• Eltel Networks/

Kohti ympäristöystävällisempiä katutyömaita - Eltel ja Helen Sähköverkko kokeilevat sähköistä kaivinkonetta

Vähemmän meteliä ja pienhiukkaspäästöjä katutyömaalla. Tavoite on selvä, kun Helen Sähköverkko ja Eltel Networks yhdistävät voimat ja kokeilevat ensimmäistä kertaa sähköistä kaivinkonetta katutyömaalla Helsingissä.

Helen Sähköverkon työmaalla Väinämöisenkadun ja Arkadiankadun risteyksessä operoi maanantaina 14.6. sähköinen kaivinkone. Sähköisen kaivinkoneen käytöllä verkonrakennusyhtiö Eltel Networks ja Helsingin sähkönjakelusta vastaava Helen Sähköverkko tavoittelevat pienempiä pienhiukkaspäästöjä sekä vähemmän moottorimelua. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun yhtiöt kokeilevat sähköistä kaivinkonetta katutyömaalla.

- Alan edelläkävijöinä haluamme ennakkoluulottomasti kokeilla vastuullisia tekniikoita työmaillamme. On mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin sähköinen kaivinkone soveltuu katutyömaihin, kertoo Teemu Niemi, Eltel Networksin operatiivinen johtaja.

Helsingin sähköverkosta yli 97% kulkee maan alla, katujen ja jalkakäytävien alapuolella. Sähköverkon uusimisen ja kunnossapidon takia Helen Sähköverkko onkin yksi suurimmista kaivuutöiden toteuttajista Helsingissä.

- Helsingissä on yksi maailman luotettavimmista sähköverkoista: Viime vuonna sähköt olivat pois helsinkiläiseltä vain 1,2 minuuttia. Toimitusvarman sähköverkon eteen teemme jatkuvasti töitä. Vanhimmat uusittavat sähköverkon osat voivat olla jopa 50-60 vuoden takaa, taustoittaa Jyrki Nieminen, Helen Sähköverkon verkkojohtaja.

Työmaat ovat merkittävä päästöjen lähde

Helsingin ja energiayhtiö Helenin tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2035. Valtakunnan tasolla työkoneista aiheutuu noin kahdeksan prosenttia päästökaupan ulkopuolelle jäävien sektoreiden hiilidioksidipäästöistä. Työmaista aiheutuu myös haitallisia paikallispäästöjä sekä moottorimelua. Energiayhtiö Helenin omistaja Helsingin kaupunki onkin allekirjoittanut, yhdessä viiden muun toimijan kanssa, vuonna 2020 vapaaehtoisen green deal -sopimuksen työmailla syntyvien päästöjen vähentämiseksi.

- Helen-konserni on edelläkävijä ja suunnannäyttäjä sähköisessä liikenteessä. Haluamme edistää sähkön käyttöä katutyömailla ja etsiä hiljaisempia ja ympäristöystävällisempiä tapoja sähköverkon rakentamiseen ja kunnossapitoon, kertoo Jyrki Nieminen, Helen Sähköverkon verkkojohtaja.

Eltelin työ elintärkeiden verkkoyhteyksien takaamisessa koko Suomen alueella on keskiössä, kun Suomi tähtää hiilineutraaliksi tulevien vuosien aikana. Eltelillä halutaan tehdä valintoja, jotka ovat ympäristön kannalta aina vain kestävämpiä ja edistää ennakkoluulottomasti ympäristöystävällisiä infra-alan ratkaisuja.

- Sähköisen kaivun pilotti on hyvä esimerkki ennakkoluulottomasta asenteestamme. Meillä on jo käytössämme digitaaliset sovellukset ajoneuvojen reittisuunnitteluun tarpeettoman ajamisen välttämiseksi, vähäpäästöisten kaluston liittyvät ohjelmat ja jatkuvan parantamisen ohjelma sujuvampiin työmaihin, sanoo Teemu Niemi, Eltel Networksin operatiivinen johtaja.

Lisätietoa:

Teemu Niemi, operatiivinen johtaja, Eltel Networks, puh. 040 311 3562, teemu.niemi@eltelnetworks.com
Jyrki Nieminen, verkkojohtaja, Helen Sähköverkko, puh. 050 502 3912, jyrki.nieminen@helen.fi

Lisätietoa Helsingin kaupungin allekirjoittamasta Green deal-sopimuksesta:

Lisätietoa yhtiöistä:

Linkki hires kuviin:

Eltel on johtava pohjoiseurooppalainen teknisten palveluiden toimittaja sähkö- ja tietoliikenneverkkotoimialalla. Tarjoamme laajan valikoiman palveluita ulottuen suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitopalveluista aina kokonaisvaltaisiin projektitoimituksiin saakka. Haluamme osallistua kestävämmän ja toimivamman huomisen rakentamiseen nykyisille ja tuleville sukupolville. Eltelissä työskentelee noin 5,400 työntekijää, joista Suomessa noin 1,500. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 938 miljoonaa euroa. Osakkeemme on listattu Nasdaq Tukholmassa.