Energia-ala peilaa tulevaisuutta Tampereella

Report this content

TIEDOTE 4.10.2004 EnergiaForum kokoaa alan asiantuntijat 27. - 29.9.2004 Energia-ala peilaa tulevaisuutta Tampereella Energia-alan suurtapahtuma, EnergiaForum 2004, pidetään Tampereella 27. -29.10.2004. Tapahtuma koostuu Energia 2004 -messuista, Energiapäivästä, Energiakongressista ja seminaareista. Energia-alan päättäjät, energia-alan johto ja asiantuntijat kokoontuvat joka toinen vuosi EnergiaForum-tapahtumaan Tampereelle pohtimaan energiatilannetta. Tämänvuotinen EnergiaForum järjestetään 27.-29.10. EnergiaForum 2004 on vuoden merkittävin kotimainen energiatapahtuma ja se antaa kattavan läpileikkauksen, mitä energia-alalla tapahtuu juuri nyt. Tapahtuman avaa keskiviikkona 27.10. maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaojaja energiateollisuuden puheenvuoron esittää EnergiaForum 2004 -valtuuskunnan puheenjohtajaTimo Rajala, Pohjolan Voima Oy: n toimitusjohtaja. Eurooppa yksin päätösten edessä Ydinvoimalaitosprojektin konkretisoituminen ja päästökauppa tekevät EnergiaForum-tapahtumasta erityisen kiinnostavan. EnergiaForumin valtuuskunnan jäsen, UPM:n strategisen kehityksen johtaja Heikki Sara pelkää, että Eurooppa on tekemässä yksin päätöksiä, jotka edellyttäisivät globaalista toimijoiden osallistumista. - Päästökauppa on maailmanlaajuinen asia. Euroopan ei kannattaisi yksin tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen, sillä niihin on saatava laajasti toimijat mukaan, Sara korostaa. UPM näyttäisi joutuvan Saran mukaan päästökaupassa maksajan rooliin. - Harmillista on se, että vanhoja hyviä tekoja ei päästöoikeuksien jakamisessa huomioitu mitenkään, hän pahoittelee. Suomen ja Ruotsin välisen siirtoyhteyden lisäämisestä päätetään pian Fingrid Oyj:n toimitusjohtaja Timo Toivonen kertoo, että uuden ydinvoimalaitoksen rakentaminen asettaa haasteita sähkönsiirtoon ja maamme kantaverkolle. - Olemme valmistautuneet siihen yhdessä Teollisuuden Voiman kanssa. Olkiluotoon vuonna 2009 valmistuva uusi laitos edellyttää voimajärjestelmään melko pieniä investointeja: Jos voimalaitoshanke on kolmen miljardin euron investointi, verkkohankkeen kustannukset ovat vain 80 miljoonaa euroa, Toivonen suhteuttaa. Toivonen kertoo, että kantaverkon käyttö on Pohjoismaissa erityisen edullista. - Suomessa ja Pohjolassa se maksaa kulutettua megawattituntia kohden vähiten Euroopassa. Suomen kantaverkon kunto on erittäin hyvä toimintavarmuuden ja laadun osalta. Siirtokykyä Ruotsin ja Suomen välillä on tarvetta kasvattaa. Suunniteltu Fenno-Skan 2 -hanke on kansantaloudellisista lähtökohdista perusteltu, Toivonen toteaa viitaten Suomen ja Ruotsin yhdistävän merikaapelin rinnakkaisjohtohankkeeseen, josta päätetään alkuvuodesta 2005. Hanke maksaisi 200 miljoonaa euroa, josta Fingridin osuus olisi puolet. - Toteutuessaan hanke lisäisi Suomen ja Ruotsin välistä sähkönsiirtokykyä 600-800 megawattia, Toivonen toteaa. Vaihtoehdot esillä Energia 2004-messuilla Energian tuotannon ja jakelun vaihtoehdot ovat kattavasti esillä KP- Media Oy Expomarkin järjestämillä Energia 2004 -messuilla Tampereen messukeskus Pirkkahallissa. Tänä vuonna messuilla on mukana 250 yritystä. - Energia-alalla tapahtuu nyt paljon ja messut tarjoavat mahdollisuuden ammattilaisille kerätä ajankohtaisinta tietoa, nähdä viimeisimmät uutuudet ja ratkaisumallit, toteaa Ari Juva, KP-Media Oy: n toimitusjohtaja. Kolmipäiväisten Energia 2004 -messujen ajankohtaisia teemoja ovat Juvan mukaan muun muassa energian käytön tehostaminen ja säästö, energia- ja voimalaitosten suunnittelu ja rakentaminen sekä käyttö ja kunnossapito. Messuilla käsitellään myös uusiutuvia energiamuotoja, päästökauppaa, hajautettuja energiantuotantoratkaisuja, sähkön siirtoa, jakelua ja myyntiä, sekä ympäristöteknologiaa. Esillä ovat myös energiakaupan osapuolet ja instrumentit, energianmittaus, polttoaineet sekä kaukolämpö ja -kylmä ja prosessiautomaatio. Messujen ohessa on useita tietoiskuja ja korkeatasoisia seminaareja. Keskiviikkona 27.10. Painelaitefoorumin aiheena on painelaitteiden korjaus ja muutostyöt. Torstaina 28.10. on Esco-seminaari, jonka ydinteema on energiansäästöinvestoinnit. Puuenergiaa käsitellään perjantaina 29.10. Puupolttoaineen kuivaus -seminaarissa ja yhdessä workshopissa paneudutaan energia- ja ympäristöalan myyntikanavien rakentamiseen. Energia-alan huippujohto kohtaa Suomen energiapolitiikka ja kansainväliset kysymykset ovat esillä perinteisessä Energiafoorumi ry:n Energiapäivässä keskiviikkona 27. lokakuuta. Jo seitsemättä kertaa järjestettävä Energiakongressi on torstaina 28. lokakuuta. Lähes kolmekymmentä asiantuntijaa pohtii energiapolitiikan ja -teknologian teemoja rinnakkaisissa istunnoissa. Aiheina ovat muun muassa energiamarkkinat Euroopassa ja Pohjoismaissa, uusiutuvat energialähteet, pelisäännöt verkkoliiketoiminnassa, voimalaitostekniikat sekä energiateknologian kehityshankkeet. EnergiaForum 2004 -suurtapahtuman aikana järjestetään lisäksi runsaasti muita koulutustilaisuuksia, seminaareja ja tietoiskuja. EnergiaForum 2004 -suurtapahtuman järjestävät KP-Media Oy: n liiketoimintayksiköt Expomark ja Kunnossapitokoulutus yhteistyössä Energiafoorumi ry:n ja Kunnossapitoyhdistys ry:n kanssa. Lisätietoja: EnergiaForum 2004: Pekka Tiusanen, Energia-alan keskusliitto ry Finergy Puh. (09) 6861 6611 GSM 050 552 1347 Vesa Olkkonen, Suomen Viestintä Oy GSM 0400 642 297 Fax (014) 339 2055 vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi Energia 2004 -messut: Jutta Kainua, KP-Media Oy Expomark Puh. (014) 339 0390 GSM 040 701 4184 Fax (014) 339 0350 jutta.kainua@kp-media.fi Energiapäivä ja Energiakongressi: Johanna Simberg, KP-Media Oy Kunnossapitokoulutus Puh. (09) 276 7700 GSM 040 701 4185 Fax (09) 290 0081 johanna.simberg@kp-media.fi www.expomark.fi/energia www.energiaforum.com www.energiafoorumi.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/04/20041001BIT00200/wkr0001.pdf