• Ensto/

Ensto myy Sormat Oy:n sen operatiiviselle johdolle ja kahdelle teolliselle sijoittajalle Ensto on tänään allekirjoittanut sopimuksen, jolla se myy koko Sormat Oy:n osakekannan uudelle yhtiölle, jonka operatiivinen johto ja kaksi teollista sijoittajaa, Zweegers Investment b.v ja Annovest Oy, ovat perustaneet. Ensto jatkaa keskittymistä ydinliiketoimintoihinsa ja on päättänyt luopua Sormatista. Osapuolet ovat sopineet ettei kaupan hintaa julkisteta. Sormat on johtava kiinnitystarvikkeiden valmistaja Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Sormat valmistaa kiinnitystarvikkeita ammattikäyttöön. Yhtiön liikevaihto vuonna 2000 oli 14,3 ME, josta 50% on vientiä. Sormatilla on kaksi tuotantoyksikköä Suomessa ja yhtiön palveluksessa on noin 100 henkilöä. Sormat tulee jatkossakin keskittymään ammattikäyttöön tarkoitettujen kiinnitystarvikkeiden valmistukseen ja markkinointiin tavoitteenaan turvata asemansa markkinajohtajana Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Yhtiön tavoitteena on myös laajentaa toimintojaan Keski- Euroopan markkinoilla. - Sormat brandilla on hyvä maine kiinnitystarvikkeiden jakelijoiden ja ammattikäyttäjien keskuudessa. Olemme saavuttaneet asiakkaidemme luottamuksen täyttämällä menestyksellisesti heidän tarpeensa laatutuotteillamme yhdistettynä tuotteiden hyvällä saatavuudella ja kilpailukykyisillä hinnoilla. Nyt kahden teollisuussijoittajan tuella voimme jatkaa edelleenkin tuotevalikoimamme ja palvelukonseptimme kehittämistä, josta on hyötyä nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaillemme, sanoo Christian Österberg, Sormatin toimitusjohtaja. Kauppa ei vaikuta Sormatin henkilöstön asemaan. Yritysosto ei edellytä Suomen kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Ensto on sähköjärjestelmien ja sähkötarvikkeiden kehittämiseen, valmistukseen ja markkinointiin erikoistunut kansainvälinen teollisuuskonserni, joka on perustettu 1958. Liiketoiminta jakautuu neljään liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Talotekniikka, Verkonrakennus, Kotelot ja komponentit sekä Teollisuus. Konsernin liikevaihto on 200 ME, josta Suomen ulkopuolella syntyy yli 56%. Henkilöstön määrä on yhteensä noin 1700 kahdessatoista eri maassa. Lisätietoja antavat: Christian Österberg, toimitusjohtaja, Sormat Oy, puh. 0204 76 3804 tai 0400 327 959 Seppo Martikainen, toimitusjohtaja, Ensto Oy, puh. 0204 76 2210 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/15/20010615BIT00620/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/15/20010615BIT00620/bit0002.pdf