Endomines on saanut malminetsintäkairausohjelman päätökseen Korvilansuolla ja raportoi ensimmäiset kairatulokset

Endomines Finland Oyj – pörssitiedote, 22.5.2023 klo 17.00 EET.

Endomines raportoi ensimmäiset tulokset 15.5.2023 päättyneestä Korvilansuon malminetsintäkairausohjelmasta. Kairausohjelma koostui kolmestakymmenestäviidestä (35) timanttikairareiästä, yhteispituudeltaan 5 076,8 metriä. Analyysitulokset on saatu neljästä (4) timanttikairareiästä, yhteispituudeltaan 609,2 m.

Kohokohdat:

• 5 000 m malminetsintäkairausohjelma on saatu päätökseen Korvilansuolla

• Ensimmäiset tulokset sisältävät 0,80 m @ 15,1 g/t kultaa kairareiässä KVS-69 alkaen syvyydeltä 80,50 m

• Kairaus jatkuu Kuittilan alueella, johon on suunniteltu 2 000 m kairausohjelma. Kuittilan jälkeen kairaus jatkuu Kartitsan ja Korvilansuon alueella vuonna 2023.

”Yhtiön malminetsintä etenee suunnitelmien mukaisesti. Korvilansuon kairausohjelman ensimmäinen vaihe toteutettiin aikataulussa, ja tällä hetkellä odotamme sen lopullisia tuloksia. Nyt saadut alustavat analyysitulokset 609,2 m:n osalta nähdään lupaavana alkuna Korvilansuon kairausohjelmalle. Korvilansuo-Kuittila-alue nähdään erittäin mielenkiintoisena alueena, jossa Kuittilan noin 23 000 unssin historiallinen varanto luo hyvän pohjan malminetsintätyölle” toteaa yhtiön toimitusjohtaja Kari Vyhtinen.

Kairareiät kohdistettiin 1,5 km x 1 km alueelle Korvilansuon esiintymästä kaakkoon. Alueella oli useita testaamattomia lupaavia kulta-anomalioita vanhassa Geolologian tutkimuskeskuksen (GTK) 1990-luvulla tekemässä pohjamoreeninäytteenotossa. Lisäksi osa alueen vanhoista kairarei'istä sisälsi kohonneita kultapitoisuuksia, joita ei ollut seurattu eteenpäin. Korvilansuo sijaitsee noin 20 km Pampalosta etelään.

Tämä oli Korvilansuon 1. vaiheen kairausohjelma ja kun kaikki tulokset on saatu, alue mallinnetaan 3D:nä ja kairaus jatkuu Korvilansuolla vuoden 2023 lopussa. Lisämalminetsintää suunnitellaan Korvilansuolta kaakkoissuuntaan Kuittilan kultaesiintymään ulottuvan rakenteen varrella. Malminetsinnän kohdealueen koko on noin 3 km x 1 km. Malminetsintäkairaukset jatkuvat Kuittilan alueella, johon on suunniteltu 2 000 metrin ohjelma.

Ensimmäiset merkittävimmät Kairalävistykset on esitetty taulukossa 1 ja tänä vuonna kairatut reiät on esitetty oheisessa kartassa (kuva 1). Analyysitulokset seuraavista 31 kairarei’istä saadaan tulevien viikkojen aikana.

Taulukko 1 –Vuoden 2023 timanttikairaustulokset Korvilansuolta Karjalan kultalinjalla

ID

0.5

KVS-72

No significant intersection

Huomautus: Vain yli 0,4 g/t kultapitoisuudet on raportoitu ja maksimissaan 2m sisäistä laimennusta on käytetty lävistyksiä laskettaessa. Korkeita pitoisuuksia ei ole leikattu ja kaikki numerot ovat pyöristettyjä. Lävistysten todellisia paksuuksia ei ole vielä määritelty.

A picture containing text, colorfulness, screenshot, map

Description automatically generated

Kuva 1 – Uusien vuonna 2023 tehtyjen kairareikien sijainti Korvilansuolla Karjalan kultalinjalla

Karjalan kultalinja

Karjalan kultalinja on 40 kilometrin mittainen kultaprospektiivinen osa Ilomantsin vihreäkivivyöhykettä, joka sijaitsee itäisessä Suomessa, noin 500 kilometriä koilliseen Helsingistä. Alueella on useita kultaesiintymiä, joista tunnetuin on Pampalo. Kaivos on tuottanut 190 0000 unssia kultaa 3.6 g/t keskimääräisellä pitoisuudella. Endomines kontrolloi 100 prosenttisesti malminetsintäoikeuksia Karjalan kultavyöhykkeen alueella ja ne kattavat yli 100 km2 alueen.

Kairaustekniikka

Pintakairauksen toteutti KDC Oy, käyttäen WL66-putkia, jotka tuottavat kairasydäntä, jonka halkaisija on 50,5 mm. Kairareikien sijainnit, alkusuunta ja -kulma on mitattu kaivosmittauslaitteistolla. Kairareikien sivusuunta- ja kulmamuutokset on mitattu SPT GyroMaster -reikämittauslaitteella. Kaikki kairasydän on suunnattu SPT CoreMaster laitteella.

Analyysi ja QA/QC protokollat

Kairasydämmet on raportoitu Endominesin oman henkilökunnan toimesta. Kairasydämmet on sahattu puoliksi ennen valmistelu- ja analysointityötä Palsatech Oy:n toimesta Kemissä. Näytteet on lähetetty CRS Laboratories Oy:n laboratorioon Kempeleeseen valmistelutyötä (koodi PRP-926) varten ja sieltä edelleen MS Analytical laboratorioon Langleyhin Kanadaan, jossa näytteet analysoitiin metodilla FAS-111 (kulta) ja IMS-230 (monialkuaine). Yli 10 g/t kultaa sisältänyt näyte uudelleen analysoitiin FAS-415-metodilla.

Normaaleja QA/QC (laadunvarmistus ja laadunvalvonta) menetelmiä on käytetty kaikkien näytteiden kohdalla, sisältäen standardien, ”blankojen” ja duplikaattinäytteiden toimittamisen osana näytteenottoohjelmaa. Näytteiden valmistelutyö, turvallisuus ja kemialliset analyysit vastaavat tai ylittävät tämänhetkiset teollisuusstandardit ja JORC-koodin vaatimukset.

Pätevä henkilö

Tämän tiedotteet tekniset tiedot on valmistellut ja hyväksynyt FM Jani Rautio, Eurogeologi, jolla on Fennoscandian Association for Metals and Mining Professionals (FAMMP) standardien mukainen ”Qualified Person” status, Jani Rautio on Endominesin työntekijä ja omistaa 2 000 Endominesin osaketta.

Endomines Finland Oyj

Lisätietoja:

Kari Vyhtinen, toimitusjohtaja, kari.vyhtinen@endomines.com, +358 40 585 0050

Jani Rautio, päägeologi, jani.rautio@endomines.com, +358 50 593 0812

Endomines on kaivos- ja malminetsintäyhtiö, joka keskittyy pääasiassa kultaan. Endomines harjoittaa kaivostoimintaa Pampalon kaivoksella Ilomantsissa ja malminetsintätoimintaa Karjalan kultalinjalla Itä-Suomessa. Endomines omistaa myös oikeudet useisiin kultaesiintymiin Idahossa ja Montanassa Yhdysvalloissa, missä Endominesin tavoitteena on jatkaa kehitystyötä kumppanuussopimusten kautta. www.endomines.com