Endominesin Friday-projektin Orogranden rikastamo otettu onnistuneesti käyttöön

Endomines AB, pörssitiedote 4.2.2020 klo 08:30 CET

Endomines AB (”Yhtiö” tai ”Endomines”) tiedottaa ottaneensa vuodenvaiheessa haltuun kaikki Yhdysvaltojen Idahossa sijaitsevan Fridayn kaivoksen toiminnot rakennusvaiheen urakoitsijoilta ja kaivoksen yhteydessä olevan Orogranden rikastamon käyttöönoton sujuneen menestyksekkäästi. Tuotanto on nyt jatkuvassa käynnissä ja yhtiö uskoo saavuttavansa Fridayn toiminnoissa jatkuvan kaupallisen tuotantotason vuoden 2020 maaliskuun alussa.

Orogranden rikastamon nimellistuotantokapasiteetti on 135 tonnia päivässä, arvioidulla 93% kultasaantiasteella. Aikavälillä 31.10. – 31.12.2019, rikastamo käsitteli matalapitoista kaivoksen rakennusvaiheen malmia keskimääräisellä 113 tonnia per päivä – tuotantokapasiteetilla (84% suunnitellusta nimelliskapasiteetista) 89 käyttötunnissa. Tuotantoaste sekä kullan saanti paranevat, kun rikastamoon jatkossa syötetään kaivoksesta louhittua korkeapitoista malmia matalapitoisen kiviaineksen sijaan. Tuotantomäärien kasvaessa yhtiö tulee palkkaamaan lisää tuotantohenkilöstöä. Yhtiön kaupalliset neuvottelut rikasteen myymisestä ovat loppusuoralla.

Fridayn maanalaisen kaivostoiminnan valmistavia investointeja joulu- ja tammikuussa olivat:

• Ilmanvaihtonousu ja toissijainen poistumistie, jotka molemmat ovat välttämättömiä malminlouhintaa varten
  • Parannuksia kaivoksen ilmanvaihtoon
  • Päävinotunnelin peränajo kahdelle seuraavalle louhinta-alueelle
  • Parannuksia maanalaisen kaivoksen vedenhuoltojärjestelmiin
  • Pääkuljetusramppien levennys, tasaus ja reittien parannus

Näiden valmistavien töiden jälkeen maanalaisten onkaloiden rakentaminen on suunniteltu alkavaksi helmikuun ensimmäisellä viikolla.

Endominesin teknillinen johtaja, Kanadan NI 43-101 -koodiston mukaisesti hyväksytty asiantuntija, Zachary J. Black on hyväksynyt tässä tiedotteessa esitetyt tieteelliset ja tekniset tiedot.

Toimitusjohtaja Greg Smith kommentoi: ”Olen todella tyytyväinen, että Fridayn kaivos ja rikastamo, joka on ensimmäinen projektimme Idahossa, on nyt hyvin lähellä kaupallista tuotantotasoa. Omat työntekijämme sekä pieni joukko ulkopuolisia asiantuntijoita työskentelevät kovasti saadakseen tuotannon ylösajovaiheen valmiiksi. Matkalla on ollut haasteita, mutta ne on nyt voitettu. Tänään julkistettu tavoitteemme saavuttaa kaupallinen tuotanto maaliskuun alussa on yhtiölle merkittävä askel. Jo lähiaikoina tulemme julkaisemaan päivityksiä tuotannon kehittymisestä.”

Greg Smith, Toimitusjohtaja, +358 50 544 68 14, greg.smith@endomines.com

Tämä tiedote sisältää sellaista tietoa, joka Endomines AB:n on julkaistava EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetuksen mukaan. Tämä tiedote on annettu yllä olevan yhteyshenkilön toimesta julkaistavaksi 4.2.2020 kello 08:30 CET.