• Eniro/

Tiedotusvälineille 12.11.2003 Julkaisuvapaa heti Eniro on pakotettu toistaiseksi sulkemaan osan hakupalvelustaan, ryhtyy toimenpiteisiin vapaan kilpailun turvaamiseksi -Eniron kilpailijat Suomen Numeropalvelun kilpailua rajoittavien toimien takana Eniro on tänään joutunut toistaiseksi sulkemaan internetissä toimivan hakupalvelunsa henkilöhakuosion. Muut osat palvelusta ovat avoinna normaalisti. Syynä on Suomen Numeropalvelu Oy:n Turun käräjäoikeudesta hakema "väliaikainen turvaamistoimi", joka kieltää Eniroa julkaisemasta henkilötietoja internetissä. Suomen Numeropalvelu Oy:n omistavat Finnet Media (60%) sekä Fonecta (40%). Molemmilla yrityksillä on internetissä oma maksullinen hakemistopalvelu. Eniron mielestä Finnet Media ja Fonecta rajoittavat vapaata kilpailua ja Eniro aikoo ryhtyä toimiin asian johdosta. Eniro ei näe asiallisia perusteita Eniron henkilöhakupalvelun sulkemiselle. Suomen Numeropalvelu Oy on aiemmin sallinut koko tietokantansa julkaisun omistajiensa Finnet Median ja Fonectan maksullisissa internetpalveluissa. Suomen Numeropalvelu on myös sallinut tietokannan julkaisemisen cd-romina, jonka kuka tahansa voi tilata käyttöönsä. Eniro toimii lakien ja säädösten mukaisesti ja huolehtii palvelun tietoturvasta sekä käyttäjien tietosuojasta. Eniro julkaisee internetpalvelussaan vain sellaiset henkilötiedot, joiden julkaisemiseen on annettu lupa. Tiedot on siis jo julkaistu tai annettu julkaistavaksi esimerkiksi painetuissa puhelinluetteloissa tai kilpailijoiden maksullisissa internetpalveluissa. Eniron palvelussa ei julkaista mitään salaiseksi tarkoitettua tietoa. Samanlainen palvelu on todettu täysin lailliseksi sekä Ruotsissa että Tanskassa, joissa on sama EU- lainsäädäntö kuin Suomessakin. Eniro puolustaa vapaata kilpailua, sillä se hyödyttää kuluttajia. Eniron internetpalvelun saavuttama suuri suosio on tästä esimerkki. Eniron hakupalvelulla on ollut viikossa lähes 300 000 eri käyttäjää. Ruotsissa vastaava palvelu - henkilötietoineen - on maan suosituin hakupalvelu, jota käyttää kuukausittain 2,6 miljoonaa eri kävijää. Eniro pahoittelee henkilöhakuosion väliaikaisesta sulkemisesta kuluttajille aiheutunutta mielipahaa, ja pyrkii avaamaan osion mahdollisimman nopeasti. Lisätietoja: Pär Kempe, toimitusjohtaja, Eniro Finland, p. 050 - 389 8669 Jani Leppänen, online-palvelujen johtaja, Eniro Finland, p. 050 - 389 8656 www.eniro.fi, www.eniro.com/fi Eniro on Pohjois-Euroopan johtava hakemistomediayritys, joka tarjoaa hakupalveluja kaikkien kanavien kuten Internetin, painettujen hakemistojen, numeropalvelujen ja mobiilipalveluiden välityksellä. Eniron palvelujen kautta tehdään joka päivä noin viisi miljoonaa hakua. Eniron vuoden 2002 liikevaihto oli 4,7 miljardia Ruotsin kruunua ja liikevoitto 940 miljoonaa kruunua. Eniro toimii 19 maassa ja konsernin palveluksessa on noin 5000 työntekijää. Yritys on listattu Tukholman pörssissä. Eniro Finland on Suomen 12. suurin mediayritys ja sen palveluksessa on noin 600 työntekijää. Eniro Finlandin tuotteita ovat mm. eniro.fi, Helsingin seudun puhelinluettelo, Yritystele, Kaupunki-info, Suomi24.fi sekä 0100100 Numeropalvelu. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00260/wkr0002.pdf