Suomalaiset tiirailevat eniten Helsingin keskustaa

Kesällä suomalaiset matkustelevat ahkerasti ja kotimaisten karttapalveluiden kysyntä kasvaa merkittävästi. Eniro.fi:n karttapalvelun ilmakuvien suosituin tiirailukohde on Helsingin keskusta.

Kesällä vieraalla paikkakunnalla suunnistaminen on helpompaa verkosta löytyvien viistoilmakuvien avulla, sillä kuvista on helppo hahmottaa etsitty paikka tai alue ja navigointi kohteeseen onnistuu vaivattomasti. Kopterinäkymäkuvat ovatkin matkailijalle erinomainen apu etenkin matkaa suunniteltaessa. Eniro.fi-hakupalvelun karttojen ja niitä tukevien kopterikuvien kysyntä ja käyttö ovatkin kasvaneet merkittävästi kesälomien lähestyessä. Palvelun Kartat-osiossa on 18 Suomen suurimman kaupungin viistoilmakuvat ympäristöineen saatavilla. Näistä selvästi suosituin hakukohde on Helsinki ja erityisesti pääkaupungin keskusta-alue Mannerheimintieltä Senaatintorille. Palvelua käyttää noin 600 000 suomalaista viikottain. Palvelusta ei voi erottaa ihmisiä Vaikka eniro.fi:n viistoilmakuvat on kuvattu noin kilometrin korkeudelta, kuvista ei voi tunnistaa yksittäisiä ihmisiä. Moni käyttäjä on kysynyt huolestuneena, voiko kuvia käyttää omaan tarkoitukseen täysin veloituksetta ja voiko kuvista tunnistaa ihmisiä tai esimerkiksi asuntojen yksityiskohtia. - Palvelussamme olevat kuvat ovat vapaasti kuluttajien käytettävissä esimerkiksi kesäreissuja suunniteltaessa, vahvistaa eniro.fi:n tuotekehitysjohtaja Stefan Anderson. - Kenenkään ei myöskään tarvitse olla huolissaan, että hänen talonsa piha tai parveke näkyisi yksityiskohtaisesti palvelussamme. Kohdennetun lähikuvan saaminen ei ole mahdollista. Haluamme säilyttää tietyn yksityisyydensuojan tässäkin palvelussamme, Andersson painottaa. Eniro.fi:n karttapalvelun kuvat ovat virallisia, ammattilaisten ottamia kopterinäkymäkuvia. Kuvat on otettu heinäkuussa 2006 ja 2007 aamuyöstä, joten niissä ei voida erottaa ihmisiä tai liikkuvia autoja. Itse kuvaaminen on toteutettu pienlentokoneella, josta kuvattiin samanaikaisesti neljään ilmansuuntaan. Kuvauksista vastasi Blom Karttakuvat Oy.