Löytyykö korjurille keksintöjen myötä tilaa metsissä?

Suurista eduistaan huolimatta korjurin – korjuukoneen ja ajokoneen yhdistelmän – läpimurto on jäänyt tapahtumatta. Kannattavuus on ollut liian heikko.
Keksijä Christer Lennartsson esittelee Elmia Wood 2013 -messuilla koneen, jolla on potentiaalia siirtää korjuri visiosta todellisuuteen.

Markkinoilla on kourallinen yhdistelmäkoneita, mutta metsäkoneyrittäjät ovat yhä odottavalla kannalla. Christer Lennartssonin mukaan tähän on useita syitä. Yksi niistä on, että yrittäjä on sidottu käyttämään tiettyä korjuukouraa, mikä rajoittaa koneen käytön harvennushakkuisiin.
– Tämä on ensimmäinen päätehakkuisiin tarkoitettu korjuri. Yrittäjä voi  vapaasti  valita korjuukouran, kertoo Christer Lennartsson.

Koneen työnimenä on  ,The Beauty, eli ”Kaunotar”, ja siinä on useita uusia ratkaisuja. Mitä korjuukouraan tulee, ratkaisu löytyy tienvarsivarastolta. Metsässä kone on pankoilla varustettu korjuukone. Kaatamiseen ja karsimiseen käytetään tavallista korjuukouraa. Apteeraus tapahtuu kuormatilan yläpuolella.

Tienvarsivarastolla korjuukoura vaihdetaan lastauskouraan. Vaihto tapahtuu käyttämällä aivan uutta järjestelmää.
– Kuljettaja suorittaa sen kymmenessä sekunnissa ohjaamosta poistumatta. Vaihtaminen toimii täydellisesti joka kerta, sanoo Christer Lennartsson.

Kone on ollut käytössä kohta kolmen vuoden ajan, täydessä tuotannossa se on ollut syyskuusta 2012 lähtien. Käytettävyysaste on ollut lähes 100 prosenttia. Ainoa käyttöhäiriö  on johtunut jäähdytinletkun rikkoutumisesta.

Koneen muita uutuuksia ovat uudenlainen nosturi, joka nostaa kaksi tonnia 10 metrin ulottuvuudella, ja aivan uudenlainen hydraulinen voimansiirto: jokaisessa kymmenessä pyörännavassa on moottori.

The Beauty -koneessa on 10 erillisripustettua pyörää, jotka on nivelöity maastovaurioiden vähentämiseksi. Tätä varten myös jokaisessa navassa on moottori. Pyörien nopeutta voidaan ohjata yksilöllisesti, mikä ehkäisee urapainumia ja maanpinnan leikkaantumista. Maastovaurioita vähentää edelleen se, että yhdellä koneella suoritetaan kahden koneen työ.
– Nyt työn alla on uusi versio, jossa kääntötelit korvataan erillispyörillä. Uudessa versiossa  on järjestelmä voimien kertymiseksi, jotta voidaan käyttää pienempää moottoria, paljastaa Christer Lennartsson.

Hänen mukaansa korjurin suuria etuja ovat ajankäytön pieneneminen 25 prosentilla, se että yrittäjä selviytyy koko toimeksiannosta yhdellä koneella ja että jokainen runko kulkee mukana tienvarsivarastolle.

Jos Christer Lennartssonin nimi kuulostaa tutulta, se johtuu siitä, että hänen ansioluettelossaan on paljon metsäalaan liittyvää tekniikkaa. Uusin ja tunnetuin on kauko-ohjattu korjuukone Besten  (Hirviö), minkä ansiosta korjuri saikin nimekseen The Beauty (Kaunotar). Tätä projektia hän tekee yhteistyössä koneinsinööri Andreas Anderssonin kanssa.

Contact:

Torbjörn Johnsen, Business Area Manager,  Elmia AB