Älykkäät rakenteet polttopisteessä Elmia Lastbil 2014 -messuilla

Pohjoismaiset päällirakentajat edustavat korkeinta kansainvälistä tasoa. Jatkuvan vuoropuhelun kuljettajien kanssa sekä yhden ja muutaman auton kuljetusliikkeiden suuren osuuden ansiosta pohjoismaiset päällirakentajat edustavat alansa huippua, mitä tulee uusien älykkäiden ratkaisujen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Tämän vuoden Elmia Lastbil -messuilla 20.–23. elokuussa älykkäät päällirakenteet saavat erikoishuomiota.

– Pohjoismaiset päällirakentajat ovat uskomattoman taitavia. Tätä selittää osaltaan kuljetuselinkeinon rakenne, joka koostuu paljolti yhden ja muutaman auton kuljetusyrityksistä. Pienyritysten sekä maidemme suuren pinta-alan ja harvan asutuksen yhdistelmä pakottaa ajattelemaan monikäyttöisiä ja älykkäitä ajoneuvoja, jotta voisimme tehdä erilaisia töitä samalla ajoneuvolla, sanoo Thomas Bergenklev, joka toimii myynti- ja markkinointijohtajana VBG Group Truck Equipment -yrityksessä, joka on kuorma-autojen ja raskaiden perävaunujen kytkentävarusteiden kansainvälinen valmistaja. Yrityksen maailmanlaajuinen markkinaosuus on yli 50 prosenttia.

Kaikki yritykset, joilla on osastollaan ajoneuvo, jota esitellään ensimmäistä kertaa Elmia Lastbil 2014 -messuilla, on mahdollisuus esitellä prosessi, jolla heidän ajoneuvonsa on kehitetty. Ne voivat esitellä, mitä ongelmia rakenne ratkaisee ja miten ajoneuvo selviytyy niistä. Lisäksi ne voivat kertoa taustalla olevasta prosessista ja ketkä ovat osallistuneet rakenteen kehittämiseen.

PLS Truck Bodies -yrityksellä on pitkä kokemus monista älykkäistä päällirakenteista. Viime vuosina se on muun muassa esitellyt korin, jonka koko sivu voidaan avata helpottamaan lastausta ja purkua, korin, johon on mahdollista muodostaa eri lämpötilavyöhykkeitä sekä korin, jossa on korotettava ja laskettava katto. Laskettava katto mahdollistaa ajamisen matalista käytävistä ja ovista – toimivuuden tehostaminen ja ongelman ratkaisu samassa päällirakenteessa.

– Kuuntelemme koko ajan kuljettajia ja minkä he haluavat helpottuvan. Kyseessä on jatkuva vuoropuhelu, ja mielestäni on mielenkiintoista ja tärkeää, että tällaisella yhteistyöllä aikaansaadun kehitystyön tulokset herättävät huomiota Elmia Lastbil -messuilla, toteaa PLS:n myyntipäällikkö Claes Persson.

– Keskusteluissa messuvieraiden ja Nordic Trophy -osanottajien kanssa olen havainnut, että messuilla esiteltäviin luoviin ratkaisuihin kohdistuu uskomattoman suurta mielenkiintoa. Monien mielestä vain mielikuvitus asettaa rajat sille, minkälaisia ajoneuvoja voidaan rakentaa. Tekniikkaahan on saatavana useimpiin ajoneuvotyyppeihin, ja näin ollen haluamme tuoda älykkäät rakenteet vieläkin paremmin esille tämän vuoden messuilla, sanoo Elmia Lastbil -messujen projektipäällikkö Marcus Haraldsson.

Lisätietoja Elmia Lastbil -messuista antaa Marcus Haraldsson, puhelin: +46 36 15 22 02

Lisätietoja VBG Group Truck Equipment -yrityksestä antaa myynti- ja markkinointipäällikkö Thomas Bergenklev, puhelin: +46 705 27 76 00

Lisätietoja PLS Truck Bodies -yrityksestä antaa myyntipäällikkö Claes Persson, puhelin: +46 36 14 22 10

Avainsanat: