• Epec Oy/

Epec lanseeraa Epec Flow -tuotevalikoiman liikkuville sähkö- ja hybridisähkötyökoneille ja hyötyajoneuvoille

Report this content

Suomalainen teknologiayritys Epec lanseeraa sähköisen liikkumisen tuotevalikoimansa Epec Flow -nimellä. Epec Flow on kattava ja mukautettava ratkaisu työkoneiden ja hyötyajoneuvojen sähköistämiseen, niiden suorituskyvyn optimoimiseen ja omistajuuden kokonaiskustannusten entistä parempaan hallintaan. Epec Flow toimittaa hyväksi todettuja teknologioita työkone- ja hyötyajoneuvoteollisuudelle nollapäästöjen mahdollistamiseksi.

PONSSE EV1 – sähköisen metsäkoneteknologian konsepti

Epec Flow -ratkaisua on tutkittu ja testattu useiden vuosien ajan yhteistyössä esimerkiksi Ponssen kanssa. Ponsse julkistaa sähköisen metsäkoneteknologiakonseptinsa PONSSE EV1 yhdessä Epec Flow -tuotevalikoiman julkistuksen kanssa. Ponsse EV1 -teknologiakonsepti lähti liikkeelle vuonna 2019, kun Ponsse ja Epec ryhtyivät yhdessä tutkimaan vastuullisia ja kestävän kehityksen mukaisia voimanlähderatkaisuja.

Ponsse tarjoaa vastuullisia puunkorjuuratkaisuja asiakastarpeita tarkasti kuunnellen, ja haluaa olla edelläkävijä metsäkoneteknologian kehittäjänä. Ponsse on osa vastuullista metsätaloutta ja tavoittelee toiminnassaan ja ratkaisuissaan hiilineutraaliutta. Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla. Akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen.

”Teknologia kehittyy vauhdilla ja se antaa valtavasti mahdollisuuksia kehittää ratkaisujamme edelleen, jopa yllättäviin suuntiin. Olemme tehneet yhdessä teknologiayhtiömme Epecin kanssa valtavasti töitä tämän konseptin mahdollistamiseksi. Samalla molempien yhtiöiden kyvykkyys on kehittynyt erittäin hienosti tämän projektin aikana ja olemme oppineen paljon uutta. Tämä teknologialanseeraus on kurkkaus tulevaisuuteen, ja yksi ratkaisu sähköisen voimansiirron mahdollisuuksista. Kestävä kehitys on selkeä tulevaisuuden menestystekijä Ponssella. Haluamme kehittää ratkaisujamme ja Epeciä voimakkaasti eteenpäin. Strategiamuutoksemme Epecissä on ollut onnistunut ja olemme erittäin iloisia Ponssella Epecin hienosta kehityksestä”, kertoo Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela.

Epec Flow -järjestelmäratkaisu

Epec Flow -konseptin ytimessä on ohjausjärjestelmä ja Epec Flow -tehonjakeluyksikkö (PDU). PDU jakaa tehon luotettavasti ja turvallisesti kolmannen osapuolen valmistamille komponenteille, kuten sähkömoottoreille ja akkujärjestelmille. PDUn integroidut turvallisuusratkaisut mahdollistavat tehokkaan työkoneen valmistuksen, huollon ja toiminnan vaativissa olosuhteissa. Lisäksi Epec Flow PDU integroituu saumattomasti koneen ohjausjärjestelmään, mikä mahdollistaa tehonjakelun optimoinnin ja automatisoinnin. Epec Flow HCU (Hybrid Control Unit) -ohjausyksiköllä ohjataan sähköisen voimalinjan toimintaa ja se sisältää simulaatioiden avulla kehitetyn ohjelmiston, joka mahdollistaa parhaan mahdollisen energiankulutuksen, tuottavuuden ja käytettävyyden.

Konevalmistajat voivat valita vapaasti pääkomponentit eri toimittajilta. Epec tukee komponenttien hankintaa ja auttaa asiakkaitaan saavuttamaan volyymiedun. Epec Flow -järjestelmä mukautuu erilaisiin ajoneuvoarkkitehtuureihin, optimoi koneiden suorituskyvyn langattomilla ohjelmistopäivityksillä ja on skaalautuva ja muokkautuva ratkaisu. Järjestelmäkehitystyössä tärkeä periaate on konevalmistajan ja tärkeimpien toimittajien projektitiimien välinen saumaton yhteistyö ja kokonaiskuvan luominen koneesta. Epec Flow -tuotevalikoimaan sisältyy koko ajoneuvon testauksen ja validoinnin tuki. Epecillä on laaja kokemus simulointiperustaisten järjestelmien suunnittelusta yhteistyössä maailman johtavien konevalmistajien kanssa.

”Kaiken keskiössä toimii Epec Flow -ratkaisu, joka on kehitetty erilaisten hyötyajoneuvojen ja työkoneiden sähköistämiseen. Ohjelmistoa voidaan kehittää simulointimallien avulla, ja ratkaisua voidaan ketterästi muokata erilaisten koneiden tarpeisiin. Eri järjestelmät, esimerkiksi voimansiirto ja ohjausjärjestelmä, toimivat saumattomasti yhdessä, ja tämä mahdollistaa tulevaisuudessa nollapäästöisten, turvallisten ja tehokkaiden koneiden toteuttamisen”, kertoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila.

Ponsse Studio: Muuttuvat teknologiat

Jyri Kylä-Kaila, Epecin toimitusjohtaja, ja Juho Nummela, Ponssen toimitusjohtaja, keskustelevat muuttuvista teknologioista Ponsse Studio -verkkotapahtumassa 17.8.2022. Verkko-tapahtuman tallenteen voi katsoa myöhemmin Ponssen YouTube-kanavalta.

Ponsse julkisti EV1:n (lehdistötiedote, 17.8.2022) Ponsse Studiossa.

Lisätietoja:

Jyri Kylä-Kaila, toimitusjohtaja, Epec Oy, +358 50 317 1178, jyri.kyla-kaila@epec.fi

Juho Nummela, toimitusjohtaja, Ponsse Oyj, +358 400 495 690, juho.nummela@ponsse.com

Epec lyhyesti

Epec Oy on järjestelmätoimittaja, joka on erikoistunut tehokkaiden, turvallisten ja yhdistettyjen työkoneiden ja hyötyajoneuvojen kehittyneeseen elektroniikkaan ja ohjelmistoihin. Vuonna 1978 perustetulleEpecille on kertynyt monipuolinen osaaminen, kun sen on tehnyt pitkällä aikavälillä yhteistyötä johtavien kansainvälisten laitevalmistajien kanssa eri toimialoilla, kuten kaivos-, rakennus-, metsänhoito- ja maatalousaloilla sekä kunnallistekniikan ja materiaalinkäsittelyn aloilla. Epec on valmistaja, jolla on laaja kokemus ohjausjärjestelmistä, mukautetuista projekteista, sähköajoneuvojärjestelmistä ja autonomisista toiminnoista.

Toimimme lähellä asiakkaitamme ja luomme jatkuvasti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kestäviä teknologisia ratkaisuja ja kehitämme innovaatioita, joilla on merkitystä tulevaisuudelle.