EQT myy Plantasjenin Apaxille

EQT III –pääomarahasto (”EQT”) myy Plantasjenin Apax Partnersin (”Apax”) hallinnoimille rahastoille. Plantasjenin liikevaihto on kolminkertaistunut EQT:n omistuksessa. Suomessa Plantasjen toimii nimellä Plantagen.

EQT osti Plantasjenin lokakuussa 2001. Tämän jälkeen yhtiö on laajentanut Suomen ja Ruotsin markkinoille, perustanut kaikkiaan 45 uutta liikettä ja on noussut Pohjoismaiden johtavaksi puutarhakeskusketjuksi, johon kuuluu 72 liikettä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Samaan aikaan on toteutettu tehokkuutta ja organisaatiota kehittäviä hankkeita sisältävä kehitysohjelma.

Toimenpiteet ovat parantaneet liikevaihtoa ja kannattavuutta merkittävästi. Plantasjenin liikevaihto kolminkertaistui 840 miljoonasta Norjan kruunusta vuonna 2001 arvion mukaan noin 2,5 miljardiin kruunuun tänä vuonna. Vastaavalla ajanjaksolla Plantasjenin käyttökate (EBITDA) nousi noin 100 miljoonasta Norjan kruunusta yli 300 miljoonaan kruunuun.

Yhtiön liikkeet tarjoavat laajan valikoiman, joka kattaa asiakkaiden kaikki tarpeet puutarha- ja terassituotteista kukkiin ja viherkasveihin. Plantasjenin liikkeet perustuvat vakiintuneeseen konseptiin, joka keskittyy hyvään asiakaskokemukseen, hyviin kulkuyhteyksiin, suuriin määriin ja kilpailukykyisiin hintoihin.

”EQT:n omistuksessa Plantasjen on kehittynyt Pohjoismaiden johtavaksi puutarhakeskusketjuksi aggressiivisen laajentumisstrategian, toimintojen korkeaan laatuun keskittymisen, organisaation kehittämisen sekä selkeän hallinto- ja johtamisjärjestelmän ansiosta. Tore Thorstensenin johtaman hallituksen tuella Plantasjenin johto on saavuttanut tuloksia, jotka ovat ylittäneet EQT:n odotukset”, sanoo EQT Partnersin partneri Christian Sinding, joka toimii EQT:n rahastojen neuvonantajana.

“Ostaessaan meidät vuonna 2001 EQT loi selvän kasvustrategian, jota olemme siitä lähtien noudattaneet. Arvostamme sitä, että Apaxista tulee Plantasjenin uusi omistaja, sillä Apax on ilmoittanut aikovansa tukea laajentumisstrategiaa uusille maantieteellisille alueille. Odotammekin pääsevämme hyötymään tulevaisuuden kasvumahdollisuuksista”, Plantasjenin toimitusjohtaja Håkan Eriksson sanoo.

Yrityskauppa viedään päätökseen kilpailuviranomaisten hyväksynnän jälkeen.

Kaupassa EQT:n ja Plantasjenin taloudellisina neuvonantajina toimivat Merrill Lynch ja SEB Enskilda ja juridisena neuvonantajana Steenstrup Stordrange.