Endomines valmistautuu aloittamaan kullantuotannon Hoskossa ja valmistautuu nostamaan Pampalon maanalaisen kaivoksen tuotantotasoa

Endomines Finland Oyj – pörssitiedote, 24.5.2023, klo 12.30 EET

Kullantuotanto Hoskossa

Endomines valmistautuu aloittamaan kullantuotannon Karjalan kultalinjalla sijaitsevalla Hoskon alueella vuoden 2024 alussa. Hosko sijaitsee Pampalon tuotantolaitokselta noin 10 kilometriä pohjoiseen, ja on seuraava Karjalan kultalinjan todennetuista esiintymistä, missä aloitetaan kullantuotanto. Valmistelevat investoinnit alueen infrastruktuuriin liittyen aloitetaan elokuussa 2023. Tuotannon odotetaan käynnistyvän vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Hoskosta tuleva kultamalmi rikastetaan Pampalon tuotantolaitoksella. Alustavasti yhtiö arvioi Hoskon muodostavan vuoden 2024 kokonaistuotannosta 10–30 %.

Pampalon maanalainen kaivos

Endominesin keskipitkän aikavälin tavoitteena on nostaa kullantuotanto 20 000 unssin tasolle vuoden 2024 aikana. Tämän toteuttamiseksi myös maanalaista tuotantoa kehitetään. Maan alla 60 metrin syvyysjaksoissa tehty tuotanto siirtyy asteittain 100 metrin syvyysjaksoihin siten, että vuoden 2023 aikana siirrytään ensin 80 metrin syvyysjaksoihin ja vuoden 2024 aikana 100 metrin syvyysjaksoihin. Muutos vaatii lisäinvestointeja tutkimuskairaukseen, vinotunneliin ja kaivoksen infraan.

Rahoitus

Edellä mainittujen toimenpiteiden vaatimien 3–4 miljoonan euron investointien rahoittamiseksi käynnistetään vaihtovelkakirjalainarahoituksen valmistelu.

Tyytyväisenä voin todeta, että strategiamme toteutus etenee suunnitelman mukaisesti, ja meillä on selkeät askelmerkit, millä lähestymme kohti keskipitkän aikavälin tavoitteitamme. Pampalon rikastamon vapaa kapasiteetti mahdollistaa tuotannon laajentamisen ilman merkittäviä investointeja rikastamoon. Hoskon esiintymä tukee vahvasti tavoitettamme siirtää tuotantoa mahdollisimman paljon avolouhintaan tulevina vuosina. Hoskon esiintymä on ollut pitkään tiedossa, mutta tämän lisäksi alueella on vielä malminetsintäpotentiaalia”, toteaa yhtiön toimitusjohtaja Kari Vyhtinen, ja jatkaa, että ”Investoimme vahvasti myös toiseen strategiseen kulmakiveen, malminetsintään. Tulemme valmistelemaan Hoskon ja Pampalon investointeihin liittyvää ulkopuolista rahoitusta. Nykyisessä markkinatilanteessa näemme yhtiön kehittämisen kannalta järkeväksi edetä ripeästi usealla rintamalla.” Vyhtinen toteaa.

Lisätiedot:

Kari Vyhtinen, toimitusjohtaja