YH Kotien tavoitteena kiinteistöjen fiksumpi käyttö

TIEDOTE 08.10.2015. Pohjoismaiden johtava energianhallinnan asiantuntijaorganisaatio Enegia ja laadukkaita vuokra-, asumisoikeus- ja omistuskoteja tarjoava YH Kodit Oy ovat sopineet yhteistyöstä energianhallinnan palveluiden osalta. Tuloksia lähdetään hakemaan systemaattisella kulutuksenseurannalla sekä etähallinnalla.

Kaikki alkoi vuonna 2014, kun YH Kodit huomasi kiinteistöissään selkeän energiansäästöpotentiaalin. Tämän seurauksena aloitettiin energianhallinnan pilotointi, joka konkretisoituu nyt yhteistyöhön Enegian kanssa. Yhteistyön myötä Enegia tulee vastaamaan YH Kotien kiinteistöjen kulutuksenseurannasta sekä taloteknisten järjestelmien etähallinnasta.

YH Kodit tavoittelee yhteistyöllä pitkäjänteistä energianhallintaa riippumattoman asiantuntijan avulla.

– Haluamme käyttää kiinteistöjämme entistä fiksummin, asumismukavuudesta kuitenkin tinkimättä. Tavoitteena on pienentää omaa hiilijalanjälkeämme optimoidulla energian käytöllä. Näemme tässä säästöpotentiaalin, kertoo YH Kotien asiakkuuspäällikkö Stefan Stortz.

Syksyn 2015 aikana Enegia tulee toteuttamaan YH Kotien kiinteistöissä kohdekartoitukset. Kohteet liitetään etähallinnan piiriin ja EnerKey-raportointijärjestelmään, minkä jälkeen Enegia seuraa kohteiden energiankulutusta kokonaisvaltaisesti ja reaaliaikaisesti. Tavoitteena on optimoida olosuhteita, pienentää energiankulutusta ja tuoda kustannussäästöjä.

– EnerKey-raportointipalvelun avulla saamme kerättyä kulutustiedot automatisoidusti yhteen paikkaan. Etähallinta- ja EnerKey-palveluiden avulla voimme näin valvoa, säätää ja ylläpitää YH Kotien energiankulutusta ja talotekniikan toimintaa kellon ympäri. Lopputuloksena on euromääräiset säästöt, sanoo Enegian Pasi Nevalainen. – YH Kodeilla on käytössä myös hälytyspalvelu, joka mahdollistaa Enegian nopean reagoinnin mittauksissa tapahtuviin kulutusmuutoksiin ja talotekniikassa havaittuihin häiriötilanteisiin.

YH Kodit ja Enegia ovat tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan sähkönhankinnan ja kilpailutuksen osalta.

– Aiempi onnistunut yhteistyö liputti Enegian kumppanuuden puolesta. Halusimme kumppanin, joka on ehdottomasti puolueeton. Enegia on selkeä asiantuntijataho, joka tarjoaa puolueetonta tietoa ja palveluita energian viisaampaan ostamiseen ja käyttämiseen, jatkaa Stortz.

Lisätiedot:

Stefan Stortz, YH Kodit Oy, asiakkuuspäällikkö, stefan.stortz@yhkodit.fi, p. 010 227 3173

Harri Lindfors, YH Kodit Oy, kunnossapitopäällikkö, harri.lindfors@yhkodit.fi, p. 0102273141

Roope Varkka, Enegia, Account Manager, roope.varkka@enegia.com, p. +358 40 776 6718

Pasi Nevalainen, Enegia, Team Manager, pasi.nevalainen@enegia.com, p. +358 40 032 8881

Tuomas Räsänen, Vice President, Sales and Marketing, tuomas.rasanen@enegia.com, p. +358 50 514 6300

Enegia Group on energianhallinnan markkinajohtaja Suomessa, jonka palvelut energiamarkkinoilla ja energiatehokkuuden parantamisessa ovat alan monipuolisimmat. Palvelemme riippumattomana asiantuntijana energian ostajia ja käyttäjiä – teollisuusyrityksiä, suurten kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä, taloyhtiöitä. Energian tuottajat ovat yhteistyökumppaneitamme. Energianhallinnan palveluiden avulla energiaa ostetaan ja käytetään viisaasti.

YH Kodit Oy on merkittävä vuokra-, asumisoikeus- ja omistusasuntojen rakennuttamiseen ja omistamiseen sekä asumisen palveluiden tuottamiseen erikoistunut yritys. Tampereella ja Turussa toimivan konsernin pääliiketoimintoja ovat asumisen palvelujen tarjoaminen seniori-ikäisille, rakennuttaminen, isännöinti sekä kiinteistöjen omistus ja hallinnointi.