Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksynyt Elisan PPO-kaupan

ELISA OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.4.2013 KLO 9.00

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt kaupan, jossa Elisa ostaa kiinteän verkon operaattori PPO:n Telecom ja IT-liiketoiminnan sisältävän yhtiön koko osakekannan. Yritysosto sisältää myös PPO:n omistukset Kymen Puhelin Oy:ssä ja Telekarelia Oy:ssä.

Kauppa saatetaan päätökseen 30.4.2013 mennessä ja ostettavat yhtiöt yhdistetään osaksi Elisan konsernitilinpäätöstä 1.5.2013 alkaen.

KKV on asettanut kaupan hyväksymisen ehdoksi kuluttajaliiketoimintaa koskevien päällekkäisten laajakaistaverkkojen ja valokuituyhteyksien sekä niihin liittyvien noin 3 000 asiakassopimusten myynnin Joensuun, Kontiolahden ja Outokummun alueilla Itä-Suomessa.

Kaupan toteuttamisen yhteydessä Elisa toteuttaa hallituksen päätöksellä osakeannin, jossa Osuuskunta PPO:n merkittäväksi annetaan 303 599 kappaletta Elisan hallussa olevia omia osakkeita.

Yrityskauppa on Elisan strategian mukainen ja taloudellisilta vaikutuksiltaan positiivinen. Ostokohteena olevien yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2012 oli yhteensä noin 100 miljoonaa euroa, josta 7 miljoonaa euroa oli kodinkonemyyntiä ja käyttökate noin 23 miljoonaa euroa. Elisan alustava arvio PPO:n vuositason synergiaedusta on noin 10 miljoonaa euroa, ja ne toteutuvat suurimmilta osin vuonna 2014.

Elisa aloittaa toimintojen yhtenäistämisen KKV:n päätöksen tultua ja täsmentää kaupan taloudellisia vaikutuksia vuodelle 2013 ja tuleville vuosille Elisan toisen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä.

Johtaja, IR ja talousviestintä

NASDAX OMX Helsinki