Kuluttajat etsivät ostopäätöksilleen vahvistusta verkosta

Kuluttaja hakee verkosta yhä enemmän toisten kuluttajien kokemuksia, joiden perusteella tehdä valintoja. Mukaan ovat menestyksellisesti lähteneet myös hakumediat.

Maailmanlaajuisiin kuluttajatutkimuksiin erikoistuneen yhdysvaltalaisen OTX:n mukaan jopa 70 prosenttia kuluttajista hakee tuotteista, yrityksistä tai palveluista ensimmäiseksi tietoa sosiaalisista medioista. Vasta sen jälkeen tuotteista ja palveluista etsitään tietoa yritysten internetsivuilta ja erilaisilta online-uutissivuilta. Kuluttajat siis luottavat toistensa antamiin suosituksiin ja kysyvät mielellään internetissä muiden kokemuksia etsiessään sopivaa palveluntarjoajaa. Eniro.fi:ssä jo tuhansia tähdityksiä ja suosituksia Suomalaisetkin ovat innostuneet etsimään tietoa netistä. Tämän ovat huomanneet useat palveluja ja tuotteita esittelevät palvelut ja portaalit, jotka tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden arviointiin. Useimmat sivustoista esittelevät vain tietyn alan palveluita ja tuotteita, mutta kattavampiakin kanavia on tarjolla. Esimerkiksi Suomen käytetyimmässä paikallisessa hakupalvelussa, eniro.fi:ssä, kuluttaja voi antaa kaikille käyttämilleen yrityksille ja palveluille tähtiä ja kirjallisia arvioita. – Palvelun vahvuus on juuri sen monipuolisuudessa. Useat netin arvostelupalvelut keräävät luokituksia arvosteluineen joltain yhdeltä alalta. Eniro.fi:ssä kävijä voi arvioida mitä tahansa yritystä tai palvelua, vaikka lähikauppaansa, johtaja Stefan Anderson kommentoi. Andersonin mukaan eniro.fi:n Keltaisten Sivujen arviointimahdollisuus haluttiin toteuttaa, sillä tarve tämäntyyppiselle palvelulle oli ilmeinen. Stereotypiat arvostelua pelkäävistä suomalaisista eivät ainakaan tässä kohdin ole toteutuneet, ja asiallista, rakentavaa palautetta yrityksille Keltaisten Sivujen arviointien kautta on jätetty jo tuhatmäärin. – Palaute palvelusta on ollut lähes pelkästään myönteistä sekä asiakkaiden että palveluntarjoajien kannalta, Anderson lisää. Eniro.fi-hakupalvelussa on tähän mennessä eniten arvioitu ja suositeltu suomalaisia ravintoloita. Seuraavaksi eniten suosituksia ovat keränneet parturi-kampaamot. Maantieteellisesti eniten suosituksia on annettu pääkaupunkiseudun yrityksille ja palveluntarjoajille.