Blogi: Kirjaamisen kinkerit

Kanta-varanto tulee. Pidemmältä nimeltään Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastietovaranto on palvelu, jonne sosiaalihuolto tallentaa asiakastietojaan. Kehitysaskel on hieno, sillä sen avulla pystymme hyödyntämään työssämme myös sosiaalihuollon tietoja. Taidamme kuitenkin olla melkoisessa murrosvaiheessa, koska hyvinvointialueet ovat hyvin eri vaiheissa tietojärjestelmiensä konsolidoinnissa. Osalla alueista on käytössään jopa kymmeniä eri järjestelmiä.

Yksi ilmiö on kuitenkin ollut näköpiirissä: osa rekistereitä ylläpitävistä hyvinvointialueista vaatii meitä tekemään kirjauksia omaan järjestelmäänsä. Ymmärretäänkö, mihin tämä johtaa? Kirjauksia vähintään kahteen eri järjestelmään.

Kaksoiskirjaaminen on todellista hukkaa. Aikaa kuluu tuplasti. Lisäksi asiakasturvallisuus saattaa vaarantua, jos kirjauksia tehdään copy paste -toiminnolla kahden eri järjestelmän välillä. Jos 30 hengen yksikössä on yksi tietokone, kaikki jonottavat samalle koneelle tekemään kirjauksia järjestelmään, johon ei saada tukea.

Soten asumispalveluissa tehtävissä päivittäiskirjauksissa myös paljon mittaustuloksia, joita vaaditaan kirjattavaksi myös terveydenhuollon järjestelmään. No, missä on meidän pitomme omavalvontaan, jos tiedot katoavat toiseen järjestelmään? Emme saa esiin painoja, pituuksia emmekä verenpaineita. Millä varmistamme, että asiakkaidemme hoitotasapaino on kunnossa? Miten oirearviointi ja seuranta mahdollistuvat? Mistä tiedämme, miten toimintakyky on arvioitu akuuttitilanteessa?

Jos tulee selvityspyyntö tai poikkeama, vastaako hyvinvointialue myös siitä, että lähtee selvittämään asiaa omavalvontana? Miten ennakointi tehdään?

Tarkoitus on kaikilla hyvä, mutta tulisi keskittyä myös tuplatyön vähentämiseen ja työn imun parantamiseen. Kaksoiskirjaaminen ei niitä lisää. Mielestäni jokaisella palveluntuottajalla tulee olla oikeus itse tuottamansa datan hyödyntämiseen ilman, että se kiertää Kannan kautta. Sen täytyy palata myös meidän järjestelmiimme. Ilman sitä omavalvonnan haasteeseen on vaikea vastata.

Eeva Ketola
laatujohtaja, Esperi Care

Blogi on julkaistu Esperin verkkosivuilla.

Mediadesk (ark. 9-16)

Esperi tarjoaa monipuolisia ja laadukkaita asumispalveluita ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja vammaispalvelun asukkaille ympäri Suomen. Tehtävämme on tarjota turvallinen koti ja auttaa asukkaita elämään onnellista elämää omilla ehdoillaan. Pyrimme ennakoimaan hoitoalan ja yhteiskunnan tarpeita ja kehittämään toimintaamme siten, että pystymme tarjoamaan asukkaillemme hyvän elämän ainekset myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on Suomen onnellisimmat asukkaat. www.esperi.fi

Tutustu Vastuullisuusraporttiimme 2003