Villiä luontoa kuvaamassa

Wild Wonders of Europe Ltd., Huhtikuu 2010 Luontokuvakilpailun voittajat odottavat jo vuoden 2010 uutta kilpailua

Wild Wonders of Europe, luontokuvaajien mittava ympäristöprojekti, palkitsi äskettäin kaksi nuorta harrastajavalokuvaajaa. Voittajat pääsivät hiomaan kuvaustaitojaan kuudeksi päiväksi Alladale Wilderness Reserve –luonnonsuojelualueelle Cairngormin kansallispuistoon Skotlantiin. Tämän jälkeen voittajat viettivät vielä päivän Epsonin tulostuskoulussa. Palkintomatkalla oli mukana Peter Cairns, palkittu luontokuvaaja ja Wild Wonders of Europen johtaja. Hän auttoi voittajia Janne Heimosta (28, Suomi) ja Marcus Valeuria (18, Norja) jäljittämään ja valokuvaamaan muun muassa villisikoja ja riekkoja Nikonin lahjoittamalla kuvauskalustolla. Janne ja Marcus saivat kuvausmatkan palkinnoksi voitettuaan Wild Wonders of Europen vuoden 2009 valokuvakilpailun. Voittoisat kuvat valittiin lähes 11,000 kilpailukuvan joukosta. Kilpailuun osallistui valokuvauksen harrastajia ja ammattilaisia 23 eri maasta. Palkintomatkan tuloksiin voi tutustua Wild Wonders of Europen internet-sivuilla olevissa blogeissa ja kuvagallerioissa. Marcus Valeur: “Alladale on erittäin kaunista aluetta. Vaikka ei olisikaan luontokuvaaja, Alladalessä on niin paljon upeita luonnonvaraisia eläimiä että kameraa ei kannata vahingossakaan jättää kotiin. Suosittelen Alladalea kaikille luonnon ja eläinten kuvaamisesta kiinnostuneille.” Marcus Valeur: “Päivä Epsonilla oli fantastinen! He opettivat minulle valtvasti tulostamisesta, värien hallinnasta, ICC-profiileista ja kuvien prosessoinnista. He jopa antoivat meille molemmille Epson P-7000 Multimedia Photo Viewer -kuvapankit. Epson –tulostin on ostoslistallani nyt kun olen nähnyt uskomattomat tulokset jotka niillä voi saavuttaa.” Janne Heimonen: “Nikon lainasi meille ehdottomasti parhaat laitteet joita heillä on. D3S on kuin tehty minulle, sillä otan 90% kuvistani iso1600:lla tai suuremmalla. Oli upeaa päästä kokeilemaan tämän hetken absoluuttisesti parasta high ISO –kameraa. Myös uusien linssien, kuten AF-S 500/4 VR:n kokeileminen oli hienoa! Testiolosuhteemme olivat erittäin vaativat: paljon sadetta ja kovaa tuulta... Laitteemme kastuivat, mutta toimivat silti kuin unelma!” Vuoden 2010 kilpailu alkaa toukokuussa – kilpailukuvia voi jättää osoitteessa: http://www.wild-wonders.com. Yli 3 500 euron pääpalkinnot jaetaan luokissa ‘Young Crew’ ja ‘Adult’. Lisäksi jaetaan yli 30 000 euron arvosta kuukausipalkintoja. Palkinnot ovat lahjoittaneet viime vuoden Wild Wonders of Europe –yhteistyökumppanit Apple, Epson, Gitzo, Nokia ja Nikon, joiden ansiosta kilpailu on yksi suurimmista ja arvovaltaisimmista lajissaan. - Lisätietoja - Alladale Wilderness Reserve: Janne ja Marcus suuntasivat pohjoiseen Alladale Wilderness Reserven alueelle (www.alladale.com), missä omistaja Paul Lister antoi ystävällisesti voittajien tutustua Skotlannin ylämaan syrjäiseen erämaahan. Alladalessä on meneillään edistyksellinen European Nature Trustin ympäristöprojekti. Projektin tarkoituksena on palauttaa alkuperäinen maisema ja elvyttää alueen metsäluonto, minkä jälkeen seudulle palautetaan sieltä hävinneet eläinlajit. Voittajakaksikko pääsi kuvaamaan peuroja ja villisikoja lähietäisyydeltä Alladalen dramaattisissa maisemissa, missä jyrkät tuulien muovaamat laaksot ja polveilevat joet muodostivat upean taustan kuville. Lisäksi nuoret kuvaajat pääsivät tutustumaan Alladalen tulevaisuutta koskeviin suunnitelmiin. Matkan aikana yövyttiin luonnonsuojelualueen ympäristöystävällisissä mökeissä. Jannen ja Marcuksen päivä Epsonin tulostusopissa: Epson on Wild Wonders of Europen virallinen tulostusyhteistyökumppani toukokuussa alkavalla Euroopan näyttelykiertueella. Janne and Marcus pääsivät työstämään valokuviaan Epsonin tulostuslaboratoriossa Hemel Hempsteadissa Englannissa. Työssä heitä auttoi Epsonin tulostusasiantuntija, jonka avulla voittajat oppivat kuinka he saavat tulostettua parhaita mahdollisia kuvia otoksistaan. Tulostimena käytettiin Epson Stylus Pro 3880:aa, joten Janne ja Marcus pääsivät kokemaan millaisia tuloksia korkeatasoisella tulostimella saavutetaan. Voittajakaksikko pääsi myös tutustumaan Epsonin ympäristövisioon 2050, jonka tavoitteena on muun muuassa vähentää yrityksen hiilidioksidipäästöjä 90 % vuoteen 2050 mennessä. Epson on jo saavuttanut osan tavoitteistaan suunnittelemalla tuotteensa vähän energiaa kuluttaviksi koko tuotteen elinkaari huomioiden. Janne and Marcus testasivat Nikonin laitteita palkintomatkallaan: Nikon D3S on Nikonin ensimmäinen täydenkoon kennon eli FX-formaatin kamera, jolla on mahdollista kuvata teräväpiirtotasoista videota, minkä ansiosta valokuvaajat pääsevät nauttimaan luovuudestaan aivan uudella tasolla. D3S:n erittäin herkkä 12,1 megapikselin CMOS-sensorin herkkyysalue yltää 200:sta ISO:sta 12 800:aan. Nikonin 51-pisteinen automaattitarkennusjärjestelmä toimii erittäin herkästi myös huonoissa valaistusoloissa sekä kuvattaessa nopeasti liikkuvia kohteita. Edistynyt kuvasensorin puhdistustoiminto vähentää pölyjälkien syntymistä, ja kolme vaihtoehtoista rajausmoodia helpottavat kuvaamista. EXPEED kuvankäsittelykoneisto yhdessä laajennetun puskuriominaisuuden kanssa mahdollistavat kuvaamisen jopa 9 kuvaa sekunnissa. Kestävällä magnesiumseos-kuorella suojattu D3S laajentaa ammattimaisen tilannevalokuvauksen rajoja ennenkokemattomille alueille. Nikon sponsoroi Wild Wonders of Europe –projektia tuotteillaan. Yritys on jatkossakin sitoutunut tukemaan laitteillaan luontokuvaajia, joista moni luottaa Nikonin tuotteisiin haastavissa kuvausolosuhteissa. Wild Wonders of Europe: Wild Wonders of Europe on kehittynyt kahdessa vuodessa maailman suurimmaksi luontokuvaukseen perustuvaksi ympäristönsuojelualoitteeksi. Toukokuun 2008 ja elokuun 2009 välisenä aikana 69:lle huippuluokan eurooppalaiselle luontokuvaajalle annettiin 125 kuvaustehtävää yhteensä 48 Euroopan maassa. Tehtävänä oli tuottaa upeita valokuvia jotka paljastaisivat yhteisen ympäristömme kauneuden 700 miljoonalle eurooppalaiselle ja muullekin maailmalle. Wild Wonders of Europe aloittaa toukokuussa ulkoilmanäyttelyn joka kiertää Euroopan suurimmissa kaupungeissa. Näyttely avataan ensimmäisenä Haagissa Hollannissa 27. toukokuuta. Ulkoilmanäyttelyn lisäksi järjestetään muita näyttelyitä, luentoja ja seminaareja sekä julkaistaan valokuvakirja. Wild Wonders of Europe julkaisee parhaat valokuvat yhteensä 200 000:sta otoksesta internet-sivuillaan. Lisätietoja: http://www.wild-wonders.com Wild Wonders of Europe -valokuvakilpailu: • Kilpailu alkoi marraskuussa 2008. Kilpailu on avoinna kenelle tahansa ympäri maailman. • Kilpailuun hyväksytään vain valokuvia, jotka on otettu maantieteellisessä Euroopassa (tarkemmat ohjeet Wild Wonders of Europen internet-sivustolla). • Valokuvien aiheena on oltava Euroopan luonto ja villi eläimistö, joten esimerkiksi pingviinien, tiikereiden, Himalajan maisemien, kotieläimien tai puutarhakasvien kuvia ei hyväksytä. • Kaksi ikäryhmää: 1) aikuiset: 18-vuotiaat ja vanhemmat, 2)nuoret: 17 vuotiaat ja nuoremmat • Kummassakin ikäryhmässä on kaksi kategoriaa: 1) European Wild Wonders, 2) Inspired by Nature • Valokuvaajat 23 Euroopan maasta luovuttivat lähes 11,000 kuvaa vuoden aikana lataamalla kuvat Wild Wonders of Europen internet-sivustolle. • Wild Wonders of Europen johto esivalitsi luovutettujen kuvien joukosta kuukausittain ne valokuvat, jotka laitettiin neljäksi viikoksi internetiin esille julkista äänestystä varten. • Jokaisessa ikäryhmässä ja kategoriassa palkittiin voittajat ja sijoittuneet, joten joka kuukausi jaettiin 8 palkintoa. • Wild Wonders of Europen yhteistyökumppanit ovat lahjoittaneet yli 30,000 euron arvoiset palkinnot Lisätietoja ja tarkemmat kilpailuohjeet ovat luettavissa Wild Wonders of Europen internet-sivustolta.