Uutuudet ja innovaatiot täyttävät metsän

Maailman suurimmat kansainväliset metsämessut, Elmia Wood, ovat tänä vuonna suuremmat kuin koskaan aiemmin. Toimiala valmistautuu varsinaiseen ihmisten ja koneiden juhlaan, kun valmistajat ja toimittajat esittelevät uutuuksiaan ja innovaatioitaan Jönköpingin eteläpuolella olevissa metsissä 5.–8.6.2013.

”Metsäala on edelleen tiukoilla, mutta messut kiinnostavat enemmän kuin koskaan aiemmin. Näyttelyosastojen pinta-alalla mitattuna meillä ei ole ikinä ollut näin suuria messuja”, kertoo Elmia Woodin tuotepäällikkö Torbjörn Johnsen.

Kolmasosa 500 näytteilleasettajasta on kansainvälisiä yrityksiä, jotka tulevat Elmia Woodiin esittelemään uutuuksiaan yhteensä  kahdeksalle hehtaarille (80 000m2) varatulle erikoisrakennetulle näyttelyosastolle messualueella.  Varattu näyttelyosastopinta-ala on vielä suurempi kuin ennätysmessuilla 2001,  Elmia Woodin tähänastisesti suurimmat messut. Tämän kahdeksan hehtaarin lisäksi  toteutuu useita kymmeniä hehtaareja  demoalueita, joilla monet näytteilleasettajat  esittelevät uusia koneitaan ja varusteitaan.

Messuille odotetaan noin 50 000 kävijää  yli 50 maasta tutustumaan, kokeilemaan ja saamaan tuntumaa metsän uutuuksiin. Vieraista monet tulevat  kaukaa ja suurista metsämaista kuten Brasiliasta, Kanadasta, USA:sta ja Venäjältä. Joka neljäs vuosi tehtävä Elmia Wood-matka onkin muodustunut tärkeäksi perinteeksi.

”Vaikka puutavaralajien volyymit ovat pienentyneet tietyilla teollisuuden aloilla ja tietyissä maissa, niin kasvava bioenergiakäyttö lisää toimintaa maailman metsissä. Metsässä  on koko ketjun  pysyttävä liikkeellä”, sanoo Torbjörn Johnsen.

Kovat ajat ja taloudelliset haasteet  vaikuttaa siihen että  keksijät tai innovaattorit saavat   enemmän huomiota.  He tuovat esille ideoitaan ja keksintöjään ja heitä tarvitaan enemmän. Elmia Woodin tämän vuoden teemoina ovatkin innovaatiot ja uusajattelu, sekä metsien hoidon uudet ratkaisut  jotka näkevät päivänvalon ympäri maailmaa tulleiden sidosryhmien edustajien edessä.

”Tämä on hyvin tärkeää, etenkin yksittäisille keksijöille. Monet näkevät heidän keksintönsä, ja hyvät tavarat saavat laajan jakelun. Myös pieni toimija voi saada paljon huomiota Elmia Woodissa”, toteaa Torbjörn Johnsen.

Uutuuksien ja innovaatioiden lisäksi Elmia Wood tarjoaa paljon erilaisia aktiviteetteja, kuten ”Kuormatraktoreiden MM-kisat”, joka on raflaava esitys ja samalla kuormatraktoriajon ja kuormaamisen maailmanmestaruuskilpailu. "Metsureiden mestarit kisa"tai   ”Champs of Logging” on metsänhakkuun jalon taidon kilpailu  johtotähtenään turvallisuus  ja palkitsemiset ”Vuoden Kultainen Kirves” ja ”Vuoden Golden Logger”.

Yhteystiedot:

Torbjörn Johnsen