Eltel edistää ympäristöystävällistä liikennettä yhteistyössä Helen Sähköverkon kanssa

Eltel on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen kannattavia ja ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja. Helen Sähköverkon kanssa toteutettava uusiutuvien polttoaineiden käyttö on merkittävä askel kohti vastuullisempaa toimintaa. Sopimuksen mukaisesti Eltel siirtyy käyttämään tuotantoautoissaan Helen Sähköverkkojen töissä uusiutuvaa polttoainetta, HVO-dieseliä. HVO tulee sanoista hydrotreated vegetable oil ja tarkoittaa vetykäsiteltyä kasviöljyä, jonka päästöt ovat merkittävästi fossiilista dieseliä pienemmät.

Kohti puhtaampia työmaita

Helen Sähköverkko on tehnyt kunnianhimoisia sitoumuksia vähentääkseen työmaiden kasvihuonekaasupäästöjä Green Deal -sopimuksen mukaisesti. Olemme ylpeitä siitä, että olemme mukana tässä hankkeessa, joka tukee Helenin tavoitetta saavuttaa fossiilittomat työmaat vuoden 2025 loppuun mennessä. Eltel on sitoutunut osaltaan edistämään tätä tavoitetta käyttämällä uusiutuvaa HVO-dieseliä Helen Sähköverkon työmailla omissa liikkuvissa työkoneissaan ja ajoneuvoissaan sekä kehittämällä tähän raportointimallin. Eltelillä on yli 40 ajoneuvoa ja konetta, joita tämä muutos koskettaa.

Merkittävät päästövähennykset

Uusiutuvan polttoaineen käyttö mahdollistaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen jopa 90 prosentilla käytettyä polttoainelitraa kohti. Lisäksi Eltel ja Helen Sähköverkko kehittävät tiiviissä yhteistyössä päästölaskentaa ja raportointia sekä tulevat pilotoimaan vähäpäästöistä työmaata.

Kohti kestävämpää tulevaisuutta

Nämä toimenpiteet ovat tärkeitä, jotta voimme yhdessä tehdä vaikutukseltaan suurempia tekoja ilmaston eteen ja olla luomassa kestävämpää tulevaisuutta. Yhteistyö Helen Sähköverkon kanssa on avainasemassa tieteeseen perustuvien päästövähennystavoitteidemme saavuttamisessa, Science Based Targets -aloitteen (SBTi) mukaisesti. Näemme tämän olevan myös tärkeä askel toimialan vähäpäästöisyyden kehittämisessä.

Lisätietoja:

Erno Lehto, Head of Sustainability, Eltel
erno.lehto@eltelnetworks.com

Oskari Patjas, Development Manager, Helen Sähköverkko Oy
oskari.patjas@helen.fi

Eltel on johtava kriittisten sähkö- ja tietoliikenneverkkojen palveluntuottaja. Tarjoamamme palvelut mahdollistavat uusiutuvan energian and nopeiden tietoliikenneverkkojen kasvun. Suunnittelemme, rakennamme ja ylläpidämme kestävämpiä ja toimivampia verkkoyhteyksiä nykyisiä ja tulevia sukupolvia varten. Eltelissä työskentelee noin 5000 työntekijää, joista Suomessa noin 1500. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 850,1 miljoonaa euroa ja osakkeemme on listattu Nasdaq Tukholmassa. Lue lisää: www.eltelnetworks.fi