Taloudellinen katsaus - ensimmäinen vuosineljännes 2002

LEHDISTÖTIEDOTE 7.5.2002 Taloudellinen katsaus - ensimmäinen vuosineljännes 2002 Tuloskunto parani Ensto-konsernin liikevaihto vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä oli 42,2 M?. Edellisen vuoden vastaavalla jaksolla liikevaihto oli 48,1 M?. Konsernirakenteen muutokset huomioon otettuna vertailukelpoinen liikevaihto vuoden 2001 ensimmäisellä neljänneksellä oli myös 42,2 M?. Vaikka liikevaihto jäi edellisen vuoden tasolle, liikevoitto parani selvästi ja oli nyt 2,8 M?. Virallisin luvuin parannus oli 13,6 % ja vertailukelpoisin luvuin 43,8 %. Edellisvuoden vertailukelpoinen liikevoitto oli 1,9 M?. Myös keskeiset tuottavuutta kuvaavat talouden tunnusluvut paranivat vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä toiminnan tehostumisen ansiosta. Yleisessä markkinatilanteessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia. · Liikevaihto oli 42,2 M? (1-3/2001 vertailukelpoisin luvuin 42,2 M?). · Liikevoitto oli 2,8 M? (1-3/2001 vertailukelpoisin luvuin 1,9 M?), eli 6,6 % liikevaihdosta. · Oman pääoman tuotto oli 16,8 % (11,4 %) ja sijoitetun pääoman tuotto 14,8 % (13,4 %). · Building Technologyn uudet tuotteet menestyvät, uusi tuotantopiste Kiinaan. · Industryn rakenteelliset muutokset tuloksellisia. · LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO 1.1.-31.3. Liikevaihto Liikevoitto M? 2002 2001 Muutos 2002 2001 Muutos % % Building 14,8 15,1 -1,9 1,2 1,4 -13,5 Technology Utility 12,4 12,9 -3,6 1,9 1,8 4,2 Networks Enclosures and 8,2 8,9 -7,3 0,4 0,5 -7,4 Components Industry 10,6 11,6 -8,2 0,3 -0,3 299,0 -Muut ja -3,8 -0,4 -1,0 -1,0 eliminoinnit Yhteensä 42,2 48,1 -12,2 2,8 2,4 13,6 LIIKETOIMINTA-ALUEET Building Technology Yleistilanne Building Technologyn Suomen markkinoilla heikkeni edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Uusien valaisimien ja asennuskalustetuotteiden myynti on lähtenyt hyvin liikkeelle. Uuden tuotantopisteen rakentaminen Kiinan Tianjiniin on sujunut suunnitelmien mukaan. Tehtaassa käynnistyy lämpötuotteiden valmistus Kiinan nopeasti kasvaville markkinoille syksyn 2002 aikana. Liiketoiminta-alueen toiminnan tehostumiseen tähtääviä logistisia kehitysprosesseja on jatkettu. Myös toiminnan yhtenäistämistä ja virtaviivaistamista on jatkettu. Utility Networks Utility Networksin ensimmäinen vuosineljännes sujui kokonaisuutena edellisen vuoden vastaavaa jaksoa hieman paremmin. Pohjoismaiden, Baltian ja Keski-Euroopan markkinoilla ei tapahtunut merkittäviä muutoksia. Venäjällä ja Ukrainassa toimintaa on aktivoitu. Tuotanto Puolan tehtaalla on aloitettu ja samalla Suomessa, Virossa ja Puolassa sijaitsevien tehtaiden työnjakoa on täsmennetty. Enclosures and Components Selviä merkkejä kysynnän elpymisestä Länsi- ja Keski-Euroopan tai Yhdysvaltojen markkinoilla ei alkuvuodesta ole näkynyt. Liitin- ja metallikotelotuoteryhmissä myynti kasvoi jonkin verran. Kasvua auttoi erityisesti Clampo-liitinperheen hyvä menestys. Perinteisten kytkentäliittimien ja lentokenttävalaistukseen liittyvien muuntajien liiketoiminnat siirrettiin vuoden 2002 alusta Enclosures and Components -liiketoiminta-alueelle. Industry Telekommunikaatioalan sopimusvalmistukseen erikoistuneen Saloplastin tulos parani selvästi ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Yhtiön tehokas toiminta ja joustavuus ovat vahvistaneet sen asemaa. Enston omien lopputuotteiden tuotannossa tarvittavien muovi- ja metalliosien valmistuksen uudelleenjärjestelyistä käydään YT-neuvotteluja. Neuvottelut koskevat ensisijaisesti Enston Porvoossa ja Salossa sijaitsevien tehtaiden työnjakoa. Enston työkaluvalmistuksessa kehitetään uutta kilpailukykyisempää muotintekokonseptia. Lähinnä kappaletavarateollisuuden tarpeisiin suuntautuneen automaatiolaitteita ja -linjoja valmistaneen yhtiön liiketoiminta myytiin helmikuussa. NÄKYMÄT Ensto-konsernin kokonaisnäkymät vuodelle 2002 ovat varovaisen myönteiset. Varmoja merkkejä kysynnän vahvistumisesta päämarkkina- alueilla ei vielä ole, mutta tuotelanseeraukset ja uusien markkinoiden avaaminen luovat edellytyksiä liikevaihdon kasvattamiselle. Sisäiset tehostamistoimenpiteet vahvistavat konsernin tuloksentekokykyä ja koko tilikauden 2002 tuloksen odotetaan paranevan merkittävästi. Ensto-konsernin taloudellinen katsaus kahdelta vuosineljännekseltä 2002 julkaistaan 7.8.2002. Porvoo 7.5.2002 Ensto Oy Seppo Martikainen toimitusjohtaja Lisätietoja: Seppo Martikainen, toimitusjohtaja, Ensto Oy, puh. 0204 76 2210, 0400 651 351 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT00940/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT00940/wkr0002.pdf The full report