Esperin uusi Saga palvelutalo Seinäjoella juhli tänään avajaisiaan – ikääntyneiden hyvinvointipalveluille on kysyntää

Esperin omistama, ikääntyneiden palveluasumista ja hyvinvointipalveluita tarjoava Saga Care avasi huhtikuussa Seinäjoen ydinkeskustaan uuden ikäihmisten palvelutalon, Saga Lakeudenlinnan. Hoiva- ja hyvinvointipalveluiden sekä korkealaatuisten asuntojen lisäksi asukkaiden käytössä on oma ravintola ja kahvila, kuntosali sekä saunaosasto terapia-altaineen.

Saga Lakeudenlinnan virallisia avajaisia vietettiin tänään juhlavissa merkeissä yhdessä asukkaiden ja kutsuvieraiden kanssa. Tilaisuuden avasi kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki. ”Saga-konsepti yhdistää erinomaisesti sekä senioriasumisen että ikääntyneiden palvelut saman katon alle ja vielä keskelle kaupunkia. Saga Lakeudenlinna vastaa asukkaiden tarpeisiin monipuolisella palveluvalikoimalla. Saga Lakeudenlinna täydentää erinomaisesti Seinäjoen uudistuvaa keskustarakentamista, joka on sekä viihtyisää, laadukasta että tiivistä. Parhaimmat onnittelut Esperille ja Saga Lakeudenlinnan asukkaille mitä parhainta viihtymistä ja hoivaa uusissa upeissa tiloissa!”, Rasinmäki kommentoi.

Asukkaita on muuttanut sisään jo huhtikuun alusta lähtien, kuten ensimmäisten joukossa muuttaneet Helena (82 vuotta) ja Veikko Rauhala (87 vuotta): ”Jo toista vuotta meillä on ollut varaus asuntoon. Täällä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä, viime vuodet on ollut pääsääntöisesti kahdestaan oloa kotona.” Pian 90 vuotta täyttävä Pentti Viitanen oli myös ensimmäisten joukossa: ”Odotin hartaasti muuttoa. Vähän pelotti onko hankalaa, mutta olen nyt ollut tyytyväinen.

Saga Lakeudenlinnassa on 84 palveluasuntoa ikäihmisille. Palvelutalon yhteydessä toimii myös 31-paikkainen ryhmäkoti, joka tarjoaa tehostettua palveluasumista hoivaa tarvitseville sekä muistisairaille. Reilu kuukausi avautumisen jälkeen palvelutalon asunnoista on täytettynä lähes puolet.

Asukkaat valitsevat haluamansa laajuisen palvelupaketin neljästä eri vaihtoehdosta sekä kiinnostuksensa mukaisen asunnon. Asuntojen koot vaihtelevat 26 ja 48 neliön välillä ja asumiskulut 808 ja 1570 euron välillä. Asumiskulun lisäksi kuukausikulu koostuu valitusta palvelupaketista, joka sisältää hoiva-, ruoka- ja siivouspalveluita. Saman katon alla on myös ravintola, kahvila, kuntosali sekä saunaosasto terapia-altaineen. Asukkaan tukena on lisäksi joukko ammattilaisia aina lääkäristä ja sairaanhoitajasta erilaisiin hyvinvointipalveluita tuottaviin tahoihin.

Laadukkaiden asuntojen ja hyvinvointipalvelujen lisäksi Saga Lakeudenlinnasta löytyy runsaasti saman ikäistä seuraa ja tutustumista helpottavat asukkaiden yhteinen harrastus- ja kulttuuritoiminta”, Saga Lakeudenlinnan johtaja Anne Jylhä kuvailee, asian vahvistaa myös Helena Rauhala: ”Omaa ikäluokkaa muuttaa niin varmasti voi tulla tuttuja naapuriksi. Tässä juuri halattiin vastapäisen naapurin kanssa.

Myös monipuolinen harrastusmahdollisuus kiinnostaa: ”Ilman muuta tullaan osallistumaan talon toimintaan. Vesijumppaa harrastanut aikaisemmin kauan, joten aion osallistua. Talon allas ainakin kiinnostaa kovasti. Jumppiin mennään ja aktiivisia kun ollaan, niin tullaan niihin osallistumaan”, Helena Rauhala suunnittelee.

Palveluiden helppoutta painottivat sekä Rauhalat että Viitanen. ”Ei ole sitä huushollin hoitamista. Voi hyvin osallistua (harrastuksiin), kun ei tarvitse edes miettiä mitä tässä sitten seuraavaksi tehdään ja syödään”, Helena Rauhala iloitsee. Viitasella on samat ajatukset: ”Haluan täyspalvelun, sen verran lopussa alkaa elämä olemaan.

Saga Lakeudenlinna on Seinäjoen kaupungin kotihoidon palvelusetelituottajan lisäksi myös tehostetun palveluasumisen palvelusetelituottaja, jolloin hoivapalveluihin voi hakea tukea myös intensiivisempää hoivaa tarvitseva asukas.

Ikääntyneiden hyvinvointipalvelujen kysyntä kasvaa

Suomen väestö vanhenee vauhdilla. 65-vuotiaiden ja sitä vanhempien suhteellisen määrän uskotaan kasvavan 18,1 prosentista 28,2 prosenttiin vuosina 2011–2060. Seinäjoella 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa nykyhetkestä vuoteen 2030 mennessä noin 70 prosenttia. Nykyisen ikärakenteen kehityksen myötä ikääntyville suunnattujen hyvinvointipalvelujen merkitys ja -kysyntä kasvaa.

Tuntuu, että yhteiskunnassamme on vihdoin tunnustettu se, että myös ikäihminen ansaitsee ja tarvitsee hyvinvointia elämäänsä. Saga-taloissa tarjotaan ikäihmisille uudenlaista ylellisyyttä ja elämänlaatua. Asiakastyytyväisyys onkin työmme tärkein mittari ja vuonna 2017 toteutetun Saga-talojen asukastyytyväisyystutkimuksen tulokset olivat huikeita: 97,4 prosenttia vastaajista suositteli Sagan palveluita”, kertoo Saga Caren omistavan yrityksen Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni.

Seuraava Saga-talo avautuu Vantaan Tikkurilaan keväällä 2019.

Avainsanat: