Viking Line tilaa energiankulutusta vähentävän Elogridin jo kolmanteen laivaansa

Viking Line tilaa Elomaticilta Elogrid-ratkaisun Viking Grace -alukseen. Elogrid vähentää laivan kulkuvastusta ja parantaa tunnelipotkurien työntöä. Päätöksellä on huomattava merkitys Viking Linen laivaliikenteen ympäristövaikutuksille: polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt vähenevät ratkaisun avulla merkittävästi.

Viking Line on tilannut Elomaticin kehittämän Elogrid-ratkaisun kolmanteen laivaansa, tällä kertaa Viking Graceen. Laivan potkuritunnelien päälle asennetaan virtausohjaimet, joilla vähennetään laivan kulkuvastusta. Elogridin asennus tapahtuu tammikuussa 2023 telakoinnin yhteydessä.

Elogridin käyttö vähentää Viking Gracen polttoaineen kulutusta yli 3 %, mikä tarkoittaa noin 3 000 kg pienempiä hiilidioksidipäästöjä vuorokaudessa. Ratkaisu lisää myös tunnelipotkurien työntöä ja helpottaa siten laivan ohjailtavuutta kovalla tuulella.

Lisäksi Elogrid parantaa turvallisuutta ja matkustusmukavuutta, kun potkureista aiheutuva melu ja aluksen tärinä vähenevät.

– Olemme nähneet aiemmissa projekteissa, että Elogrid auttaa meitä vähentämään toimintamme ympäristövaikutuksia sekä parantamaan aluksen ohjailtavuutta. Lisäksi se poistaa tärinää, sanoo Viking Linen tekninen päällikkö Mathias Sundberg.

– Näemme valtavaa kasvupotentiaalia laivojen energiatehokkuutta parantavissa ratkaisuissa. Ympäristötietoiset laivanomistajat kehittävät alustensa energiatehokkuutta jatkuvasti, sanoo Elomaticin toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo.

Lisätietoja:

Patrik Rautaheimo, toimitusjohtaja, Elomatic Oy
+358 2 412 411

patrik.rautaheimo@elomatic.com

Elomatic Oy on suomalainen insinööri- ja suunnittelutoimisto, jolla on yli 50 vuoden kokemus meri- ja offshore-teollisuudesta. Lisäksi yritys tarjoaa vaativia asiantuntijapalveluita muun muassa prosessi-, kone- ja lääketeollisuudelle. Elomatic keskittyy jatkuvaan parantamiseen, hybridiratkaisuihin, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja energiaa säästäviin ratkaisuihin. Yksityisomistuksessa oleva yritys työllistää yli 1 100 ammattilaista eri puolilla maailmaa.

www.elomatic.com