Runsaasti ihastuttavia valokuvia Epsonin valokuvauskilpailussa

Kilpailun osannottajat vangitsivat elokuussa upeita vedenalaisia näkymiä osana Epson World ShootOut -kilpailua, joka on lajissaan ensimmäinen maailmanlaajuinen vedenalainen valokuvauskilpailu. 226 ammattilais- ja amatöörivalokuvaajaa 27 eri maasta ottivat kilpailun tarjoaman haasteen vastaan ja kuvasi merenalaista elämää kuukauden ajan.

Kilpailuun lähetettiin yli 1 550 kuvaa joiden aiheet vaihtelivat Pohjoismaiden ja Kanadan tyynistä järvistä aina Meksikonlahdella otettuihin dramaattisiin valkohaikuviin. Kuvat todistivat vedenalaisen maailman kauneutta ja monimuotoisuutta sekä valokuvaukseen vaadittavaa luovuutta ja taitoja.

Epson Red Sea-kilpailu – marraskuu 2011

Kilpailuluokkien voittajat julkistetaan Eilatissa, Israelissa 13.‒19.11.2011 pidettävässä vuosittaisessa Epson Red Sea‑kilpailussa (ilmoittautumisia otetaan parhaillaan vastaan). Epson Read Sea -kilpailu, jota on kutsuttu myös kansainvälisiksi vedenalaisen valokuvauksen olympialaisiksi, toimii samalla myös World ShootOut-kilpailun parhaiden kuvien näyttelynä.

Kilpailujen johtaja David Pilosof iloitsee uuden kilpailun saavutuksista: ”Epson World ShootOut on antanut valokuvaajille vapauden valita, missä ja milloin he ottavat näyttäviä kuvia. On ollut jännittävää seurata kokeneiden ammattilaisten ja uusien, aloittelevien kuvaajien keskinäistä kilpailua. Vaikka kuvien muokkausta tai parantelua ei sallittu, tulokset ovat hämmästyttäviä.”

Kristin Saus-Opuszynski Epsonilta kertoo: ”Myönteinen suhtautuminen uuteen kilpailuun ja lähetettyjen kuvien laatu ovat ilahduttaneet meitä. Epson on toiminut pitkään luonnonsuojelu- ja valokuvaushankkeiden kuten Epson Red Sea ja Wild Wonders of Europen parissa. Tukemalla näitä hankkeita sekä uutta World ShootOut ‑kilpailua kannustamme maailmaa pyrkimään kestävämpään tulevaisuuteen.”

Esimerkkejä kilpailukuvista

”Tekniikkaa, kärsivällisyyttä ja aikaa”

Kuten niin moni muu, myös espanjalainen itseoppinut ammattilaisvalokuvaaja Esteban Tore alkoi ottaa vedenalaisia valokuvia sattumalta. ”Neljä vuotta sitten ostin hyvin peruslaatuisen kameran, jolla halusin ottaa kuvia vaimostani sukeltelemassa.” Kiinnostus kasvoi kasvamistaan, ja nykyään Tore on yksi makro- ja supermakrovalokuvauksen mestareista. ”Kuusi- tai seitsemänmillisten eläinten valokuvaaminen on todellinen haaste. Kukin kuvista vaati vähintään neljä tai viisi kaksituntista sukelluskertaa. Täydellisen kuvan saadakseen on pysyteltävä liikkumatta 12 metrin syvyydessä ja odotettava oikeaa hetkeä.”

Merten suojelu

Environmental Conservation -kilpailuluokkaan osallistuneet kuvat avaavat silmämme planeettamme merten valtavan biodiversiteetin haavoittuvaisuudelle. Saksalainen ammattilaisvalokuvaaja Tobias Friedrich osallistui Epson World ShootOut ‑kilpailuun yksi tavoite mielessään: ”Halusin kampanjoida luonnonsuojelun puolesta.” Pääasiassa säilyke- ja kissanruokatölkeistä valmistettuja merieläimiä esittelevän hankkeen valmistelu kesti noin 40 tuntia.

HUOMAA: Tähän julkaisuun liittyvät kuvat otettiin vuoden 2011 Epson World ShootOut-kilpailun yhteydessä. Niitä saa julkaista vain yhdessä kuvaajan nimen kanssa. Kuvapyynnöt johanna.sormunen(at)epson.eu.

Lisäkuvia ja tämän vuoden kilpailuun osallistuneiden valokuvaajien haastatteluja saatavissa valittujen julkaisujen käyttöön. Jos haluat lisätietoja tai olet kiinnostunut tästä mahdollisuudesta, ota yhteyttä: Angela.Moreno@fdblueprint.eu

-loppu-

- testit, tuotekuvat ja muut yhteydenotot: Epson / Johanna Sormunen, puh. (09) 8520 2232, johanna.sormunen(ät)epson.eu