Ruotsalainen tutkimus osoittaa: Tyytyväisten ERP-käyttäjien osuus nousee

Report this content

Ruotsalaisen DataDIA Ab:n keväällä tekemä tutkimus kertoo, että tyytyväisten ERP-käyttäjien osuus kasvaa. Vuoteen 2010 verrattuna ERP-yritysten asiakkaat ovat kokonaisuutena aiempaa tyytyväisempiä. Alan toimittajat ovat Ruotsissa panostaneet entistä enemmän asiakaspalveluun ja järjestelmän räätälöityihin sovelluksiin. Kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat ovat MONITORilla, jonka järjestelmää käyttävät 5–500 työntekijän yritykset. Tutkimus osoittaa, että viimeisten kolmen vuoden aikana on asiakastyytyväisyys selvästi lisääntynyt. MONITOR ERP –järjestelmää edustaa Suomessa ERP Services Oy Ab. Yritys osallistuu Tampereen Alihankintamessuille 13.–15.9. osastolla A801.

MONITOR ERPin menetyksen avaimena käyttäjäystävällisyys

ERP-järjestelmän pitää olla helppokäyttöinen ja toimiva, sanotaan Suomen ERP Serviceltä. ”Moduuleista koostuvan MONITOR-järjestelmän markkinaosuus pääkohderyhmässään on noin 35 % ja suunta on nouseva. ”MONITOR -järjestelmä on täydellinen, standardoitu ohjelmistotuote, joka myydään moduuleittain. Kaikki asiakkaat käyttävät samaa järjestelmää, mikä tarkoittaa että järjestelmällä on noin 30 000 päivittäistä käyttäjää lähes 2000 yrityksessä. Järjestelmän vahvuutena on tuotannonsuunnittelu ja kustannusseuranta, jossa seurataan varastoa, raaka-ainetarvetta ja läpimenoaikoja samoin kuin tuotantokoneiden kuluja. Kun tähän lisätään laskutus, kirjanpito, asiakasviestintä (CRM) jne., on ympyrä sulkeutunut täydelliseksi järjestelmäksi. Kaikki ohjelmointi tehdään yrityksessä itse ja se hoitaa myös myynnin ja asiakaspalvelun. Järjestelmän päivitykset ovat maksuttomia”, kertoo TJ Magnus Ljung ERP-Servicestä.

Lisätietoja:

Magnus Ljung, ERP-Services Oy Ab puh. 040 705 45 95 www.erpservices.fi

DataDIA on Ruotsin elinkeinoelämän riippumaton tiedon, analyysien ja tietokantojen tuottaja ja Swedman jäsen.

Svenska:

Svensk undersökning visar

Antalet nöjda ERP systemanvändare ökar

Antalet nöjda ERP systemanvändare ökar i Sverige visar DataDIA Ab:s undersökning ” En Rapport om ERP från DataDIA AB Våren 2011. ”Utmärkande är att företagen har fått nöjdare kunder överlag jämfört med år 2010. Leverantörerna i Sverige har satsat mer på kundvård och anpassningar av systemen. Nöjdast kunder har MONITOR, vars system finns uteslutande hos tillverkande industri bland företag med 5-500 anstälda. Trenden de senaste tre åren är tydlig mot att leverantörerna får mer och mer nöjda ERP-kunder”, visar undersökningen. MONITOR ERP –systemet representeras i Finland av ERP Services Oy Ab. Företaget deltar i Alihankintamessut (Underleverantörsmässan) i Tammerfors 13.-15.9. på monter A801.

Användarvänlighet framgångsrecept för MONITOR ERP

Ett ERP-system skall vara lätt att använda och ska fungera, uppger man på finska ERP Services. ”Det modulbaserade MONITOR-systemets marknadsandel i Sverige är ca 35 % inom den kundgrupp vi satsar på och fortsätter att öka. MONITOR-systemet är en komplett men standardiserad programvara som säljs i moduler. Alla kunder använder samma system, vilket betyder att systemet har ca 30 000 dagliga användare i närmare 2000 företag. Systemets styrka finns inom produktionsplanering och kostnadsuppföljningen där man håller koll på lager, råvarubehov och ledtider, tidsåtgång samt kostnader på produktionsmaskinerna. Lägg till fakturering, bokföring, kundkommunikation (CRM) och övrigt så är cirklen sluten i ett komplett system. All programmering görs inom företaget och man sköter försäljningen och kundservicen själv. Uppdateringarna av Monitor-systemet är kostnadsfria”, berättar VD Magnus Ljung på ERP-Services.

För ytterligare uppgifter kontakta:

Magnus Ljung, ERP-Services Oy Ab tfn 040 705 45 95 www.erpservices.fi

DataDIA är en oberoende leverantör, medlem i Swedma, av kunskap, analyser och databaser för svenskt näringsliv.