Eniron henkilöhaku on jälleen avoinna

Tiedotusvälineille 30.3.2004 Julkaisuvapaa heti Eniron henkilöhaku on jälleen avoinna Eniro on tänään avannut uudelleen internetin henkilöhaun osoitteessa eniro.fi. Toistaiseksi henkilöhakuosion käyttö edellyttää rekisteröitymisen. Henkilöhaku jouduttiin sulkemaan viime vuoden lopulla, kun Eniron kilpailijoiden Fonectan ja Finnet Median omistama Suomen Numeropalvelu oli hakenut Turun käräjäoikeudelta henkilötietojen julkaisemisen kieltävän "väliaikaisen turvaamistoimen". Eniro vei asian kilpailuviraston tutkittavaksi. Asian käsittely on kesken niin oikeudessa kuin kilpailuvirastossakin. "Me emme edelleenkään ymmärrä, miksi Suomen Numeropalvelu ei salli numerotietojen julkaisemista vapaasti ja vastikkeetta. Tämä on mielestämme selvä yritys rajoittaa vapaata kilpailua. Fonectalla ja Finnet Mediallahan on internetissä omat maksulliset numerohaut", Eniro Finlandin toimitusjohtaja Pär Kempe sanoo. "Meille on kuitenkin nyt tärkeintä se, että henkilöhaku saadaan jälleen avattua. Siksi olemme toistaiseksi suostuneet vaatimukseen rekisteröinnistä sekä myös vastikkeellisuudesta. Palveluun rekisteröityminen ja sen käyttöoikeus maksaa kuluttajalle kertasuorituksena kaikkineen 25 senttiä. Operaattorimaksujen ja rekisteröinnistä aiheutuvien teknisten kustannusten jälkeen Eniron saaman vastikkeen suuruus on noin yksi sentti. Tavoite on, että jatkossa henkilöhakuosiotakin voi käyttää ilman rekisteröitymistä ja maksua, aivan kuten Eniron vastaavassa palvelussa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa", Kempe sanoo. Rekisteröityminen tapahtuu yhdellä tekstiviestillä ja jatkossa henkilöhaku on vapaasti käytettävissä omalla salasanalla. Palvelun yritys-, kartta- ja internethakua voi edelleen käyttää ilman rekisteröitymistä. Lokakuun lopulla 2003 avattu eniro.fi on noussut nopeasti yhdeksi Suomen suosituimmista internetpalveluista. Helmikuussa 2004 palvelua käytti 835 000 eri kävijää (Red Sheriff / Gallup). Lisätietoja: Pär Kempe, toimitusjohtaja, Eniro Finland, p. 050 - 389 8669 Jani Leppänen, johtaja, liiketoiminnan kehitys, Eniro Finland, p. 050 - 389 8656 www.eniro.fi, www.eniro.com/fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/30/20040330BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/30/20040330BIT00160/wkr0002.pdf