ENDOMINES H1 Puolivuotiskatsaus 2022 Vakaa kullan tuotanto ja uusi yritysstrategia

Endomines AB (publ), pörssitiedote 18.8.2022 kello 13.00 CET

H1 2022 (vs. H1 2021)

Tärkeimmät tapahtumat

• Kullan tuotanto Pampalossa 108,2 kg (3 478 unssia).
  • Päätös itäisen avolouhoksen käynnistämisestä Pampalon tuotantomäärien lisäämiseksi tulevaisuudessa.
  • Maanalaisten kultavarantojen kasvu 49 % (unsseina) Pampalossa ja rohkaisevat korkeanpitoisuuden kairaustulokset Fridayn kaivoksella.
  • Yhtiön pitkän aikavälin strategiaa päivitetty siten, että keskitytään Karjalan kultalinjan tunnettujen esiintymien kehittämiseen, malminetsintään >1 M oz:n esiintymän määrittelemiseksi ja kumppanuustoimintaan USA:ssa.
  • Tapaturmataajuus LTI (poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä miljoonaa työtuntia kohti) juoksevalta 12 kuukaudelta oli 8,4.
  • 34 MSEK:n uusi rahoitus kesäkuussa ja 63 MSEK:n suora liikkeeseenlasku helmikuussa strategisiin tarkoituksiin ja Pampalon maanalaisen kaivoksen syventämiseen.

Taloudelliset tunnusluvut

• Liikevaihto 59,1 MSEK (0,1)
  • Käyttökate -38,0 MSEK (-40,3)
  • Pampalon toimintojen kannattavuus parani kauden aikana, Pampalon toimintojen käyttökate (ei-IFRS, tilintarkastamaton) Q1 2022 -5,7 MSEK, Q2 2022 7,7 MSEK.
  • Kassavirta yhteensä 24,1 MSEK (16,5)
  • Osakekohtainen tulos -0,22 SEK (-0,59)

Konsernin tunnusluvut

Tammi-Kesä

MSEK ellei toisin mainittu

+/-

Liikevaihto

59,1

59,1

Liiketoiminnan kulut

Käyttökate

2,3

Poistot ja arvonalentumiset

Liikevoitto (+) / Liiketappio (-)

Katsauskauden nettotulos

69,0

Osakekohtainen tulos (SEK)

Katsauskauden jälkeiset merkittävät tapahtumat

LDA Capital on konvertoinut vaihtovelkakirjalainaansa osakkeiksi kolmena ajankohtana, jotka on tiedotettu 6. heinäkuuta 9. elokuuta ja 11 elokuuta.  22.6. julkistetusta vaihtovelkakirjarahoituksesta yksi sijoittajista konvertoi vaihtovelkakirjalainan 0,1 MEUR (1,0 MSEK) osakkeiksi, mikä tiedotettiin 17. elokuuta.

Tulevaisuuden näkymät

Tuotannon ylösajon ennustetaan jatkuvan Pampalossa, ja itäisen avolouhoksen malmintuotannon arvioidaan lisäävän tuotantomääriä 10–20 prosenttia. Endomines arvioi, että vuoden 2022 toisen vuosipuoliskon tuotanto on 30–70 prosenttia suurempi ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna. Fridayn kaivoksesta ei tuoteta kultaa vuoden 2022 toisella puoliskolla. Tällä hetkellä keskitymme tutkimaan kumppanuusvaihtoehtoja Fridayn kaivoksen ja Orogranden rikastamon toimintojen osalta.

Vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä Endomines aloittaa Pampalon kaivoksella maanalaisen kairausohjelman toisen vaiheen, yhteensä 4000 metriä, joka kohdistuu esiintymän syviin jatkeisiin. Vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä yhtiö aikoo myös käynnistää merkittävän pintamalmin kairausohjelman Karjalan kultalinjalla. Ohjelma keskittyy Pampalonlammin, Pampalon ja Rämepuron alueisiin sekä valittuihin alueellisiin malminetsintäkohteisiin Korvilansuon ja Kartitsan alueilla.

Toimitusjohtaja Kari Vyhtisen kommentit

Vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla epävarmuus Euroopassa lisääntyi merkittävästi sodan puhjettua odottamattomasti Ukrainassa. Ukrainan kansa on sydämissämme ja ajatuksissamme. Toivomme hartaasti, että tämä raaka sota päättyy pian ja rauha palaa Ukrainaan.

Maailmantilanteen epäsuotuisasta kehityksestä huolimatta vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli Endominesille hyvä. Pampalon tuotannon ylösajo sujui hyvin, ja Pampalon tuotanto ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 108,2 kg eli 3 478 unssia kultaa. Vuoden 2022 toisen vuosineljänneksen tuotanto kasvoi 78 % 69,3 kiloon (2 227 unssiin) vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen tasoon verrattuna. Korkeampi tuotantotaso paransi myös käyttökatetta. Pampalon käyttökate vuoden 2022 toisella neljänneksellä oli 7,7 MSEK eli 21,6 %, kun se ensimmäisellä neljänneksellä oli -5,7 MSEK eli -28,8 %. Pampalo on liiketoimintamme kivijalka, ja olemme ylpeitä ensimmäisellä vuosipuoliskolla saavuttamastamme kehityksestä.

Myös Friday-hanke Yhdysvaltain Idahossa on ylösajovaiheessa.  Kevään aikana huomattiin, että kultamineralisaatio on epäsäännöllisempää kuin alun perin arvioitiin, ja meidän on suoritettava maanalaisia kairauksia ennen tuotannon jatkamista. Tämän vuoksi tuotanto keskeytettiin väliaikaisesti vuoden 2022 alussa, ja tilanne jatkuu samana. Tällä hetkellä keskitymme tutkimaan kumppanuusvaihtoehtoja kaivoksen ja Orogranden rikastamon osalta. Orogranden rikastamo sijaitsee alueella missä muutkin yritykset voisivat mahdollisesti käyttää tuotantolaitosta malminkäsittelyyn. Toisen vuosineljänneksen aikana toteutimme myös merkittäviä toimia kustannusten alentamiseksi sellaiselle tasolle, että tulovirtojen viivästyminen ei vaaranna yhtiön toimintaa. Olemme tyytyväisiä siihen, miten nopeasti ja merkittävästi onnistuimme alentamaan kustannustasoa Yhdysvaltain toiminnoissa. Yhdysvaltain toimintojen tilintarkastamaton käyttökate vuoden 2022 toisella neljänneksellä oli -3,9 MSEK.

Endomines omistaa muitakin potentiaalisia kultaesiintymiä Yhdysvalloissa. Vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana kaikki esiintymät käytiin läpi ja arvioitiin taloudellisesti. Arviointien perusteella todettiin, että US Grant- ja Rescue-hankkeet ovat potentiaalisimpia keskipitkän aikavälin kehityshankkeita. Rescuen kaivoshanke sijaitsee Unityn kaivoksen vieressä Warrenin alueella Idahossa. Tutkimme kumppanuusvaihtoehtoja myös Rescuen (ja Unityn) kehittämiseksi Idahossa. US Grantissa tarkoitus on toteuttaa ensimmäiset luvitukset ja jatkaa tutkimuksia tarvittavien kehitystoimien määrittelemiseksi vuoden 2022 toisella vuosipuoliskolla.

Viime kuukausien aikana olemme päivittäneet pitkän aikavälin strategiaamme, ja uskomme, että tämä luo Endominesille kasvupolun, joka tuo merkittävästi lisäarvoa osakkeenomistajille. Uusi strategiamme rakentuu seuraaville periaatteille:

•   Pampalon tuotanto muodostaa liiketoiminnan perustan.
•   Kehitämme aktiivisesti muita tunnettuja Karjalan kultalinjan esiintymiä Pampalon tuotannon kasvattamiseksi.
•   Suoritamme aktiivisesti malminetsintää Karjalan kultalinjan alueella määrittääksemme esiintymän, jolla on yli 1 miljoonan unssin kultaresurssit.

•   Etsimme aktiivisesti kumppania Yhdysvalloissa saadaksemme lisää paikallista operatiivista tietämystä ja rahoitusta.
•   Vastuullisuustoiminnot (ESG) ohjaavat yrityksen yleistä kehitystä.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla aloitimme toimet uuden strategian toteuttamiseksi. Pampalon kohentunut kannattavuus alkoi muodostua liiketoiminnan kulmakiveksi. Toukokuussa 2022 Endomines päätti ottaa ensimmäiset askeleet kultalinjan muiden osien kehittämiseksi maanalaisen kaivoksen lisäksi ja teki päätöksen itäisen avolouhoksen avaamisesta. Itäisen avolouhoksen valmistelutyöt ovat edenneet edellä aikataulua, ja tuotanto avolouhoksella on nyt käynnistynyt. Tämän arvioidaan lisäävän Pampalon kultatuotantoa 10–20 prosenttia. Suunnitelmamme on jatkaa kultalinjan muiden tunnettujen ja luvitettujen osien kehittämistä Pampalon tuotannon kasvattamiseksi edelleen.

Muita merkittäviä muutoksia yhtiön strategiassa ovat vahva keskittyminen malminetsintään Karjalan kultalinjalla ja vahva panostus vastuullisuuteen (ESG). Endomines laati pitkän aikavälin ESG-suunnitelman vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, ja nyt yhtiöllä on tiekartta, jonka avulla se voi parantaa toimintaansa tulevina kuukausina ja vuosina. Tavoitteenamme on olla alan johtavien yritysten joukossa vastuullisuusasioissa, ja sisällytämme ESG-toimet osaksi tulevaa raportointiamme.

Malminetsinnässä nykyisillä kullan hinnoilla on kannattavaa kehittää myös matalampien pitoisuuksien kultamineralisaatioita. Aiemmin malminetsinnässä on keskitytty korkean pitoisuuden kultalinsseihin, mutta nyt painopiste siirtyy suuren volyymin ja matalamman pitoisuuden mineralisaatioihin. Karjalan kultalinja on erittäin potentiaalinen alue tämäntyyppisten esiintymien kehittämiseksi, ja se on yhtiön keskeinen painopistealue tulevaisuudessa. Vastaavanlaiset vihreäkivivyöhykkeet ovat merkittäviä kullan tuotantoalueita maailmassa, esimerkiksi Kalgoorlien alue Australiassa, Abitibin alue Kanadassa ja Withwatersrandin alue Etelä-Afrikassa. Endomines on määritellyt strategiseksi tavoitteeksi vahvistaa vähintään 1 miljoonan unssin kultaresurssin esiintymä. Olemme aloittaneet malminetsintäkampanjan elokuussa ja tutkimme rahoitusmahdollisuuksia mittavien malminetsintäkampanjoiden suorittamiseksi vuosien 2023-2024 aikana. Uskomme, että tämä nostaisi yhtiön uudelle tasolle, toisi lisäarvoa osakkeenomistajille ja avaisi mahdollisuuksia merkittäville kumppanuuksille.

Haluan kiittää lämpimästi työntekijöitämme, jotka ovat tehneet hyvää työtä näinä poikkeuksellisina aikoina. Me uskomme strategiaamme ja jatkamme työntekoa strategisten tavoitteidemme saavuttamiseksi. Haluan myös kiittää osakkeenomistajiamme, yhteistyökumppaneitamme ja muita sidosryhmiä siitä, että he ovat kulkeneet tätä matkaa kanssamme.

Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä (pdf) ja verkkosivuillamme:

Kari Vyhtinen, CEO, kari.vyhtinen@endomines.com, +358 40 585 0050

Mikko Sopanen, talousjohtaja, mikko.sopanen@endomines.com, +358 50 434 7439

Tämä tiedote on annettu yllä olevan yhteyshenkilön kautta julkaistavaksi 18.8.2022 kello 13:00 CET

Endomines

Endomines on kaivos- ja malminetsintäyhtiö, jonka ensisijaisena painopisteenä on kulta. Yhtiö harjoittaa malminetsintää Karjalan kultalinjalla Itä-Suomessa. Lisäksi yhtiö on käynnistämässä kaivostoimintaa Yhdysvaltain Idahossa sekä Suomessa. Yhtiö pyrkii parantamaan pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksiaan lisäämällä malminetsintää ja tekemällä yritysostoja. Endominesin tavoitteena on hankkia poliittisesti vakailta alueilta esiintymiä, joissa tuotanto on mahdollista aloittaa nopeasti ja rajoitetuin investoinnein.

Yhtiön osakkeet ovat kaupankäynnin kohteena Nasdaq Tukholmassa (ENDO) ja Nasdaq Helsingissä (ENDOM).

Avainsanat: