Vähäpäästöistä terästä pilotoidaan ensimmäistä kertaa Fingridin sähköasemien rakenteissa Harjavallassa

Lehdistötiedote 6.6.2024 klo 14.00

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense voitti alkuvuodesta Fingridin julkisen hankinnan kilpailutuksessa urakkakokonaisuuden, jossa rakennetaan Harjavallan alueelle yhteensä kolme uutta 110 kV:n sähköasemaa. Sähköasemat toteutetaan kaasueristeisinä (GIS) hyödyntäen eristekaasuratkaisua, joka ei sisällä lainkaan ilmastoa voimakkaasti lämmittävää SF6-kaasua.

Osana hanketta Enersensen toimitukseen kuuluvat kaikki sähköaseman piha-alueelle rakennettavat teräsrakenteet, joihin tarvitaan terästä yhteensä 76 000 kg. Rakenteet koostuvat sähköasema-alueelle rakennettavista 110 kV voimajohtojen pääteportaaleista. Pääteportaaleita tulee yhteensä neljäntoista voimajohdon liittämistä varten ja ne valmistetaan kuumasinkitystä teräksestä.

Enersense hankkii yhteistyökumppaniensa kautta kaikki kyseiset teräsrakenteet vähäpäästöisenä teräksenä. Vähäpäästöisellä teräksellä tarkoitetaan tässä hankkeessa sitä, että toimitettavat rakenteet on valmistettu kierrätysteräksestä ja niiden hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin noin 40 % pienemmät rautamalmipohjaisella tuotantomenetelmällä valmistettuihin rakenteisiin verrattuna.

Hanke on Fingridillä ensimmäinen tässä laajuudessa Suomessa, jossa sähköaseman kaikki ulkoalueen teräsrakenteet toimitetaan vähäpäästöisestä teräksestä valmistettuna.

”Olemme tehneet asiantuntijoidemme johdolla paljon töitä kestävämpien teräsratkaisuiden löytämiseksi. Hankintaosastomme on ollut yhteyksissä lähes 100 eri toimittajan kanssa ympäri maailman löytääkseen soveltuvia vähäpäästöisempiä teräsrakenteita. Olemme innoissamme saavutetusta lopputuloksesta, mutta tiedämme, että tämä on vasta ensimmäinen askel kohti kestävää teräsrakentamista. Fingridillä on ollut erittäin suuri rooli hankkeen toteutumisessa. Tällaisia hankkeita on mahdollista toteuttaa, kun loppukäyttäjä on aidosti sitoutunut omiin päästötavoitteisiinsa”, toteaa Enersensen Power-liiketoiminta-alueen sähköasemien suunnittelupäällikkö Eero Törmä.

”Vastuullisuus on tekoja ja valintoja arjessa. Helposti piiloudutaan erilaisten raportointikehikoiden ja lyhenteiden taakse. Fingridillä on merkittävä myönteinen vaikutus ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, kun rakennamme sähköverkkoa, joka mahdollistaa Suomen päästöjen vähentämisen sähköistämällä. Olemme valmiita vähentämään omia kielteisiä ilmastovaikutuksiamme siirtymällä tulevaisuudessa sähköverkon rakenteisiin, joiden valmistus tai käyttö ei aiheuta päästöjä. Teräs on verkon rakentamisen ilmastovaikutusten muodostumisessa keskeinen materiaali, ja seuraamme sen osalta vähäpäästöisten tuotteiden saatavuutta ja soveltuvuutta. On parempi olla kehityksen kärjessä tekemässä asioita ja näyttämässä suuntaa kuin tulla jälkijoukoissa muiden vietävänä”, toteaa Fingridin varatoimitusjohtaja Timo Kiiveri.

Eero Törmä, sähköasemien suunnittelupäällikkö, Power
Puhelin: +358 44 425 2099
Sähköposti: eero.torma@enersense.com

Puhelin: +358 40 0437515

Enersense lyhyesti:
Enersense International Oyj on päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja, joka on vahvasti mukana tukemassa vallitsevaa energiamurrosta ja mahdollistamassa päästötöntä yhteiskuntaa. Enersense-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 363 miljoonaa euroa. Yhtiö työllistää yhteensä noin 2 000 henkilöä, ja se toimii Suomessa ja kansainvälisesti. Enersensen osake noteerataan Nasdaq Helsingissä (ESENSE). Yhtiön verkkosivut sijoittajille löytyvät osoitteesta www.enersense.fi/sijoittajalle.