Eltel ja Valokuitunen solmivat 200 miljoonan euron sopimuksen – isot rekrytoinnit alkavat

Sopimus on Eltelin kaikkien aikojen suurin sopimus Suomessa. Sopimus moninkertaistaa aiemmat rakentamisen volyymit ja laajenee kattamaan koko Suomen. Sillä on myös merkittäviä työllistäviä vaikutuksia eri puolilla Suomea, kun rekrytoimme ammattilaisia mukaan tulevaisuuden infran rakentamiseen.

Eltel ja Valokuitunen allekirjoittivat 15.9.2022 merkittävän sopimuksen valokuituverkon rakentamis- ja ylläpitopalveluista. Yhtiöt ovat tehneet menestyksellistä yhteistyötä vuodesta 2020, jolloin Eltel valittiin Capman Infran ja Telian yhteisyrityksen Valokuitusen rakentamisen kumppaniksi.

Sopimus on luonteeltaan kumppanuussopimus, jossa Eltelin vastuuseen kuuluu valokuituverkon rakentamisen projektinjohto sisältäen muun muassa materiaalihallinnan ja -logistiikan, valokuiturakentamisen maatöineen, rakentamisen teletekniset työt, liittymäasennukset palveluineen, kartoitukset ja dokumentoinnin. Uudessa sopimuskokonaisuudessa mukaan tulee myös käyttö- ja viankorjauspalvelu.

Uusi sopimus astuu voimaan 15.9.2022 ja on kestoltaan kolme vuotta, jonka jälkeen on mahdollisuus vuoden optioon. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 200 miljoonaa euroa.

”Kiitämme asiakastamme luottamuksesta. Eltelillä on vuosikymmenten kokemus valokuiturakentamisesta ja rakentamisen volyymin kasvaessa meillä on leveät hartiat tuottaa vastuullisia ja kokonaisvaltaisia palveluita koko Suomen alueella. On todella hienoa olla mukana rakentamassa Valokuitusen kanssa näin mahtavaa kokonaisuutta. Sekä työllistämässä niin maanrakentajia kuin ja kuitu- ja teknologiaosaajia että samalla mahdollistamassa suurta digitaalisten palveluiden kuten viihteen, sähköisen asioinnin ja esimerkiksi etätöiden lisääntymisen loikkaa, sanoo Juha Luusua, Eltel Networks Oy:n toimitusjohtaja.

”Tänään allekirjoitettu sopimus on meille monella tavalla todella tärkeä. Sopimus antaa meille ja asiakkaillemme nyt varmuuden siitä, että pystymme luotettavasti ja laadukkaasti vastaamaan nopeasti kasvavaan valokuituyhteyksien kysyntään. Eltel on Suomen suurin telealan verkonrakentaja sekä ylläpitäjä ja on siten meille juuri oikea kumppani vastaamaan kanssamme tähän yhteiskunnallisestikin tärkeään tietoliikenneverkkojen rakennushankkeeseen. Kiitämme Elteliä hyvin toimineesta yhteistyöstä ja tiedämme, että parin vuoden aikana rakentamamme pohja ja luottamus takaavat loistavat tulokset myös jatkossa, toteaa Valokuitunen Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Juha Luusua
Toimitusjohtaja, Eltel Networks Oy
Puh. 040 311 3005, juha.luusua@eltelnetworks.com

Heikki Kaunisto
Toimitusjohtaja, Valokuitunen Oy
puh. 050 440 5224, heikki.kaunisto@valokuitunen.fi

Eltel on johtava pohjoiseurooppalainen teknisten palveluiden toimittaja sähkö- ja tietoliikenneverkkotoimialalla. Tarjoamme laajan valikoiman palveluita ulottuen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitopalveluista aina kokonaisvaltaisiin projektitoimituksiin saakka. Haluamme osallistua kestävämmän ja toimivamman huomisen rakentamiseen nykyisille ja tuleville sukupolville. Eltelissä työskentelee noin 5 000 työntekijää, joista Suomessa noin 1 500. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 812,6 miljoonaa euroa. Osakkeemme on listattu Nasdaq Tukholmassa.

Valokuitunen

Valokuitunen Oy:llä on Suomen kattavin runkoverkko. Valokuitua tarvitaan, koska datan määrä kasvaa eksponentiaalisesti niin yhteiskunnassa kuin suomalaisissa kodeissa. Siksi Valokuitunen investoi 300 miljoonaa euroa taajamien nopeisiin ja varmoihin nettiyhteyksiin. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi 50 vuodeksi. Valokuitusen omistavat suomalainen sijoitusyhtiö CapMan Infra ja pohjoismainen media- ja teknologiayhtiö Telia Company.