• Eniro/

Eniron perinteinen Pirkanmaan Puhelinluettelo sisältää runsaasti päivitettyä tietoa

Eniron julkaisema Pirkanmaan Puhelinluettelo on ilmestynyt ja sen jakelu alkaa tänään 20.2.2006. Eniron yli sadan vuoden perinteet omaavan perinteisen puhelinluettelon ulkoasua on uudistettu ja luettelo sisältää mm. uuden ravintolat-osion.

Pirkanmaan Puhelinluettelo julkaistiin ensimmäisen kerran syyskuussa 1898, jolloin ilmestyi ensimmäistä kertaa kirjan muotoon nidottu ”Luettelo Tampereen Telefooni-Osakeyhtiön tilaajista”. Muutamaa sotavuotta lukuun ottamatta Pirkanmaan Puhelinluettelo ja sen edeltäjät ovat ilmestyneet säännöllisesti vuosittain. Eniro täyttää Elisan (aiemmin Tampereen Telefooni-Osakeyhtiö, TPO ja Soon) liittymäasiakkaiden lakisääteisen tiedotusvelvollisuuden. ”Pohjoismaiden johtavana hakuyrityksenä Eniro haluaa toimia edelläkävijänä puhelinluetteloiden sisällössä ja laadussa, joiden merkitys kilpailun myötä on korostunut. Käyttäjiltä saatujen palautteiden perusteella koko luettelon ulkoasua ja ilmettä kansista sisäsivuihin on selkeytetty sekä tiedonhakua helpotettu mm. väripalkkien avulla. Perinteisen tietosisällön lisäksi luettelon Keltaisilla Sivuilla julkaistaan ensimmäisen kerran ravintolat-osio, jossa ravintolat on jaoteltu sen perusteella, minkä tyyppistä ruokaa ne tarjoavat. Ravintolat on tutkitusti yksi Keltaisten Sivujen haetuimmista toimialoista”, sanoo Eniron Business Manager Mika Willisi. Aamujakelu Oy jakaa Pirkanmaan perinteisen Puhelinluettelon alueen kotitalouksiin ja yrityksiin, sekä lanka- että matkapuhelinliittymäasiakkaille. Pirkanmaan Puhelinluettelon ilmestymisalueeseen kuuluvat Tampereen lisäksi Äetsä, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Kuhmalahti, Kuru, Kylmäkoski, Längelmäki, Lempäälä, Luopioinen, Mänttä, Mouhijärvi, Nokia, Orivesi, Pälkäne, Parkano, Pirkkala, Ruovesi, Suodenniemi, Toijala, Urjala, Valkeakoski, Vammala, Vesilahti, Viiala, Viljakkala, Vilppula, Virrat ja Ylöjärvi. ”Yhteistyö Eniron kanssa on meille merkittävä avaus laajentaa toimintaamme. Pääsemme hyödyntämään sanomalehtien jakelussa kertynyttä paikallisosaamistamme ja tarjoamaan varhaisjakajillemme lisätyötä. Olemme myös rakentaneet Pirkanmaalle yhteistyöverkoston, jonka avulla jakelu onnistuu koko puhelinluettelon ilmestymisalueella. Jakeluun osallistuu jakajiemme lisäksi mm. urheiluseuroja, metsästysseuroja ja vanhempainyhdistyksiä ”, kertoo Aamujakelu Oy:n toimitusjohtaja Helvi Liukkaala. Pirkanmaan Puhelinluettelo sisältää alueen yritys- ja yksityisnumerot, kartat sekä Keltaiset Sivut® -hakemiston. Valkoisilla Sivuilla on nelivärinen Yrityshakemisto sekä erillinen valtionhallinnon osio, johon on koottu valtionhallinnon yksikköjen ja liikelaitosten yhteystietoja. Esimerkiksi Verohallinto ja Kansaneläkelaitos julkaisevat täydelliset yhteystietonsa Eniron Puhelinluettelon Valkoisilla Sivuilla. Luettelo sisältää myös tietoa alueen yritysten sekä kaupunkien ja kuntien palveluista. Puhelinluetteloiden päivitettävyys tulee muuttumaan UPCODE™ –järjestelmää hyödyntävien älypuhelinluetteloiden myötä. Älypuhelinluettelot mahdollistavat ajantasaisen tuote- ja palvelutiedon tarjoamisen käyttäjille myös painetusta puhelinluettelosta. Eniro julkaisee ensimmäiset älypuhelinluettelot keväällä. Pirkanmaan Puhelinluettelossa älykoodit näkyvät ensi vuonna. Pirkanmaan Puhelinluettelo on osa Eniron valtakunnallista puhelinluettelosarjaa. Kaikkiaan 32 luettelon yhteinen painosmäärä on noin kolme miljoonaa kappaletta. Puhelinluettelo on kierrätyskelpoinen tuote. Vanhat luettelot voi viedä muun keräyspaperin joukkoon.