Eltel yhteistyöhön maailman suurimpiin kuuluvan piikiekkojen valmistaja Okmeticin kanssa

Eltel on solminut merkittävän sopimuksen Vantaalla toimivan maailman suurimpiin kuuluvan piikiekkovalmistaja Okmeticin kanssa. Okmetic on aiemmin uutisoinut rakentavansa nykyisen tehtaansa viereen uuden tehdaslaajennuksen Vantaan Koivuhakaan. Lähes 400 miljoonan euron investointi yli kaksinkertaistaa yhtiön tuotantokapasiteetin ja liikevaihdon sekä tuo lähes 500 uutta työpaikkaa. Eltel toimittaa uudelle tehtaalle pääsähkönjakelujärjestelmän.

Uuden tehdaslaajennuksen myötä tarvittava sähkökapasiteetti on merkittävästi aiempaa suurempi. Okmetic siirtyy laajennuksen yhteydessä omaan 110 kV -sähköliittymään, joka varmistaa riittävän sähkön saannin ja samalla turvaa tehtaan tuotantoa mahdollisten häiriöiden tai keskeytysten varalta.

Eltelin toimitus sisältää koko tehtaan pääsähkönjakelujärjestelmän eli liitynnän 110 kV -alueverkkoon sekä kahdennetut 20 kV -verkon laitteistot. Kojeistojen osalta toimitukseen kuuluu myös sähköasema-automaatiojärjestelmät tietoliikennelaitteistoineen sekä kaukokäytön sähköverkon valvontaan. Sähköasema-automaatio kaukokäyttöominaisuudella luo turvallisuutta ja parantaa käyttövarmuutta.

”Tämä on meille merkittävä teollisuuden sähköistämisprojekti, jossa voimme hyödyntää Eltelin laaja-alaista osaamista pääsähkönjakelun osalta. Eltelin tavoitteena on kasvaa teollisuusrakentamisen sähköistys- ja kunnossapitoliiketoiminnassa”, sanoo myyntipäällikkö Jari Säkkinen Elteliltä, ”Eltelillä on kyky vastata koko toteutuksesta aina pienimmistä yksityiskohdista alkaen. Olemme todella iloisia tilauksesta. Kiitos jo tässä vaiheessa asiakkaalle luottamuksesta meihin!”

Eltel on jo aloittanut työn materiaalihankinnat ja suunnittelun. Varsinainen rakentamisen on suunniteltu alkavan vuoden 2024 alussa.

Kuvalähde: Okmetic

Juha Luusua
toimitusjohtaja, Eltel
puh. 040 311 3005, juha.luusua@eltelnetworks.com