Teknikum tehostaa energiankäyttöä Sastamalassa

TIEDOTE 15.5.2015. Pohjoismaiden johtava energianhallinnan asiantuntijaorganisaatio Enegia ja Teknikum ovat sopineet laajan energiatehokkuusprojektin kokonaistoimituksesta, jolla taataan Teknikumille yli 70 %:n säästöt kaukolämmön käytössä.

Johtava pohjoismainen polymeeriteknologian konserni Teknikum on käynnistänyt merkittävän, energiankäyttöään tehostavan hankkeen Sastamalassa Vammalan tehtailla. Yhteistyössä Enegian kanssa Teknikum tavoittelee huomattavia säästöjä energiatehokkuuden osalta. Investoinnin arvo on yli miljoona euroa.

– Energiatehokkuuden kehittäminen lähtee Teknikumin pitkän tähtäimen suunnitelmasta. Ensisijainen tavoite on tuotannon hukkalämmön talteenotto, jonka yhteydessä saneerataan koko tehtaan ilmastointi, kertoo projektipäällikkö Kalle Myllyaho Enegiasta. – EPC-projekti käynnistetään energiakatselmuksella, jonka avulla tunnistetaan muita energian tehostamiskohteita. Nämä tarpeet voidaan sitten huomioida osana kokonaisprojektia.

Katselmoinnit ja saneeraustyöt toteutetaan osittain kesäseisokkien aikana, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän häiriötä Teknikumin tehtaiden toiminnalle. Enegian yhteistyökumppanina toteutuksessa toimii Sataservice Oy.

Lämmön talteenoton lisäksi myös tehtaan rakennusautomaatio uusitaan. Vammalan tehdas liitetään Enegian Etähallintaan, jolloin energiatehokkuuden toimivuus ja rakennusautomaation toiminta varmistetaan jatkuvalla kulutuksen seurannalla.

– Teknikumin missio on luonnonvarojen säästäminen kehittämällä yhdessä asiakkaiden kanssa kulutuskestäviä ja turvallisia polymeerikomponentteja. Samaa ympäristönäkökohtaa Teknikum toteuttaa omassa tuotannossaan. Tämä energian säästöhanke on yksi näistä toimenpiteistä, joilla ympäristöä säästetään, Teknikumista todetaan.

Enegia sitoutuu asiakkaan säästötavoitteisiin

Osana yhteistyösopimusta Enegia ja Teknikum ovat solmineet viiden vuoden säästötakuusopimuksen.

– Tähtäämme kaukolämmön osalta 72,5 %:n säästöön, Myllyaho lupaa. – Kulutuksen näkökulmasta puhumme noin 4700 MWh:n säästöstä, joka nykyhinnoilla tuo Teknikumille noin 220 000 euron vuosisäästöt.

Enegia energiatehokkuuspalveluista vastaava johtaja Jukka Akselin huomauttaa, että mittavuudestaan huolimatta puolen vuoden EPC-projekti on vasta ensimmäinen askel pitkän tähtäimen kehitystyössä.

– Projektinhallinta tarkoittaa meille kokonaisvaltaista johtamista hankesuunnittelusta toteutukseen ja seurantaan, tarvittaessa myös rahoitusmallilla. Meidän tavoitteemme on aina, että asiakas saavuttaa säästöjä ja pienentää hiilidioksidipäästöjään johdonmukaisesti tästä eteenpäin osana normaalia liiketoimintaansa. Energiatehokkuuden kehittäminen ei tulisi jäädä yhteen ratkaisuun, sillä aina löytyy jotain, mitä voi parantaa.

Lisätietoja:

Jukka Akselin, Enegia Group, Energiatehokkuudesta vastaava johtaja, etunimi.sukunimi@enegia.com, p. +358 40 504 1401

Enegia Group on energianhallinnan markkinajohtaja Suomessa, jonka palvelut energiamarkkinoilla ja energiatehokkuuden parantamisessa ovat alan monipuolisimmat. Palvelemme riippumattomana asiantuntijana energian ostajia ja käyttäjiä – teollisuusyrityksiä, suurten kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä, taloyhtiöitä. Energian tuottajat ovat yhteistyökumppaneitamme. Energianhallinnan palveluiden avulla energiaa ostetaan ja käytetään viisaasti.

Teknikum-konserniin kuuluvat Teknikum Oy Vammalan tehdas, Teknikum Oy Kiikan tehdas ja Teknikum Sekoitukset Oy Keravalla, sekä lisäksi tuotantoyhtiö Kiinassa ja myyntiyhtiö Saksassa. Konsernissa työskentelee noin 400 henkilöä ja sen liikevaihto on n. 50 miljoonaa euroa.