Energiatehokkuus puuttuu hallitusohjelmasta

LEHDISTÖTIEDOTE 2.9.2015 – Johtava riippumaton energia-alan asiantuntijayritys Enegia Group toteaa, että energiatehokkuutta ja energiansäästöä ei mainita hallitusohjelmassa ollenkaan, vaikka niissä on miljardien eurojen tehostuspotentiaali vuositasolla.

Sipilän hallitus haluaa parantaa Suomen kilpailukykyä, mutta hallitusohjelmasta ovat kokonaan unohtuneet energiansäästö ja energiatehokkuus.

– Hallitusohjelmassa energiasta mainitaan vain painopisteen siirtäminen fossiilisista energialähteistä uusiutuviin, sekä puhutaan eri tuotantotavoista ja teknologiasta. Energiansäästö ja energiatehokkuuden parantaminen olisivat lisäksi nopeita ja huokeita tapoja vähentää Suomen riippuvuutta tuontienergiasta, kertoo Enegia Groupin toimitusjohtaja Tommi Vekka.

– Kiinteistöjen energiankulutuksesta voidaan säästää noin 10 % hyvin pienillä investoinneilla ja ennen kaikkea kiinteistön oikeanlaisella käytöllä. Pitkäaikaisen kokemuksen mukaan energian asiantuntevalla ostolla voidaan lisäksi säästää noin 8 prosenttia markkinan keskihinnasta, Tommi Vekka jatkaa.

Nykyisissä rakennuksissa käytetään Suomessa energiaa noin 120 TWh vuosittain. – Ennen vuotta 1990 valmistuneiden rakennusten energiakulut voidaan puolittaa. Tämä tarkoittaa noin 3,5 miljardin euron säästöä vuodessa. Kyllä Suomen pitää tarttua näihin säästömahdollisuuksiin, koska EU:n tavoite on säästää 50 prosenttia vuoden 1995 energiankulutuksen tasosta vuoteen 2050 mennessä.

– Puolittamalla vanhojen rakennusten energiankäyttö ja lisäämällä kotimaisen energian käyttöä voimme pienentää energiakauppataseen vajetta kohti 2000-luvun alun tasoa. Suomen energiakauppataseen vaje on nykyisin noin 8 miljardia euroa, kun se vielä 12 vuotta sitten oli noin 3 miljardia euroa. Vajetta on kasvattanut energiankäytön nousun lisäksi sähköntuonnin lisääntyminen ja tuontipolttoaineiden hintakehitys, Tommi Vekka kertoo.

Lisätietoja:

Tommi Vekka, toimitusjohtaja, Enegia Group Oy, 050 563 2853, tommi.vekka@enegia.com

Haastattelupyynnöt ja kuvat:

Sanna Lehvonen, 0400 646 559, sanna.lehvonen@enegia.com

Enegia Group

Enegia Group palvelee riippumattomana asiantuntijana energian ostajia ja käyttäjiä – teollisuusyrityksiä, suurten kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä, taloyhtiöitä. Energian tuottajat ovat yhteistyökumppaneitamme.

Enegia tarjoaa laajan valikoiman ratkaisuja aina energiatehokkuuden parantamisesta energiankäytön etähallintaan, seurantaan ja raportointiin sekä energiamarkkinapalveluihin.

Konsernin toimipaikat sijaitsevat Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Helsingissä sekä Tukholmassa ja Tallinnassa. Konserni työllistää yhteensä 180 työntekijää ja sen pro forma -liikevaihto vuonna 2014 ylsi 18 miljoonaan euroon.