Endomines Finland Oyj raportoi korkean kultapitoisuuden kairaustuloksia 1050 metrin tasolta Pampalon kultakaivoksella

Endomines Finland Oyj, pörssitiedote 3.1.2023 klo 14.00 EET.

Endomines Finland Oyj raportoi raportoi korkean kultapitoisuuden kairaustuloksia 1050 m tasolta Pampalon kultakaivoksella. Osana syksyn 2022 kairauskampanjaa kairattiin maanalainen etsintäreikä          (T-1827), jolla pyrittiin varmistamaan esiintymän jatkuminen syvyyssuunnassa. Kairareikä T-1827 lävisti 6,0 m pitoisuudella 9,2 g/t kultaa ja se osoittaa, että mineralisoitunut vyöhyke jatkuu vähintään 235 metriä alaspäin nykyiseltä tuotantoalueelta, 755 m ja 815 m kaivostasojen välillä. Esiintymän syvyysjatkeet ovat edelleen avoinna.

Merkittävimmät tulokset:

Kairareikä T-1827 lävistys 6,0 m pitoisuudella 9,2 g/t kultaa, sisältäen 0.9 m pitoisuudella 36.4 g/t kultaa.

"Tyytyväisenä voin todeta, että kairaustuloksemme Pampalon maanalaisen kaivoksen kultamineralisaation jatkumisesta näyttävät hyvältä. Tämä kairaus lävisti hyvin korkean pitoisuuden kultamineralisaation 230–240 metriä nykyisen toiminta-alueen alapuolelle. Se vahvistaa käsitystämme siitä, että mineralisaatio jatkuu syvyyksiin, mitä emme ole päässeet vielä tutkimaan. On mahdollista, että tämä taso muodostaa perustan tuotannollemme 5–7 vuoden kuluttua. Tämän perusteella tärkein huomio on, että kulta oli juuri siellä missä sen arvioimme olevan ja pitoisuudet olivat hyvin korkeita. Tästä on hyvä jatkaa strategiamme toteuttamista. Haluan kiittää ammattitaitoista tiimiämme hienosta työstä.” kommentoi Endomines Oyj:n toimitusjohtaja Kari Vyhtinen.

Joulukuussa 2022 Endomines sai päätökseen 4509 metrin maanalaisen kairauskampanjan päätarkoituksena kaivostasojen 875 m ja 815 m välisen alueen valmisteleminen kaivostoimintaa varten. Kampanjan tuloksena saatua kairasydäntä ollaan parhaillaan geologisesti raportoimassa ja analysoimassa kullan suhteen. Loput tulokset odotetaan julkaistavan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Kairareikä T-1827 varmentaa kultamineralisoituneen vyöhykkeen jatkumisen alaspäin mutta lisää kairausta tarvitaan louhinnan taloudellisen kannattavuuden selvittämiseen. Seuraava kairausohjelma on suunniteltu keväälle 2023.

Merkittävimmät uudet kairalävistykset täydennyskairauksesta on esitetty kuvassa (alla) ja alueen kaikki kairatulokset taulukossa 1.

Kuva 1: T-1827 kairareiän sijainti Pampalon kultakaivoksessa

A picture containing diagram

Description automatically generated

Taulukko 1: Vuoden 2022 timanttikairaustulokset Pampalon maanalaisesta kaivoksesta Karjalan kultalinjalla Suomessa.

ID

36.4

1.0

5.7

Huomautus: Koordinaatit ovat paikallisen kaivoskoordinaatiston koordinaatteja. Vain yli 1,0 g/t kultapitoisuudet on raportoitu. Korkeita pitoisuuksia ei ole leikattu. Lävistysten todellisia paksuuksia ei ole vielä määritelty.

Kairaustekniikka

Maanalaisen kairauksen toteutti Comadev Oy, käyttäen BQTK-putkia, jotka tuottavat kairasydäntä, jonka halkaisija on 40,7 mm. Kairareikien sijainnit, alkusuunta ja -kulma on mitattu kaivosmittauslaitteistolla. Kairareikien sivusuunta- ja kulmamuutokset on mitattu Reflex Gyro -reikämittauslaitteella. Kaikki kairasydän on suunnattu Reflex ACT laitteella.

Analyysi ja QA/QC protokollat

Kairasydämmet on raportoitu Endominesin oman henkilökunnan toimesta. Kairasydännäytteiden valmistelu- ja analysointityöt on suoritettu Endominesin laboratoriossa Pampalossa tai CRS Minlab Oy:llä Kempeleessä. Näytteiden analysointiin käytettiin MPC:n PAL1000 PULVERISE AND LEACH -menetelmää sekä AAS-mittalaitetta. Näytteenä käytettiin 500 g murskattua kairasydäntä.

Normaaleja QA/QC (laadunvarmistus ja laadunvalvonta) menetelmiä on käytetty kaikkien näytteiden kohdalla, sisältäen standardien, ”blankojen” ja duplikaattinäytteiden toimittamisen osana näytteenottoohjelmaa. Näytteiden valmistelutyö, turvallisuus ja kemialliset analyysit vastaavat tai ylittävät tämänhetkiset teollisuusstandardit ja JORC-koodin vaatimukset.

Pätevä henkilö

Tämän tiedotteet tekniset tiedot on valmistellut ja hyväksynyt FM Jani Rautio, Eurogeologi, jolla on Fennoscandian Association for Metals and Mining Professionals (FAMMP) standardien mukainen ”Qualified Person” status, Jani Rautio on Endominesin työntekijä.

Kari Vyhtinen, toimitusjohtaja, kari.vyhtinen@endomines.com, +358 40 585 0050

Jani Rautio, päägeologi, jani.rautio@endomines.com, +358 50 593 0812

Endomines on kaivos- ja malminetsintäyhtiö, joka keskittyy pääasiassa kultaan. Endomines harjoittaa kaivostoimintaa Pampalon kaivoksella Ilomantsissa ja malminetsintätoimintaa Karjalan kultalinjalla Itä-Suomessa. Endomines omistaa myös oikeudet useisiin kultaesiintymiin Idahossa ja Montanassa Yhdysvalloissa, missä Endominesin tavoitteena on jatkaa kehitystyötä kumppanuussopimusten kautta. Yhtiön osakkeet ovat kaupankäynnin kohteena Nasdaq Helsingissä (PAMPALO).