Eltel rakentaa Helenille yhden Etelä-Suomen suurimmista aurinkopuistoista

Eltel ja Helen ovat solmineet sopimuksen merkittävästä teollisen mittaluokan aurinkopuiston toimittamisesta Lohjalle. Sopimus on Eltelille tärkeä, sillä se on yhtiön ensimmäinen teollisten aurinkopuistojen saralla.

Pohjoismainen sähkö- ja tietoliikenneverkkojen toimittaja Eltel ja suomalainen energiayritys Helen ovat sopineet aurinkopuiston rakentamisesta Lohjalle. Hanke on yksi Etelä-Suomen suurimmista aurinkopuistoista, ja on merkittävä askel Uudellemaalle uusiutuvan energian tuotannossa. Parhaimmillaan noin kymmenen megawattia tuottava puisto on myös Suomen mittakaavassa huomattava investointi teollisen mittakaavan aurinkovoimaan. Puiston pinta-ala on reilut kymmenen hehtaaria ja aurinkopaneeleita tulee noin 18 000.

Puiston suunniteltu rakentaminen alkaa loppuvuodesta 2023 lupaprosessien jälkeen ja kestää noin vuoden. Eltel vastaa kokonaisurakasta, joka pitää sisällään projektinhallinnan, sähkösuunnittelun ja urakoinnin. Kaikki aurinkopuiston tuottama energia menee suoraan sähköverkkoon ja kulutukseen.

”Eltelillä on pitkän sähköinfran rakentamiskokemuksen myötä vahva osaaminen ja resurssit rakentaa teollisen mittakaavan puisto luotettavasti ja aikataulussa. Lohjan puisto on sekä meille että Helenille tärkeä askel uusiutuvan energian lisäämiseksi Suomessa. Valmistuttuaan aurinkopuiston vuosittainen energiantuotanto on kymmenen gigawattituntia, joka vastaa noin 2000 kotitalouden vuotuista sähkönkulutusta (5000 kWh/kotitalous). Puiston myötä Eltelillä on entistä merkittävämpi rooli uusiutuvan ja kestävän energian infrastruktuurin rakentajana ja ylläpitäjänä”, sanoo Eltelin uusiutuvan energian tuotepäällikkö Kimmo Karjalainen.

Puiston suurimmat komponentit ovat sähköinfrastruktuuri, aurinkopaneelit ja telineet, joiden varaan paneelit asennetaan. Aurinkopuistolle suunnitellun alueen pinta-ala on noin 10 hehtaaria ja paneelien peittämä ala on noin yksi hehtaari megawattia kohti.

Helenille Lohjan aurinkopuisto on merkittävä hanke; se on yhtiön kolmas aurinkopuisto.

”Aurinko on tuulen lailla kestävän energiajärjestelmän peruspilari. Tavoitteenamme on rakentaa kotimaista sähkökapasiteettia useita satoja megawatteja tulevien vuosien aikana. Eltel yhteistyökumppaninamme tukee tavoitettamme saavuttaa hiilineutraali tuotanto vuoteen 2030 mennessä. Helen on tehnyt yhteistyötä Eltelin kanssa pitkään, ja luotettavana kumppanina Eltel pystyy tarjoamaan vaatimustemme mukaisen kokonaisuudeen sovitussa aikataulussa”, summaa aurinkopuiston tuotepäällikkö Don Roos Heleniltä.

”Tällä hetkellä aurinkovoima ei vielä tuota merkittävää osaa energiasta Suomessa, mutta se on nopealla aikataululla kasvamassa erittäin tärkeäksi uusiutuvan energian lähteeksi. Aurinkoenergia täydentää tuulivoimaa sekä tasoittaa sähkön kulutushuippuja, ja vähentää edelleen fossiilisten  energialähteiden käyttöä”, Kimmo Karjalainen sanoo.

Kuva: Havainnekuva Lohjan puistosta (lähde Helen)

Juha Luusua, toimitusjohtaja, Eltel

s.posti: juha.luusua@eltelnetworks.com
Puh: 040 311 3005

Kimmo Karjalainen, tuotepäällikkö, Renewables, Eltel

s-posti. kimmo.karjalainen@eltelnetworks.com

Puh. 040 311 2676

Mediayhteydenotot:

Hanna Sahlsten, viestintä, Eltel

hanna.sahlsten@eltelnetworks.com
Puh. 040 311 2737

Eltel on johtava kriittisten sähkö- ja tietoliikenneverkkojen palveluntuottaja. Tarjoamamme palvelut mahdollistavat uusiutuvan energian and nopeiden tietoliikenneverkkojen kasvun. Suunnittelemme, rakennamme ja ylläpidämme kestävämpiä ja toimivampia verkkoyhteyksiä nykyisiä ja tulevia sukupolvia varten. Eltelissä työskentelee noin 5000 työntekijää, joista Suomessa noin 1500. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 823,6 miljoonaa euroa ja osakkeemme on listattu Nasdaq Tukholmassa. Lue lisää: www.eltelnetworks.fi.