Endominesin hallitus on päättänyt suunnatusta annista velan kuittaamiseksi

Endomines AB (publ), pörssitiedote 17.8.2022 kello 18.30 CET

Endomines AB:n (publ) (”Endomines” tai ”Yhtiö”) hallitus on tänään 17.8.2022 päättänyt varsinaisen yhtiökokouksen 24.5.2022 antaman valtuutuksen nojalla suunnatusta kuittaamalla maksettavasta enintään 500 000 osakkeen osakeannista Yhtiön lainanantajalle, AJ EAB Value Hedge UCITS Fundille. Anti pienentää Yhtiön velkoja enintään 100 000 eurolla (”Kuittausanti”). Kuittausannin merkintähinta on 0,20 euroa osakkeelta.

Kuten aiemmin on tiedotettu, Yhtiön tytäryhtiö Endomines Finland Oyj sopi 22.6.2022 suomalaisen sijoittajajoukon, joista yksi oli AJ EAB Value Hedge UCITS Fund, kanssa rahoitusjärjestelystä. Endomines ja AJ EAB Value Hedge UCITS Fund ovat sittemmin sopineet lainan siirtämisestä Endomines Finland Oyj:ltä Endomines AB:lle (publ). Sopimuksen myötä Yhtiö on ottanut vastattavakseen tytäryhtiön velan. Endominesin hallitus on tänään 17.8.2022 päättänyt AJ EAB Value Hedge UCITS Fundille suunnatusta Kuittausannista, jolla Yhtiö kuittaa enintään 100 000 euron velan antamalla enintään 500 000 Yhtiön uutta osaketta.

Merkittäväksi tarjottavien osakkeiden merkintähinta on 0,20 euroa osakkeelta. Kuittausannin merkintähinta on määritelty Endominesin ja lainanantajan välisen lainasopimuksen mukaisesti. Hallituksen katsoo, että osakkeet lasketaan liikkeeseen markkinaehtoisesti. Uusien osakkeiden merkintä tehdään viimeistään kolmen pankkipäivän kuluessa uusien osakkeiden liikkeeseenlaskupäätöksen päivämäärästä.

Osakkeenomistajien etuoikeudesta poiketaan siksi, että hallitus katsoo, että Yhtiön velkaantumisen vähentäminen Kuittausannin avulla hyödyttää Yhtiön jatkuvaa kehitystä.

Kuittausanti tullaan rekisteröimään Ruotsin kaupparekisteriviranomaiseen arviolta 22.8.2022. Kuittausannin rekisteröinnin jälkeen Yhtiön osakepääoma kasvaa 1 000 000 kruunulla 533 396 756 kruunuun, ja Yhtiön osakkeiden ja äänien määrä kasvaa 500 000 osakkeella ja äänellä 266 698 378 osakkeeseen ja ääneen. Kuittausannin jälkeen laimennusvaikutus osakepääoman ja äänimäärän osalta on noin 0,19 prosenttia.

Mikko Sopanen, talousjohtaja, mikko.sopanen@endomines.com, +358 50 434 7439

Tämä tiedote on annettu yllä olevan yhteyshenkilön kautta julkaistavaksi 17.8.2022 kello 18:30 CET

Endomines on kaivos- ja malminetsintäyhtiö, jonka ensisijaisena painopisteenä on kulta. Yhtiö harjoittaa malminetsintää Karjalan kultalinjalla Itä-Suomessa. Lisäksi yhtiö on käynnistämässä kaivostoimintaa Yhdysvaltain Idahossa sekä Suomessa. Yhtiö pyrkii parantamaan pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksiaan lisäämällä malminetsintää ja tekemällä yritysostoja. Endominesin tavoitteena on hankkia poliittisesti vakailta alueilta esiintymiä, joissa tuotanto on mahdollista aloittaa nopeasti ja rajoitetuin investoinnein.