Epson tavoittelee kasvua yritystulostamisen markkinoilla uuden tuotekonseptin avulla

125 miljoonan euron investointi tuo teollisuudessa käytetyn  mustesuihkuteknologian volyymimarkkinoille

Maaliskuu 2014 –Epson julkaisi Wienissä suunnitelmansa kasvusta yritystulostamisen markkinoilla ja  tavoitetta tukemaan kehitetyn uuden tuotekonseptin.  Hyödyntäen teollisuudessa käytettyä  mustesuihkukirjoitintekniikkaansa PrecisionCorea, Epson on kehittänyt Workforce Pro RIPS-tuoteperheen (Replaceable Ink Pack System). Tavoitteena on tarjota yrityksille mustesuihkutulostimia, jotka tulostavat keskeyttämättä jopa 75 000 sivua ilman osien vaihtamista.  Uusien tuotteiden odotetaan nopeuttavan  siirtymistä laserista mustesuihkuteknologiaan yritystulostamisen markkinoilla.

Vaihdettavan mustesäiliön menetelmä (RIPS) tarjoaa yrityksille  mukavuutta laitteen ylläpitoon sekä kustannusten ennustettavuutta. RIPS vähentää tulostimen ylläpidon tarvetta ja seisokkiaikaa  – joista johtuvien tuotannonmenetysten arvioidaan olevan jopa 7 miljardin euron vuositasolla EU5-alueen yrityksissä1.

RIPS-tuoteperhe sisältää myös mallin A3-kokoluokkaan, jossa tarjonta on aikaisemmin ollut melko vähäinen.  RIPS-teknologia on tulosta 125 miljoonan euron investoinnista tuotantolaitteistoon Japanissa, mikä antaa Epsonille mahdollisuuden siirtää korkealaatuisen teollisuudessa käytetyn kirjoituspääteknologiansa volyymimarkkinoille.

Andrew Semple, kuvantamisen liiketoimintayksikön johtaja, Epson Europesta sanoi: "Tämä on Epsonin mustesuihkuteknologian seuraava sukupolvi. Siinä on enemmän joustavuutta ja potentiaalia kuin laserissa, mikä tarkoittaa lukuisia soveltamisaloja ja kykyä kehittyä markkinoiden vaihtuvien tarpeiden mukaan."

Epsonin usko mustesuihkuteknologiaan sai tukea IDC:n markkinakatsauksesta, joka osoitti mustesuihkuteknologian koko ajan yleistyvän yritysmarkkinoilla. Phil Sargeant, IDC:n ohjelmajohtaja, sanoi: "Yrityskäyttöön tarkoitettujen mustesuihkutulostimien markkinat kasvavat vuosi vuoden perään, ylläpitäen kasvua jopa sellaisina vuosina, jolloin laserin myynnit ovat laskeneet.  Yritysmustesuihkutulostimien odotetaan muodostavan 25 %  tulostinten ja monitoimilaitteiden kokonaismarkkinoista vuoteen 2017 mennessä."

Uuden WorkForce Pro RIPS-valikoiman ohella Epson tuo markkinoille myös muita entistä nopeampia ja luotettavampia yrityskäyttöön suunnattuja mustesuihkutulostimia. Tämä mallisto voi ylpeillä jopa puolet edullisemmalla sivukohtaisella hinnalla ja 80 prosenttia alhaisemmalla energiankulutuksella verrattuna samantasoisiin lasertuotteisiin.

1) Coleman Parkesin toteuttama tutkimus Epson Europen puolesta. Tutkimukseen osallistui 1250 EU5-maiden yritystä, jotka työllistivät 50–500 ja yli 500 henkilöä.  Vastaajat olivat IT-päättäjiä. Kustakin maasta (Iso-Britannia, Ranska, Italia, Saksa ja Espanja) osallistui 250 yritystä, jotka toimivat rahoitus-, vähittäis- ja yleisillä markkinoilla. Tutkimus tehtiin Helmikuussa 2014.

Andrew Semple, kuvantamisen liiketoimintayksikön johtaja