Elisan tilinpäätöstiedote vuodelta 2011

ELISA OYJ PÖRSSITIEDOTE 3.2.2012 KELLO 8:30

Vuosi 2011

• Liikevaihto nousi 1 530 miljoonaan euroon (1 463)
  • Käyttökate kasvoi 506 miljoonaan euroon (485) ja liikevoitto 295 miljoonaan euroon (268)
  • Tulos ennen veroja oli 265 miljoonaa euroa (197)
  • Osakekohtainen tulos oli 1,29 euroa (0,96)
  • Kassavirta investointien jälkeen oli 207 miljoonaa euroa (172)
  • Elisa Viihteen käyttäjämäärä ylitti 100 000 kolmannen neljänneksen aikana
  • Hallitus ehdottaa, että osinkoa jaetaan 1,30 euroa osakkeelta

Loka-joulukuu 2011

• Liikevaihto nousi 401 miljoonaan euroon (383)
  • Käyttökate kasvoi 133 miljoonaan euroon (123) ja liikevoitto 79 miljoonaan euroon (69)
  • Kassavirta investointien jälkeen oli 65 miljoonaa euroa (28)
  • Matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) oli 18,7 euroa (19,0 ed. neljänneksellä)
  • Vaihtuvuus oli 13,4 prosenttia vuositasolla (12,7 edellisellä neljänneksellä)
  • Elisan matkaviestinnän liittymäkanta kasvoi neljänneksen aikana 64 000 kappaleella
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi edellisestä vuosineljänneksestä 4,000 kappaletta
  • Nettovelka/käyttökate oli 1,6 (1,6 2010 lopussa) ja velkaantumisaste 94 prosenttia (93 2010 lopussa)

Loka-joulukuu Koko vuosi
miljoonaa euroa 2011 2010 2011 2010
Liikevaihto 401 383 1,530 1,463
Käyttökate 133 123 506 485
Liikevoitto 79 69 295 268
Tulos ennen veroja1) 72 66 265 197
Osakekohtainen tulos, euroa1) 0.36 0.33 1.29 0.96
Käyttöomaisuusinvestoinnit 58 56 197 184

1) Ilman kertaluonteista CDO-johdannaissalkun sopimista tulos ennen veroja 10-12/2010 61 milj. euroa ja 1-12/2010 237 milj. euroa, ja osakekohtainen tulos 10-12/2010 0,31 euroa ja 1-12/2010 1,15 euroa

Rahoitusasema ja kassavirta

miljoonaa euroa 31.12.2011 31.12.2010
Nettovelka 788 776
Nettovelka/käyttökate 1) 1.6 1.6
Velkaantumisaste (gearing), % 93.8 93.2
Omavaraisuusaste, % 42.3 42.5

Loka-joulukuu Koko vuosi
miljoonaa euroa 2011 2010 2011 2010
Kassavirta
investointien jälkeen 2)

65

28

207

172

1)(korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen käyttökate ilman kertaluonteisia eriä)

2) Ilman kertaluonteista CDO-johdannaissalkun sopimista 10-12/2010 68 milj. euroa ja 1-12/2010 212 milj. euroa

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa maksetaan 1,30 euroa osakkeelta. Hallitus ehdottaa myös yhtiökokoukselle, että hallitukselle annetaan valtuutus hankkia enintään 5 miljoonaa omaa osaketta, mikä on 3 prosenttia koko osakemäärästä.

Elisa julkaisee liiketoimintaan liittyviä operatiivisia lukuja kotisivullaan osoitteessa http://www.elisa.fi/sijoittajat: Elisa Quarterly Data.xls.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila:

”Vakaa kasvu vuonna 2011

Elisan liikevaihto kehittyi hyvin ja tulos kasvoi vuonna 2011. Kasvua oli mobiililiiketoiminnan liikevaihdossa sekä päätelaitteiden ja uusien palveluiden myynnissä. Tulosta vahvisti johdonmukainen tuottavuuden parantaminen strategian mukaisesti. Kilpailutilanne jatkui vuonna 2011 haastavana. Siitä huolimatta Elisa pystyi vahvistamaan markkina-asemaa ja kilpailukykyä.

Matkaviestinnän liittymäkannan kasvu jatkui ja liittymämäärä lisääntyi vuoden aikana yli 360 000 liittymällä. Kiinteän laajakaistaliittymämäärä kasvoi yli 19 000 liittymällä. Vuoden viimeisellä neljänneksellä se kasvoi yli 64 000 liittymällä ja kiinteän laajakaistaliittymien määrä noin 4 000 liittymällä.

Henkilöasiakasliiketoiminnan liikevaihto kehittyi hyvin mobiililiikevaihdon ja uusien palveluiden kasvun myötä. Älypuhelinten käyttö vauhditti mobiililiikevaihdon kasvua. Elisan mobiiliyhteydet laajenivat myös kaikkiin Suomessa myytäviin PlayStation® Vita-käsikonsoleihin. Elisan suosittu Elisa Viihde -palvelu saavutti merkittävän askeleen käyttäjämäärän ylittäessä 100.000 kolmannella neljänneksellä. Yhdistimme Elisa Viihde -palvelussa ensimmäisenä Suomessa uuden ajan TV-palvelun ja tallenteiden katselumahdollisuuden tabletilla. Elisa Viihde on nyt katsottavissa myös Android ja iPad tablet-sovellusten kautta.

Yritysasiakasliiketoiminta vahvistui ICT-palveluiden kasvun myötä. Vahvistimme edelleen ICT-palvelutarjontaa yritysten tuottavuuden ja joustavuuden parantamiseksi tuomalla markkinaan useita palveluja. Esimerkiksi videoyhteydellä toteutettavan asiakaspalvelun avulla yritykset ja julkishallinnon organisaatiot voivat tarjota asiakkailleen henkilökohtaista palvelua verkon yli kasvokkain. Elisa sai merkittäviä päänavauksia ICT-ratkaisujen toimittamisesta julkishallintoon mm. yli 400 kuntaorganisaation hankinnoista vastaavan KL-Kuntahankintojen ja kuntien tietohallintapalveluja tarjoavan Kuntien Tieran kanssa.

Vuonna 2011 jatkoimme 3G-verkkomme kapasiteetin ja nopeuden vahvistamista. Riippumaton tutkimus osoitti jälleen, että Elisan 3G-verkko on suomalaisoperaattoreiden verkoista kattavin. Tällä kertaa tutkimus osoitti, että Elisan 3G-verkko on myös nopein. Elisa otti ensimmäisenä suomalaisoperaattorina käyttöön LTE800-teknologiaan perustuvat testitukiasemat. Elisa toi 3G-verkkoon 4G-nopeudet yli sadalle paikkakunnalle. Uudet nopeudet mahdollistavat esimerkiksi entistä nopeamman nettisurffailun, pelaaminen ja videoneuvottelun mobiililaajakaistalla.

Johdonmukainen asiakastyytyväisyyden ja tuottavuuden parantaminen jatkuu edelleen. Elämyksellisten ja tuottavuutta parantavien palveluiden kehittäminen asiakkaille ja vahva taloudellinen asema luovat hyvät lähtökohdat tulevaisuuteen.”

Näkymät vuodelle 2012

Useiden Euroopan maiden budjettivajeet ja vakavaraisuusongelmat ovat heijastuneet jossain määrin Suomen talouteen. Suomen talouden yleisiä näkymiä on heikennetty edellisvuodesta. Yleisen talouskehityksen heikentymistä koskeva riski luo epävarmuutta. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu haasteellisena.

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan edellisen vuoden tasolla. Matkaviestintä, ja erityisesti laajakaistapalvelujen käyttö sekä laitemyynti, jatkaa kasvuaan. Lisäksi Elisa tulee jatkossakin investoimaan uusiin palveluihin, joiden liikevaihdon ennakoidaan kasvavan. Kertaluonteisista eristä puhdistetun koko vuoden käyttökatteen arvioidaan pysyvän samalla tasolla, ja liikevoiton odotetaan parantuvan viime vuodesta alhaisemman poistotason vuoksi. Koko vuoden investointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta.

Elisan vahvan verkkopalvelutoimittaja-aseman lisäksi Elisa on muuttamassa omia kykyjään tarjota asiakkailleen uusia, heille tarpeellisia mielenkiintoisia palveluja. Pitkäaikaista kasvua ja tuottavuutta tukevia seikkoja on myös mobiilidatamarkkinoiden kasvu sekä uudet verkko- ja ICT-palvelut. Elisa jatkaa määrätietoisesti tehostamistoimiaan. Elisan rahoitusasema ja likviditeetti ovat vakaat.

Voitonjako

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkona maksetaan 1,30 euroa osakkeelta. Voitonjako on 101 prosenttia tilikauden nettotuloksesta.

Oikeus yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti jaettaviin varoihin on osakkeenomistajilla, jotka on 11.4.2012 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Hallitus ehdottaa maksupäiväksi 18.4.2012. Tilikauden voitto lisätään kertyneisiin voittovaroihin.

Hallitus päätti myös ehdottaa yhtiökokoukselle, että hallitukselle annetaan valtuutus enintään 5 miljoonan oman osakkeen hankintaan, mikä on 3 prosenttia osakekannasta.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan tilinpäätöstiedotteesta 2011. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla www.elisa.fi/sijoittajat.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila, puh. +358 10 262 2635

Talous- ja rahoitusjohtaja Jari Kinnunen, puh. +358 10 262 9510