TNS Gallupin Atlaksen tutkimustulokset vääristyneet

Fonecta Oy on julkaissut tällä viikolla tiedottein ja mainoksin puhelinluettelokilpailusta Atlakseen perustuvia vääristäviä tutkimustietoja, jotka aiheuttavat hämmennystä asiakaskunnassa.

TNS Gallupin keväällä 2005 toteuttamassa tutkimuksessa on niputettu Fonectan, Finnetin ja paikallisten puhelinyhtiöiden puhelinluettelot yhteen, vaikka Eniro omistaa Suomen suurimpien markkina-alueiden paikallisten puhelinyhtiöiden puhelinluettelot, Helsingin Seudun Puhelinluettelon ja Pirkanmaan Puhelinluettelon. ”Jo pelkästään Eniron ydinalueella, Helsingin ja Tampereen paikallisten puhelinyhtiöiden (Elisa/HPY ja Soon/TPO) luetteloiden alueilla, asuu lähes 2 miljoonaa suomalaista. Näillä alueilla toimivat myös Suomen suurimmat yritykset. Helsinkiläiset ovat vuodesta 1882 tottuneet käyttämään HPY:n luetteloa tietolähteenään. On siis hyvin todennäköistä, että he edelleen kysyttäessä vastaavat käyttävänsä paikallisen puhelinyhtiön luetteloa. Atlas-tutkimuksessa tämä vastaus on nyt vahingossa niputettu kilpailijamme leiriin”, kiteyttää Oy Eniro Finland Ab:n toimitusjohtaja Ilkka Wäck. ”Alusta alkaen koimme, että kysymyksenasettelun tulee olla selkeä. Vielä ennen kesää esitimme tutkimuslaitokselle, että sen kysymyksenasettelu tulee johtamaan vastaajat harhaan. Myöhemmin TNS Gallupin toimialajohtaja Lisa Forss ilmoitti meille kirjallisesti, että myös käytännössä on osoittautunut, että Atlas-tutkimuksen vastaajat eivät kykene hahmottamaan eri yhtiöiden painettuja puhelinluetteloita riittävän yksiselitteisesti”, toteaa toimitusjohtaja Wäck. Taloustutkimus Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan 78 prosentilla Helsingin ja Espoon asukkaista on nimenomaan Eniron luettelo tallella ja 58 prosentilla se on käytössä. Taloustutkimus toteutti kyselyn samaan aikaan TNS Gallupin kanssa ja tutkimuksen mukaan Eniro on markkinajohtaja Suomen suurimmalla markkina-alueella. Olemme koko voimakkaasti kasvavan alan uskottavuuden puolesta pahoillamme, että kilpailijamme käyttää tietoisena virheestä Atlas-tutkimuksen tuloksia todistaakseen omaa markkina-asemaansa. Mielestämme hakemistoalan kahden suuren toimijan tulisi pystyä sopimaan yhteisistä pelisäännöistä kuten muutkin mediatalot. Luetteloliiketoiminta Suomessa on suuri työllistäjä ja merkittävän kokoinen myös noin 200 miljoonan euron liikevaihdolla mitaten.