,94 0,87 8,7
Käyttöom. investoinnit 61 64 -5,0 114 117 -3,1

1) Vertailukelpoiset luvut 4–6/2018: Liikevoitto 98 milj. euroa (92), tulos ennen veroja 92 milj. euroa (87).  Vertailukelpoinen 1–6/2018: Liikevoitto 195 milj. euroa (180), tulos ennen veroja 184 milj. euroa (171).

Rahoitusasema ja kassavirta

Miljoonaa euroa 30.6.2018 30.6.2017 31.12.2017
Nettovelka 1 201 1 231 1 073
Nettovelka/käyttökate 1) 1,9 2,1 1,8
Velkaantumisaste, % 125,9 140,0 103,2
Omavaraisuusaste, % 37,0 34,3 40,5

Miljoonaa euroa 4-6/2018 4-6/2017 Δ % 1-6/2018 1-6/2017 Δ %
Kassavirta investointien jälkeen

7,3

-3,9

1) (korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökate)

Muita operatiivisia lukuja osoitteessa elisa.com/sijoittajille (Elisa Operational Data.xlsx).

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila:
Parantamalla kilpailukykyä jatkoimme tuloksen kasvattamista

Vuoden toisella neljänneksellä liikevaihto ja tulos kasvoivat viime vuoteen verrattuna. Kausi oli historian paras toinen vuosineljännes. Tulosta paransivat mobiilin palveluliikevaihdon ja digitaalisten palveluiden kasvu sekä Elisan operatiivisen toiminnan tuottavuuden parantaminen.

Suomi näyttää tietä liikkuvan elämän edistäjänä, missä mobiilidatan käyttö on vaivatonta ja edullista. Suomalaiset ovat selkeitä edelläkävijöitä mobiilidatan käytössä. Elisa mahdollistaa edelläkävijyyden jatkamisen ja teki maailman ensimmäisen 5G-videopuhelun kahden maan välillä kaupallisilla 5G-verkolla ja päätelaitteilla. 5G-valmiudet on rakennettu Tampereen lisäksi jo Turkuun ja sen lähiseuduille. Kesäkuussa aloitettiin 5G-valmiuksien rakentaminen Jyväskylään. 5G-ajan liittymä on saatavilla 25 prosentille väestöstä 600 Mbit/s maksiminopeudella.

Nopeat mobiililaajakaistaliittymät kasvattavat yhä suosiotaan kuluttajien, yritysasiakkaiden ja organisaatioiden parissa. Mobiilin postpaid-liittymäkanta nousi neljänneksen aikana 8 300 liittymällä ja prepaid-kanta pieneni 1 400 liittymällä. Kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta kasvoi 1 000 liittymällä.

Viestintävirasto on tehnyt tilaston operaattoreiden merkittävimpien verkkovikojen määrästä vuodelta 2017. Elisan osuus kaikkien operaattoreiden yhteenlasketuista verkkovioista on merkittävän alhainen ja selvästi pienempi kuin Elisan markkinaosuus. Pitkäjänteinen asiakaskokemuksen ja laadun kehittäminen, muun muassa tekoälyllä, on mahdollistanut Elisan verkkovikojen merkittävän vähentymisen ja selkeän kärkipaikan Viestintäviraston tilastossa.

Elisa Viihteen tarjonta laajentui edelleen. Huhtikuun alussa voimaan tullut EU-asetus takaa jatkossa, että Elisa Viihde -palvelua voi käyttää kaikissa 28 EU-maassa. Uuden alkuperäissarjan Kaikki synnit -rikosdraaman kuvaukset aloitettiin neljänneksen aikana ja lisäksi kuvataan suositun Kolmistaan -komediasarjan toista tuotantokautta.

Suomen ensimmäinen valtakunnallinen NB-IoT (Narrowband Internet of Things) verkkovalmius mahdollisti uuden teknologian kokeilemisen yli viidenkymmenen yrityksen kanssa. NB-IoT mahdollistaa verkkoon liitettävien laitteiden, mm. sensoreiden keräämän datan helposti analysoitavaksi. Nämä NB-IoT-sovellutukset pääsevät jatkossa hyödyntämään 5G-verkon kasvavaa suorituskykyä.

Avasimme maailmanluokan tekoälytiimeille Elisa AI Co-Creation Challenge -kilpailun. Joukkueet kehittävät liiketoimintaa Elisan dataa hyödyntämällä. Kilpailu huipentuu joulukuussa Slushissa, missä kilpailun voittajat palkitaan.

Asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen ovat keskeinen osa yrityskulttuuriamme ja keskitymme niihin jatkossakin vahvasti. Tuottavuuden lisääminen, digitaalisten liiketoimintojen kansainvälistäminen, arvon tuottaminen datalla sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle arvonluonnille jatkossakin.

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2018

Suomen makrotaloudellinen ympäristö on parantunut, mutta pitkän aikavälin rakenteelliset haasteet jatkuvat. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu haasteellisena.

Liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2017 tasolla tai hieman korkeampi. Viimeaikaisten yritysostojen sekä matkaviestinpalveluiden ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan olevan vuoden 2017 tasolla tai hieman korkeampi. Käyttöomaisuusinvestointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa. Elisan jatkuvat laadun parantamistoimet lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta ja pienentävät kustannuksia.

Elisan kehitys uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja asiakkailleen tarjoavana yhtiönä jatkuu. Pitkän ajan kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin digitaalisiin online- ja ICT-palveluihin.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan tammi–kesäkuun 2018 puolivuosikatsauksesta. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla www.elisa.fi/sijoittajille

Veli-Matti Mattila, toimitusjohtaja, puh. 010 262 2635
Jari Kinnunen, talous- ja rahoitusjohtaja puh. 010 262 9510