Laskelma: Tesla Powerwall ei maksa itseään investointina takaisin kotitaloudelle

LEHDISTÖTIEDOTE 20.5.2015

Onko vihdoin koittanut päivä, jolloin kotitalouksien on kannattavaa tuottaa itse sähkönsä ja varastoida se Teslan lanseeraamaan akustoon? Katso energianhallinnan markkinajohtajan Enegian tekemä laskelma aiheesta.

– Kulutuksen tasaaminen kalleimmilta tunneilta edullisemmille olisi sähkömarkkinoiden kannalta erittäin tervetullutta, arvioi Enegian pääanalyytikko Toni Sjöblom. – Kulutuksen siirto ehkäisisi tehopulaa ja vähentäisi energiantuotannon päästöjä, kun huippukuormitustilanteiden sähköä ei jouduttaisi tuottamaan fossiilisilla polttoaineilla.

Mutta onko Powerwallin hankkiminen taloudellisesti järkevää? Tehdään asiaan puhtaan insinöörimäinen ja rationaalinen investointitarkastelu.

Laskennassa apuna käytetyt tekniset arvot Powerwall-tuotteesta:

• Ladattava 10 kWh litiumakku
  • Hinta 3500 $, Suomessa sisältäen alv:n arviolta 4000€
  • Takuu 10 vuotta
  • Teho 2 kW

Powerwall ei teknologisesti pidä sisällään mitään uutta ja mullistavaa, vaan pohjautuu litium-akkuihin. Tesla on onnistunut kuitenkin painamaan hintaa hieman alemmas joihinkin kilpailijoihin nähden ja ennen kaikkea saamaan tuotteelleen jättimäisen huomion.

Onko kotitalousten rahallisesti järkevää lähteä investoimaan Teslan Powerwall-akustoon?

Toni Sjöblom arvioi kannattavuutta kolmen eri tilanteen kautta.

Ensimmäisessä Powerwallia käytetään siirtämään verkosta ostetun sähkön määrää kalliilta päivätunneilta halvoille yötunneille. Toisessa tapauksessa tehdään sama, mutta kotitaloudella on käytössä myös sähkön siirrossa yötariffi, jolloin se hyötyy sähkön oston lisäksi siirrossa. Kolmannessa tapauksessa tarkastellaan tilannetta, jossa kotitaloudella on asennettuna aurinkopaneeleja. Tällöin kesällä päivätuntien kulutuksen ylittävä aurinkosähkö ladataan akkuihin illan käyttöä varten ja lisäksi yöllä ladataan verkosta sähköä akkuun päivän käyttöä varten niinä aikoina, kun aurinkosähköä ei riitä ladattavaksi akkuun.

Taulukko (ks.liite): Laskelma Powerwall-akun kannattavuudesta erilaisilla käyttötavoilla.(c) Enegia.

– Valitettavasti laskennallisesti Tesla Powerwall ei maksa itseään investointina takaisin yhdessäkään edellä mainitussa tapauksessa, Sjöblom toteaa. Hän kuitenkin arvioi, että Powerwall-akkuja tullaan näkemään Suomessakin.

– Tuote on hyvin brandätty, ja kasvava joukko aurinkosähköön intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä on jo odotellut ratkaisua ylijäämäaurinkosähkön sähköverkkoon syöttämiselle. Toistaiseksi määrä jää niin pieneksi, että Powerwall ei tule ainakaan lähiaikoina muuttamaan Suomen sähkömarkkinoita suuntaan tai toiseen.

Sjöblom huomauttaa, että on tilanteita, joissa Powerwallin hankkiminen helpottaa elämää kustannustasosta huolimatta. – Ensimmäisenä laite tulee kannattavaksi kohteissa, joissa sähköverkkoa ei ole saatavilla, kuten mökeissä ja veneissä, joissa aurinkosähkö akuston kanssa on jo nyt paljon käytetty ratkaisu. Tämän vaikutus isossa kuvassa on kuitenkin vielä pientä niin ilmaston kuin sähkömarkkinankin osalta.

– Toisaalta tämä on pakollinen askel teknologian kehittämiseksi, ja nyt olemme jälleen hieman lähempänä energiamarkkinan murrosta. Suomi ei ehkä muutenkaan ole maantieteellisesti ideaalialue, vaan Powerwall tulee nopeammin kannattavaksi alueilla, joissa auringolla voidaan täyttää sähkönkäytön tarve ympärivuotisesti, Sjöblom arvioi.

Kiinnostavana ilmiönä hän mainitsee sähköautojen yleistymisen. – Kannattavuuden kannalta sähköautojen lataamisen ajoittaminen sähkömarkkinahintojen mukaisesti onkin paljon relevantimpi kysymys.

Lisätietoja:

Toni Sjöblom, Chief Analyst, p. 044 594 9139

Enegia Group

Enegia Group on energianhallinnan markkinajohtaja Suomessa, jonka palvelut energiamarkkinoilla ja energiatehokkuuden parantamisessa ovat alan monipuolisimmat. Palvelemme riippumattomana asiantuntijana energian ostajia ja käyttäjiä – teollisuusyrityksiä, suurten kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä, taloyhtiöitä. Energian tuottajat ovat yhteistyökumppaneitamme.

Kuva (ks.liite): Sähkön kuluttajahinnasta yli puolet koostuu veroista ja siirtomaksuista, mikä tekee itsetuotetusta sähköstä monelle kiinnostavan vaihtoehdon. Lähde: Energiavirasto ja nykyinen markkinahinta.

Kuva (ks.liite): Sähkön SPOT-hinta ajanjaksolla 1.-19.5.2015.