Enersense terävöittää liiketoimintarakennettaan – yt-neuvottelujen tuloksena muutoksia erityisesti johtoryhmään

Yhtiötiedote 16.10.2019 klo 13.00

Vuoden 2020 alusta alkaen Enersensellä on kaksi liiketoiminta-aluetta nykyisen kolmen sijaan. Yhteistoimintaneuvottelujen tuloksena yhtiön hallintohenkilöstön organisaatio muutetaan heti vastaamaan uudistettua liiketoimintarakennetta. Tällä on vaikutusta erityisesti Enersensen johtoryhmän kokoonpanoon.

Enersense International Oyj tiedotti 30.8.2019 uudelleen organisoivansa toimintaansa ja aloittavansa yhtiön hallintohenkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Muutostoimenpiteiden taustalla ovat Enersensen tahto terävöittää liiketoimintarakennettaan ja yhtiön asiakasprojektien painopisteen siirtyminen kotimaasta kansainvälisiin hankkeisiin. Liiketoimintarakenteen terävöittämisen lisäksi yhtiö tavoittelee näillä muutoksilla noin yhden miljoonan euron vuotuisia säästöjä vuodelle 2020 ja kannattavuuden parantamista.

Muutokset liiketoiminnan rakenteessa 1.1.2020 alkaen
Enersensen liiketoiminta on rakentunut kolmen liiketoiminta-alueen ympärille: Resurssit, Digitaaliset ratkaisut ja palvelut sekä Suunnittelu ja tuotanto. 1.1.2020 alkaen Enersensen liiketoiminta koostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta, jotka ovat Henkilöstöpalvelut ja Projektit. Yhtiön pääasialliset asiakasmarkkinat ovat energia-, rakennus-, meri- ja prosessiteollisuus kotimaassa sekä kansainvälisesti.

Henkilöstöpalvelut-liiketoiminta-alue keskittyy tuottamaan kotimaan teollisuuden henkilöstötarpeisiin monipuolisia ratkaisuja muuttuvan työelämän kehityksen myötä. Teollisuuden kilpailukyvyn kehittämiseksi Enersense tavoittelee johtavaa asemaa seuraavan sukupolven asiantuntija- ja työvoimaoperaattorina.

Projektit-liiketoiminta-alue keskittyy tuottamaan projektipalveluita teollisuuden kotimaan suurhankkeiden ja kansainvälisten hankkeiden tarpeisiin.

Muutokset konsernin johtoryhmässä 16.10.2019 alkaen
Enersense International Oyj tiivistää konsernin johtoryhmän neljään jäseneen. Enersensen johtoryhmän muodostavat jatkossa seuraavat, johtoryhmässä jo aiemmin toimineet henkilöt:

• Enersense-konsernin toimitusjohtaja Jussi Holopainen

• Talousjohtaja Risto Takkala

• Värväämö Oy:n toimitusjohtaja Joonas Palosaari

• Enersense Works Oy:n ja Enersense Painting Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Leivo

Henriikka Seppälä jatkaa tehtävässään yhtiön henkilöstöjohtajana, mutta konsernin johtoryhmästä hän jää pois. Lisäksi hallintojohtaja Timo Oravainen jää pois konsernin johtoryhmästä ja hänen roolinsa hallintojohtajana päättyy. Varatoimitusjohtaja Mikko Jaskarin ja myyntijohtaja Mikko Leskisen johtoryhmän jäsenyys ja työsuhde päättyvät.

Yhteistoimintaneuvotteluiden lopputulokset
Johtoryhmässä tapahtuneet muutokset ovat osa yhtiön hallintohenkilöstöä koskeneita yhteistoimintaneuvotteluiden lopputulosta. Lisäksi yhden työntekijän työsuhde päättyy ja kolmen työntekijän työtehtävät uudelleen organisoidaan.

Toimitusjohtaja Jussi Holopainen:
"Olemme Enersensen historiassa tulleet tienristeykseen, jossa meidän on uudistettava toimintaamme vastaamaan meille potentiaalisia asiakasmarkkinoita ja tavoitteitamme. Tänään tiedotetut muutokset auttavat osaltaan rakentamaan entistä vahvempaa ja toiminnaltaan selkeämpää Enersense-konsernia tulevaisuudelle. Haluan kiittää johtoryhmästä pois jääviä henkilöitä tekemästään työstään ja antamastaan työpanoksestaan, jotka ovat olleet merkittäviä tekijöitä yhtiön kasvulle. Heidän aikana Enersense kasvoi, kehittyi, kansainvälistyi ja listautui First Northiin."

Lyhyesti Yhtiöstä:

Enersense International Oyj on teollisuuden kilpailukyvyn kehittämiseen erikoistunut suomalainen yhtiö, jonka juuret ja kotipaikka ovat Satakunnassa. Enersensen tuotteet, palvelut ja toiminta on jaettu kolmeen liiketoiminta-alueeseen: Resurssit, Digitaaliset ratkaisut ja palvelut sekä Suunnittelu ja tuotanto. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli 47,4 miljoonaa euroa. Enersensen palveluksessa oli vuoden 2018 aikana keskimäärin 727 henkilöä. Enersensen brändi ja henkilöstön kyky uudistaa toimintatapoja sekä hyödyntää digitaalista teknologiaa tunnetaan erityisesti teollisuuden suurissa rakennusprojekteissa Suomessa ja kansainvälisesti noin 40 maassa. Sijoittajille suunnatut verkkosivut löytyvät osoitteesta www.enersense.fi/sijoittajat