STH Steel valitsi MONITOR liiketoimintajärjestelmän

Miksi liiketoimintajärjestelmä?

Järjestys ja kontrolli on liiketoiminnan perusta

”Liiketoimintajärjestelmän suurin hyöty on tilausvirran hallinnassa ja seurantamahdollisuuksissa. Myös lomakkeiden automaattinen tuottaminen on osaltaan sujuvoittanut prosesseja. Ennen liiketoiminta järjestelmän tuloa käytimme sähköpostia, mikä oli nopeaa, mutta ei antanut minkäänlaista seurantamahdollisuutta. Kun seuranta on kunnossa, meille jää enemmän aikaa uusien tilauksien hankkimiseen”, kertoo Patrik Hagman STH-Steelistä. STH-Steel otti käyttöön MONITOR-liiketoimintajärjestelmän kesällä 2011. MONITORia edustaa Suomessa yksinoikeudella ERP Services Ab.

Pohjanmaalainen STH-Steel on keskisuuri yritys, jonka palveluksessa on parikymmentä henkilöä. Yritys perustettiin vuonna 2008 ostamalla metallialan yritys. STH-Steel tunnetaan lähinnä rakennusteollisuudelle toimitettavista teräsrakenteista, alumiiniovista ja julkisivuista. Muita tärkeitä asiakassektoreita ovat raskas teollisuus ja elintarviketeollisuus. Viime vuosina on myös alihankintatöiden osuus tullut entistä tärkeämmäksi osaksi toimintaa, mikä herätti kiinnostuksen liiketoiminnanohjausjärjestelmiin.

Liiketoimintajärjestelmä helpottaa kasvua

Yritys on kasvanut hyvin koko olemassaolonsa ajan. Vuodesta 2008 on liikevaihto lähes kolminkertaistunut: 750 000 eurosta yli kahteen miljoonaan euroon vuonna 2011. Liiketoimintajärjestelmää tarvittiin juuri siksi, että yritys kasvoi. Keväällä 2011 eräs alihankkijamme ryhtyi käyttämään MONITOR-järjestelmää tuotannossaan. Saimme siitä kimmokkeen ja tulimme vakuuttuneiksi, että meidänkin pitäisi ottaa käyttöön liiketoimintajärjestelmä omassa tuotannossamme”, Patrik Hagman kertoo.

Toiminnot otetaan käyttöön omassa tahdissa

Koska useimmat projektit ovat ainutlaatuisia, on STH:n vaikea käyttää kaikkia MONITORin toimintoja. Käyttöön on otettu heti ne toiminnot, joiden on katsottu tuovan eniten lisäarvoa toiminnalle. ”Meillä on yhä monia parannuksia tehtävänä, mutta otamme niitä käyttöön siinä tahdissa, mikä tuntuu hyvältä”, Hagman kertoo.

Ohjelma aloitettiin viime kesänä ja otettiin käyttöön syksyllä. ”Aloitimme hitaasti ostoilla ja tarjouslaskennalla ja aloimme pikkuhiljaa tehdä tilausvahvistuksia ja lähetyslistoja. Käyttöönoton aikana heräsi monia kysymyksiä, joihin saimme vastaukset Monitorin edustajien antamalla riittävällä koulutuksella. Mielestämme meillä on vahva näkemys järjestelmästä juuri siksi, että otimme ohjelmiston käyttöön itse.”

”MONITOR sopii niin pienille kuin keskisuurillekin valmistavan teollisuuden yrityksille, joilla on sarjatuotantoa. Jos projekti on ainutkertainen, on MONITORin käyttämisestä apua, mutta kaikkien moduulien ja toimintojen käyttämiseksi järjestelmää täytyy työstää enemmän”, kiteyttää Hagman kokemuksiaan.

Lisätietoja:

STH-Steel, Patrik Hagman gsm 044 278 3454

ERP Services Ab, Helen Dahl gsm 040 5891296

Svenska:

Affärssystem – varför?

Ordning och kontroll bas för business

”Den största nyttan med affärsystem är kontroll över orderflödet och uppföljningsmöjligheterna. De automatiska genereringarna av blanketter har också bidragit till en smidigare process. Före affärssystemet använde vi e-post, vilket gav ett snabbt resultat men ingen uppföljnings-möjlighet. Uppföljningen ger full koll och full koll frigör tid för att generera mer business”, berättar Patrik Hagman på STH-Steel. STH-Steel tog i bruk MONITOR affärssystemet sommaren 2011. MONITOR representeras i Finland exklusivt av ERPServices Ab.

Österbottniska STH-Steel är ett medelstort företag med ett tjugotal anställda. Företaget grundades 2008 genom ett uppköp av ett metallföretag. Stålkonstruktioner, aluminiumdörrar och fasader främst till byggbranschen, det är produkter STH-Steel är kända för. Andra viktiga branscher där kunderna finns är tunga industrin och livsmedelsindustrin. Under senare år har också underleverantörsarbeten fått en allt viktigare roll i verksamheten, och första impulsen om affärssystem kom just härifrån.

Affärssystem underlättar tillväxt

Företaget har haft en bra tillväxt under sin existens. Från 2008 har omsättningen mer än fördubblats från 750 000€ till ca 2 000 000€ år 2010.”Eftersom företaget växte och växer fortfarande och framtidsutsikterna ser ljusa ut började behovet av ett affärssystem uppstå. Under våren 2011 började en av våra underleverantörer använda sig av Monitor i sin produktion. Vi blev inspirerade och övertygade om att vi kunde ha nytta av att implementera ett affärssystem i vår produktion”, berättar Patrik Hagman.

Funktionerna tas i bruk stegvis

På grund av att de flesta projekten är engångsföreteelser har STH svårt att använda alla funktioner som finns i Monitor. De funktioner som man har ansett att genast ger företaget mervärde, dem har man valt att börja använda genast. ”Vi har fortfarande många förbättringar att göra men vi har valt att implementera i den takt som känns bra. Vi tror inte att man kan implementera ett helt affärssystem under en kort tid”, berättar Hagman.

Programmet statades upp under förra sommaren och togs i bruk förra hösten. ”Vi startade upp långsamt med inköp och offertberäkning och började så småningom med att göra orderbekräftelser och följesedlar. Under tiden för implementeringen uppstod mängder av frågor, svaren fick vi genom att vi hade tillräckligt med utbildning av Monitors representant. Vi anser att vi har fått en starkare insyn av Monitor genom att vi på egen hand har implementerat programmet.”

”Monitor passar bra för små och medelstora tillverkande företag med serieproduktion. Har man ”one off” –projekt har man hjälp av att använda Monitor men man blir tvungen att arbeta mer med systemet ifall man använder alla moduler och aktiviteter”, summerar Hagman sina erfarenheter.

Tilläggsinformation:

STH-Steel, Patrik Hagman gsm 044 278 3454