Eltelin sähköasennukset vauhdilla käyntiin Kehärahan tunneliosuudella

Eltelin asennustyöt Kehärata-hankkeessa on käynnistymässä hyvää vauhtia. Vajaa vuosi sitten Eltel voitti Kehäradan kokonaisurakan, joka koski pääsähkönjakelujärjestelmän tunneliosuutta. Urakan kokonaisarvo on yli 5 miljoonaa euroa. Rakentamisessa pääkomponentit ovat Schneider Electricin tuotteita.

”Laajamittaiseen urakkaan kuuluvat laitehankinnat sekä asennukset ja kaapeloinnit kaikkiin 20 kV kojeistoihin sisältäen automaatiojärjestelmän, muuntajiin, pääkeskuksiin, estokelaparistoihin ja UPS-laitteisiin.  Eltel toteuttaa myös etäyhteyden rakentamisen  Liikenneviraston valvomoon laitteineen ja ohjelmistoineen”, Eltelin projektipäällikkö Keijo Hietanen kertoo.

”Projekti lähti Eltelissä käyntiin jo vuosi sitten materiaalihankinnoilla ja suunnittelutyöllä. Nyt päästään jo asennustöihin.”, Hietanen kertoo tyytyväisenä ja jatkaa: ”Tunneliympäristö on omalla tavallaan vaativaa. Työskentely 40 m syvyydessä 10 asteen lämpötilassa vaatii asentajiltamme jo olosuhteiden puolesta kestokykyä. Tunneliin valitut laitteet ovat tarkkaan määriteltyjä ja täyttävät tiukat suojausluokitukset. Laitteiden siirtäminen asennuspaikalle edellyttää erityistä organisointia ja yhteensovittamista projektin muiden urakoiden kanssa.”

Eltelin osalta hankkeen on määrä valmistua keväällä 2014, mikäli Kehäradan kokonaisaikataulu on pysynyt aikataulussaan. Uusi rataosuus tullaan avaamaan käyttöön heinäkuussa 2015.

Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oy:n mittava Kehärata-projekti tulee valmistuessaan vahvistamaan merkittävästi pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Kehärata muodostaa joukkoliikenteen tärkeän runkoyhteyden Vantaankosken asemalta lentoaseman kautta Tikkurilaan. Tämä 18 km pitkä poikittainen ratayhteys alittaa lentoaseman alueen kahdeksan kilometriä pitkässä kaksoistunnelissa.

Eltel Networks Oy – Suomi
Juha Luusua