Tosi-tv ja työtaistelu puhuttivat suomalaisia internetissä

Julkkikset ja tosi-tv-sarjat olivat Suomi24.fi:n keskustelupalstojen puhutuimpia aiheita vuonna 2005. Uutisaiheista paperialan työtaistelu ja Bodom-oikeudenkäynti nousivat puhutuimpien aiheiden joukkoon.

Vuosi 2005 oli täynnä puhuttavia uutisia. Vuosi alkoi tsunamiuutisten jälkimainingeissa, keskusteluja hallitsivat paperialan pitkäksi venähtänyt työtaistelu, terrori-iskut Lontoon metrossa ja Bodominjärven kolmoissurman oikeuskäsittely. Kotimaiset julkkikset, eritoten Matti Nykänen, kuuluvat käyttäjien suosikkiaiheisiin vuodesta toiseen. Tänä vuonna Suomi sai tusinoittain uusia julkkiksia kun tosi-tv-ohjelmat vyöryttivät tavallista kansaa televisioruutuun. Kolme kuukautta kestäneen Big Brotherin keskustelupalsta nousi vuoden viidenneksi suosituimmaksi palstaksi. Miltei samanlaiseksi ilmiöksi on noussut myös laulukilpailu Idols. Kumpaisellekin palstalle on jätetty ohjelman aikana päivittäin satoja uusia viestejä. Suomalaisten kiinnostus politiikkaa ja vaaleja kohtaan näkyy myös. Tulevat presidentinvaalit ovat jo herättäneet paljon keskustelua. Myös poliitikkojen yksityiselämän aiheet nousevat keskusteluissa usein esiin. Keskusta-palstalla kohistiin vuoden aikana niin presidenttiehdokasasettelusta kuin pääministerin avioerosta ja väitetystä ”suhteesta” kulttuuriministerin kanssa. Internetin käyttäjien keski-iän nousu näkyy erityisesti keskustelupalstoilla. Yli 50-vuotiaiden ja yli 40-vuotiaiden omat keskustelupalstat ovatkin nousseet Suomi24:n suosituimpien keskustelupalstojen joukkoon. Ihmiset haluavat myös verkossa keskustella omaan elämäntilanteeseen liittyvistä aiheista ikäistensä kanssa. Suomi24:n keskustelujen käyttö kasvaa voimakkaasti. Joulukuun ensimmäisellä viikolla keskusteluissa oli lähes 440 000 eri kävijää, mikä on miltei 100 000 kävijää enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Keskustelupalstojen määrä on myös kasvanut entisestään, ja palstoja on jo 1934. Uusia viestejä palstoille on kirjoitettu vuoden aikana yli 5,2 miljoonaa. Suomi24:n arkistossa onkin yli 14,5 miljoonaa viestiä. Suosituimmat keskustelupalstat vuonna 2005: 1. Huuhaa 2. Maailman menoa 3. Tietotekniikka: Apua aloittelijalle 4. Politiikka: Keskusta 5. Big Brother 6. Ikäryhmät: 50+ 7. Feminismi 8. Vanhoillislestadiolaisuus 9. Yleistä koirista 10. Helluntailaisuus 11. Ihastuminen 12. Ateismi 13. Ikäryhmät: 40+ 14. Liikenne 15. Odotus 16. Ammattiliitot 17. Jehovan todistajat 18. Idols 19. Maahanmuuttajat 20. The Sims